„От сърце може да бъде приветствана първата централна партия на младата Румяна Барева в Националния ни оперен театър. Една Християния обаятелна, одухотворена, с овладяна конструкция на ролята и преодолени трудности на вокалния стил.“ Думи на Розалия Бикс, отпечатани след премиерата на „Зографът Захарий“ от Марин Големинов играна на 17 октомври 1972 година.
По същия повод Елиана Митова споделя: „Помня дебюта ѝ в Софийската народна опера – Християния в операта „Зографът Захарий“ на Марин Големинов, нежна и обаятелна в младостта си и същевременно някак необикновено вглъбена, сериозна, ангажирана с трудната вокална и сценична задача. Именно това качество Румяна Барева съумя да съхрани и да доразвие щастливо през годините – професионалния подход, задълбоченото музициране, чувството, че трябва непрекъснато да работиш, да изискваш все повече и повече от себе си, за да се доближиш до голямото майсторство.“
Румяна Барева расте пред очите на леля си, която е една от най-големите оперни певици за времето си. Близостта с Лиляна Барева и нейните съвети, Румяна приема като безценно богатство. Още по-ценно обаче е умението ѝ да създаде свой собствен и отличителен образ на оперната сцена.
В Консерваторията Румяна Барева учи при Цветана Дякович и Любомир Пипков. Още в студентските години талантът ѝ прави много силно впечатление. От Софийската опера я канят да замести Мария Димчевска, която е бременна, като Сузана в „Сватбата на Фигаро“. По време на репетицонния процес, а след това и на спектаклите, Барева прави много сериозна заявка за бъдеща кариера и е високо оценена от диригента Асен Найденов. Малко по-късно участва в изпълнение на „Годишните време“ на Хайдн, веднага след което Добрин Петков я кани в Пловдив за ролята на Памина във „Вълшебната флейта“.
През 1972 година печели конкурс за стажант-артист в Софийската опера и става солист съвсем скоро след това.
Лауреат е на V общобългарско състезание за певци и инструменталисти, а от конкурса Пражка пролет получава първа награда. На VI международен конкурс за млади оперни певци, Съюза на българските композитори ѝ дава награда за най-добро изпълнение на роля в опера от български композитор за Севина от „Лето 893“ от Парашкев Хаджиев.
Румяна Барева е една от певиците с най-голям и разнообразен репертоар. Пее в опери от Перголези, Моцарт, Гуно, Доницети, Верди, Бизе, Пучини, Мусоргски, Прокофиев. Изпълнява огромен брой български творби от Големинов, Пипков, Хаджиев, Черкин, Димитър Тъпков, Димитър Христов, Тодор Попов.
Голям акцент в пътя ѝ е кантатно-ораториалният и особено камерният репертоар, който певицата определя като затрогващо и интимно преживяване.
Среща на випуск 70 и.... някоя година. Да вадим носните кърпички, че има бая да си подсмърчаме с тези вирусоносители по отношение на... романтиката и усмивката. Всички онези "стари и златни" евъргрийни, изхранили диджейското братство в годините, когато пускаше от "Юпитери" и "Унитри". Подобни концерти са като срещи на съученици, поне три по..
Две години преди честването на своя 100-годишен юбилей, Международния музикален фестивал "Варненско лято" открива поредното си издание с концерт, събрал в едно традиция и бъдеще! В програмата на 22 юни присъства музикалната емблема на фестивала Рапсодия "Вардар", премиера на нова творба, написана специално за фестивала – "Увертюра във форма на..
"Бях много добра изпълнителка, но прекарвах доста часове на пианото сама. В гимназията много свирех и може би по тази причина сега, когато се срещаме със съученици и те разказват забавни случи от онези години, се питам дали наистина съм завършила същото училище. Аз дори и на военно обучение не отидох с моя випуск, защото пак имах някакъв ангажимент и..
В края на тази и началото на следващата седмица концертната поредица "Аларма Пънк Джаз" на програма "Христо Ботев" ще представи с три концерта японското краут-рок/психеделик/пост-пънк дуо heavenphetamine за първи път в България. Градовете са Пловдив – в Bee Bop Café на 23 юни (в емблематичната вече поредица пловдивска на "Аларма" "Неделя..
Той е творец, чието присъствие на музикалния ни небосклон през втората половина на XX век е определяно като поява на метеор, като изключително явление, като епоха. И това признание идва не само от почитателите, приятелите и съмишлениците, но и от онези, които влизат в открита колизия с него, независимо дали тя е на естетическа или..
Националният конкурс "Искри" проведе своето 41-во издание. Финалът събра 40 талантливи финалисти за първи път в историята на конкурса, а церемонията се..
Актрисата Мимоза Базова, която е вече 46 години част от трупата на Театър "Българска армия" тази година беше удостоена с почетен "Аскеер". Тя завършва..
Целта на конкурса е насърчаване на децата за творческа и индивидуална изява. Да открива, популяризира и подпомага развитието на талантливите деца!..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg