На света има много големи пианисти, но Артуро Бенедети-Микеланджели е наистина неповторим. Ако не беше толкова изтъркана от употреба, думичката „уникален“ щеше да му приляга идеално, защото ярката му творческа индивидуалност е изтъкана от наистина уникална сплав от разнородни, понякога взаимоизключващи се черти: от една страна, удивителна проникновеност и емоционалност на изказа, а от друга – рядко срещана интелектуална пълнота на идеите. И всяка една от тези страни е издигната до неподозирани висоти! Завладяваща емоционалност, която се простира от изгаряща откровеност, трепет и пронизителна импулсивност, до изключителна изтънченост и рафинираност; изисканост, но и взискателност. Микеланджели е истински интелектуалец в музиката – както в създаването на дълбоко философска изпълнителска концепция, така и в безупречната логика, с която построява своята интерпретация. А тя понякога е някак дистанцирана, хладна и съзерцателна, свеждайки до минимум импровизационния елемент в свиренето на сцена...
Често наричат Микеланджели „ексцентрик“ и това по всяка вероятност не е лишено от основание. Освен с невероятното си свирене, той е останал в историята на музиката и с редица свои чудатости, които обаче прибавят допълнително очарование към и бездруго романтичния му образ. Пианистът живее скромно, непретенциозно, почти винаги ходи в неизменния си черен пуловер, а по своята простота на обзавеждане жилището му наподобява монашеска килия.
Микеланджели свири предимно нощем, защото това му позволява да изключи всичко заобикалящо, което може да го разсее, и да се съсредоточи в онова, което прави. „Много е важно да не изгубиш контакт със собственото си аз – казва веднъж музикантът. Преди да излезе пред публиката, артистът трябва да намери пътя към самия себе си“. Очевидно неговите собствени изисквания са били доста високи, защото се занимава със свирене всекидневно по 7-8 часа! Но заговорят ли с него на тази тема, раздразнено отговаря, че работи по 24 часа в денонощието, защото за него само част от „работата“ преминава над клавиатурата – останалата е извън нея!
Микеланджели се стреми към едно: към съвършенството. Именно по тази причина той дълго време гастролира из градовете на Европа с два собствени рояла и акордьори, които да ги настройват, независимо от факта, че разходите около това често пъти превишават самия хонорар, получен за изпълненията му.
„В пианизма на 20-ото столетие пряко сили могат да се изброят още неколцина майстори, които да бъдат сравнени с Микеланджели по отношение на изкусността и тънкостта при изработването на звуковите „изделия“ – отбелязва един критик. Техниката на Микеланджели наистина принадлежи към най-поразителните образци, съществували някога. Доведена до пределите на възможното, тя е прекрасна. Тя предизвиква възторг и чувство на преклонение пред хармоничната красота на „абсолютния пианизъм“.
Репертоарът на пианиста се състои от неголямо количество творби от различни автори: Скарлати, Бах, Бузони, Хайдн, Моцарт, Бетховен, Шуберт, Шопен, Шуман, Брамс, Рахманинов, Дебюси, Равел и някои други. Изключително взискателен и самокритичен, Микеланджели е в състояние да разучава ново произведение в продължение на години, преди да го включи в концертните си програми. Но и след това, по-късно, той неведнъж се връща към това произведение, като открива в него нови цветове и емоционални нюанси. „Обръщайки се към музиката, която съм свирил, може би десетки и стотици пъти, аз винаги започвам отначало“ – казва Микеланджели. Сякаш за мен това е съвършено нова музика. Всеки път започвам от идеите, които ме занимават в този момент.“
Стилът на Микеланджели напълно изключва субективния подход към произведението. „Моята задача се състои в това, да изразя замисъла и волята на автора, да въплътя духа и нотите на изпълняваната от мен музика“ – казва той. Старая се правилно да прочета текста на музикалното произведение. Там има всичко, всичко е обозначено“...
В неделната ни музикална вечер припомняме някои от знаменателните изпълнения на Артуро Бенедети-Микеланджели. Ще звучат творби от Скарлати, Моцарт, Бетовен, Лист, Шопен, Брамс, Дебюси, Галупи и Марескоти.
На 6 ноември публиката в Студио 1 на Радиото в София ще се наслади на музикална приказка за различните лица на един от най-чувствените инструменти в света – китарата. Сюжетът преплита български фолклор, балкански елементи, музика от целия свят, а главната роля е в ръцете на акустичното трио на китаристът Ангел Демирев, в което участват Петър..
В средата на 60-те години пред знаменития френски маестро се отварят широко вратите на най-реномираните театри на Стария континент и отвъд океана. През 1961 се срещат с Мария Калас. Prima donna assoluta e на върха в кариерата си, а Претр се превръща в един от любимите ѝ диригенти. Три години по-късно с посредничеството на EMI изкачват шеметна..
Внезапно на 58 години ни напусна Драгомир Йосифов – композитор, музиколог и диригент на Хора на Опера Пловдив. Драгомир Йосифов е роден през 1966 г. във Варна. Завършва диригентския клас на Държавната музикална академия в София при проф. Васил Арнаудов и доц. Димитър Манолов. Негови учители по композиция са проф. Лазар Николов и Божидар Спасов...
1 ноември Свири Оркестърът на Румънското национално радио с диригент Румън Гамба. 3.00 часа – Йон Думитреску (1913-1996), Симфоничен прелюд. 3.11 часа – Пьотр Илич Чайковски (1840-1893), Концерт за цигулка в Ре мажор, оп. 35. Солист: Александру Томеску (цигулка). 3.48 часа – Николо Паганини (1782-1840), Каприз № 24 в ла минор. Изпълнява Александру..
В рубриката "Разговорът" на предаването "Нашият ден" говорим за музикалното мениджърство и клубния живот в различните краища на Европа. Събеседник е Светослав Нунев – организатор на събития и концерти на български изпълнители в световната музикална столица Лондон, с дългогодишен опит като композитор и диджей. Той сподели своите наблюдения и..
Кой има интерес от грубото и агресивно поведение на политици срещу журналисти, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Евгений Кънев ,..
Албена и Павел Благеви са се издигали до селенията на боговете – планината Олимп. Оказа се, че макар да е с няколко метра по-нисък от Мусала, нейният връх..
На 6 ноември публиката в Студио 1 на Радиото в София ще се наслади на музикална приказка за различните лица на един от най-чувствените инструменти в..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg