Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Адела Пеева: Ние не можем да променим вятъра, но можем да обърнем платното

Хората искат честност, почтеност, откровеност и възможности

Снимка: БГНЕС

В подли времена живеем и никой не уважава културата, не се уважава и човешката личност, каза режисьорът-документалист Адела Пеева, която е главен герой на "Нашият ден". По време на изолацията заради коронавируса тя е имала доста време да мисли по различни теми:

"Да, наистина е време за документалистите, но мисля също, че ние, документалистите, усещаме нещата предварително и даваме сигнали, че нещата не вървят както трябва. За съжаление, ние си правим филмите – преди ги спираха, сега не ги пускат..." Пеева даде за пример един от последните си филми "Да живее България" за тревожни неща, национализъм, Луковмарш..., който не е бил пуснат по телевизията. "Значи ние си правим филмите, никой не ги пуска, и в един момент, нещата, когато избликнат, казват: "Вие къде сте? Сега е време за кино." Не, сега не е време за кино, сега е време за действие."

Българинът не е заел достойно място за нито едно правителство, смята Пеева. "Нас не ни уважават. И хората, разбира се, излизат на улицата. Смятам, че искаме уважение. Оставете ни на спокойствие да работим, да творим. Хората искат честност, почтеност, откровеност и възможности."

"Ние българско документално кино на съвременна тема нямаме – съвременна, болезнена, актуална, не тема-еднодневка", каза режисьорката. 

"Вятърът духа силно. Ние не можем да променим вятъра, но можем да обърнем платното."

След създаването на последния си филм "Мълчание с достойнство", чиято премиера е отложена за неопределено време – сега Пеева мисли за новия си документален филм, в който се разглежда съдбата на младите хора във властта.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Лекции за българско изкуство в ново квартално пространство

"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до края на 90-те години на ХХ век. Техен организатор е Петко Желязов, водещ и модератор в платформата "Рацио" и Кристина Тужарова, дългогодишен лектор и основател на инициативата "История на изкуството..

публикувано на 16.02.25 в 12:15

Философската поезия на Цочо Бояджиев в спектакъл на "Сфумато"

Носталгично дивертименто Люлееше лятото своите тежки камбани. По устните лепнеше сладкият сок на живота. Светът нямаше сенки. В реката се стапяха бавно дори неясните очертания на хоризонта. Аз знаех, че този ден няма да се повтори, но времето беше отключило катинара си и тихия ход на нашата смешна история отмерваха не часове и..

публикувано на 16.02.25 в 08:45

Обявиха победителите в VI Национален литературен конкурс "Вие пишете, ние четем"

Издателство "Библиотека България" обяви победителите от VI Национален литературен конкурс "Вие пишете, ние четем" . Над двеста автори участваха в тазгодишното издание на конкурса с поезия на тема: "Монолог на хвърления камък". С отзвук от завършилия VI Национален литературен конкурс в "Артефир" гостуват писателите и издатели Симеон Аспарухов и..

публикувано на 15.02.25 в 09:45

Ана Андреу Бакеро: Беше трудно, но важно да намеря баланса между емоции и историческа реалност

"Принцесата на Бухенвалд" е доказателство, че в историята на Втората световна война няма пощадени. Испанската авторка Ана Андреу Бакеро гостува в България, за да представи своя дебютен роман, разказващ печалната история на Мафалда Савойска – сестра на царица Йоанна Българска. "Попаднах на историята на Мафалда изключително случайно",..

публикувано на 14.02.25 в 16:35

Даниел Келман за изплъзващите се послания на историческото

Германско-австрийският писател Даниел Келман гостува в България, за да представи най-новия си роман "Светлина и сянка". Книгата излиза в превод на Жанина Драгостинова и разказва историята на австрийския режисьор Георг Вилхем Пабст, който добива слава с няколко големи филма от епохата на немския експресионизъм.  Пабст остава спорна фигура и до днес..

публикувано на 14.02.25 в 16:25