Малко след 229-ти рожден ден на австрийския гений, който светът отбеляза на 27 януари може да се пренесете в един от най-прекрасните градове в света – неговото родно място. Благодарение на членството ни в Европейския съюз за радио и телевизия по програма „Христо Ботев“ на 8 февруари от 20 часа ще проследите с документален звук моцартовата опера „Идоменей“, представена на 27 юли миналата година в рамките на летния фестивал в Залцбург. Спектакълът е под диригентството на 47-годишния грък с руско гражданство Теодорос Курендзис, заедно с неговия ансамбъл „МузикАетерна“, Хора на операта в Перм и Фрайбургския бароков оркестър.
Теодорос Курендзис е роден на 24 февруари 1972 г. в Атина. На 4 години започва да свири на пиано, а на 7 добавя и цигулка, на 12 години е приет в теоретичния и в инструменталния факултет на Гръцката консерватория в Атина с цигулка. Успоредно с дипломирането си в тези факултети учи и пеене първо в консерваторията, после в Атинската академия. През 1990 г. основава камерен оркестър в гръцката столица. В периода 1994-1999 учи дирижиране при Иля Мусин в Санктпетербургската консерватория, дирижира и солира с Филхармонията и симфоничния оркестър на Санкт Петербург и оркестъра на Мариинския театър. Така започва и руската му кариера, която е подкрепена и с получаване на руско гражданство през 2014 г. Ще изброя и някои от основните му постове, с които спечелва доверието на руската общественост и получава няколко награди, сред които престижния Орден на дружбата през 2008 г. за огромен принос в съхранението, развитието и разпространението на руската култура зад граница: от 2009 г. постоянен гост-диригент на Болшой театр; 2004-2010 – Курендзис е главен диригент на Новосибирския държавен академичен оперен театър и балет, където основава хор и оркестър „МузикАетерна“; през 2011 добавя нов пост в биографията си и нов ракурс в кариерата – става главен художествен ръководител на Пермската опера и балет на името на П. И. Чайковски. Тук заедно с него се преместват и част от музикантите от ансамбъла „МузикАетерна“; през 2018 г. заема поста главен диригент на СО на Югозападното немско радио. Освен като музикант Курендзис се изявява и като актьор в киното.
Либретото на „Идоменей“ е написано от придворния залцбургски капелан Джанбатиста Вареско, който преработва текст на Антоан Данчет (за едноименна музикална драма на Андре Кампра през 1712 г.). 24-годишният Моцарт пише своята първа „опера сериа“ за дворцовия карнавал и на 29 януари 1781 г. тя е представена за пръв път в новия дворцов театър на Мюнхен.
Образът на Идоменей идва от древногръцката митология, според която той е внук на цар Минос и син на Девкалион и е един от претендентите за ръката на Елена. Когато тя бяга с Парис, той се включва в Троянската война, за да спази сключеното между царете споразумение. Води 80 кораба в Троя и влиза с троянски кон в обсадения град. Според легендата той се завърнал благополучно в Крит и доживял дълбока старост. Друга легенда разказва, че по обратния път към дома преживява ужасна буря и моли за помощ Посейдон като обещава да му принесе в жертва първото живо същество, което срещне. Оказва се, че това е детето му. Той изпълнява обета си и затова е прокуден от родния остров. Установява се в Калабрия, където построява храм на Атина, а след това се установява в Колофон (град-държава в Лидия известен със смолата си) и живее до дълбока старост.
Изпълнителски състав:
• Идоменей, цар на Крит – Ръсел Томас (тенор)
• Идаманте, негов син – Пола Мърихи (сопран)
• Електра, дъщеря на Агамемнон – Никол Шевалие (сопран)
• Илиа, дъщеря на троянския цар Приам – Инг Фанг (сопран)
• Арбаче, приятел на Идоменей – Леви Секгапане (баритон)
• Върховен жрец на Посейдон – Джонатан Лемалу (бас)
Ансамбъл „МузикАетерна“, Хор на операта в Перм, Фрайбургски бароков оркестър
Диригент – Теодор Курендзис.
Съдържание на операта „Идоменей“ от Моцарт
С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...
73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..
Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..
Три талантливи дами обединяват творческите си усилия, за да зарадват публиката с разнообразна програма. Надежда Цанова, Петромила Йакас и Вилиана Вълчева поставят музикален мост между България и Хърватска с концерт, озаглавен "Жените в музиката". "След първата професионална среща с Петромила решихме, че ще бъде интересно да се направи едно..
16 февруари Изпълнения на ансамбъл La Venexiana с Габриеле Паломба – теорба и диригент. 3.00 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Di far semper gioire (Винаги да радва хората) из "Мадригали и канцонети", книга девета от 1651. 3.03 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Ohimè dov’è il mio ben (Уви, къде ми е доброто) из Седма книга с мадригали от..
След поредния четвърти опит на "Възраждане" да прокара в Народното събрание законопроекта си за регистрация на чуждестранните агенти, а пък ДПС-Ново начало..
В навечерието на освобождаването на поредните трима израелски заложници, според споразумението между Израел и Хамас, разговаряме в "Мрежата" с Димитър..
Преподавателката във Факултета по математика и информатика на Софийския университет коментира идеята на министъра на образованието и науката Красимир..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg