С тази латинска сентенция (O. tempora! O, mores!) можем да обобщим комедията на Антон Страшимиров „Пред Влахернските врата“, която радиотеатърът реализира през 1982 г. с участието на Т. Гюров, А. Георгиев, В. Камарашев, Д. Ганева, Д. Иванов, А. Сотирова, С. Майноловски, Г. Жеков под режисурата на М. Нанчева и с тонрежисьор М. Стоянова.
Антон Страшимиров е по-известен на публиката с романа си „Хоро“, драмата си „Вампир“ и комедията си „Свекърва“, но и този негов текст показва драматургичното му майсторство. Самият той казва за писането си за театър: „Сценичната форма ми е по-близка“. И това се усеща в живите диалози на комедията, която бичува алчността и усещането за безнаказаност: българският майор Асен Преславски безскрупулно изнудва Полихрон Полипедепуло, баща на жена му Еврипа, увлечена по своя братовчед Ламбрито.
Ако жанрово трябва да определяме пиесата, тя е по-скоро сатира, отколкото водевил, което и личи от заглавието „Пред Влахернските врата“. Влахернските врата са едни от вратите на Константинопол, пред които хан Крума Страшний е извършил езически възлияния с цел да стресне и уплаши византийското население на града. Асен Преславски също така плаши гръцките си роднини, но съвсем не с родолюбиви, а с користолюбиви намерения.
Юджийн О'Нийл пише "Дългият път на деня към нощта" през 1940 година, само четири години преди това, през 1936-та, той става Нобелов лауреат като драматург. В "Дългият път на деня към нощта" О'Нийл разказва историята на своето семейство. Всички конфликти и ситуации, съответстват на мъчителните, изстрадани мигове, изживяни през годините в неговия дом...
Отиде си вълшебницата на музикалното оформление Валя Бояджиева. Професионалният ѝ път премина в БНР. Работи за различни редакции в програма "Христо Ботев". За късмет на Радиотеатъра, тя прекара дълги години като музикален оформител на радиопиесите. Остави толкова много след себе си, че ще трябва продължително да ѝ благодарим. Фин човек. Прекрасен..
Словото се умори и капна. Капна до такава степен, че ми е съвестно да прибягвам до услугите му. То е като кон, коленичил кон. Камшик, камшик трябва! Единственият камшик – това е смехът! Смейте се, гадове, на мъките на падналото слово. Виктор Ерофеев, "Три срещи" "Орфей" на Кокто е модернистична и ексцентрична интерпретация на една класическа..
Историята на "Монетата" започва през 2020 г., когато е отличена като победител в конкурса за нова пиеса на Нов български университет. На 20 януари 2021 г. се състоя премиерата ѝ на сцената на Младежки театър "Николай Бинев". В началото на 2025 г. пък слушателите на програма "Христо Ботев" ще могат да чуят премиера на аудио "Монетата" – от 16 часа на..
Камила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..
След поредния четвърти опит на "Възраждане" да прокара в Народното събрание законопроекта си за регистрация на чуждестранните агенти, а пък ДПС-Ново начало..
В навечерието на освобождаването на поредните трима израелски заложници, според споразумението между Израел и Хамас, разговаряме в "Мрежата" с Димитър..
Преподавателката във Факултета по математика и информатика на Софийския университет коментира идеята на министъра на образованието и науката Красимир..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg