Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Понякога текстът и музиката заедно са по-големи от техния елементарен сбор

Кристиян Бояджиев в студиото на „Нашият ден“
Снимка: Здравко Петров

1 октомври е Ден на музиката и на поезията – по този повод Ива Дойчинова покани в студиото на „Нашият ден“ композитора, автор на музиката на много популярни български песни – Кристиян Бояджиев. Той дълги години е работил като водещ и музикален редактор на много музикални предавания в БНР и продължава и досега да е автор (заедно с поетесата Димитрина Кюркчиева) на предаването „Изпята поезия“, което се излъчва всяка неделя по програма „Христо Ботев“.

Ива Дойчинова: Честит празник на поезията и музиката едновременно! Има едно предаване по програма „Христо Ботев“, което много обичам – казва се „Изпята поезия“. В него красивата музика и красивата поезия са в такъв синхрон, че не можеш да разделиш едното от другото.

Кристиян Бояджиев: Благодаря. Понякога едното води другото. И не се знае кое е по-красиво – музиката или текстът. Но понякога става така, че в получилата се песен има своеобразна синергия, т.е. цялото е по-голямо от съставните му части. Става нещо по-голямо от обикновения сбор.

Ива Дойчинова: Но невинаги.

Кристиян Бояджиев: Да, защото тук се намесват и изпълнителят, и аранжиментът, но пък когато стане, тогава е задълго, понякога – завинаги.

Ива Дойчинова: След малко ще чуем една песен, по стихове на Александър Петров (става дума за песента „Близо до мен”, музика Кристиян Бояджиев, с която Вили Кавалджиев печели "Златният "Орфей" 1992 година - бел. на редактора) и се сещам за много важната зависимост между текста и музиката. Затова искам да те попитам кое е първо: текстът или музиката?

Кристиян Бояджиев: Налага се да те коригирам, защото този текст (или песенна лирика) на Сашо Петров дойде „по музиката“, той го написа по музиката.

Ива Дойчинова: Това е сред изключенията, по-скоро?

Кристиян Бояджиев: При мене и при Сашо – не. Защото Сашо Петров е един от малцината останали таланти, които могат по готова музика да напишат текст и да се получи великолепното цяло. 

Ти зададе въпроса кое е първо – музиката или текстът. Спореше се много и преди тридесет, четиридесет, петдесет години кое е правилно. Трябвало по стихотворение да са пише музика! Действително, голяма част от световната практика е била такава. Само че дойде рокът, дойдоха младите, които започнаха да си правят песните и парчетата сами. И знаеш ли вече кое е първо, кое е второ? Какво да кажем след толкова много време, след толкова практики, хиляди песни, които продължават да звучат? А процесът е тъждествен – както един композитор може да се вдъхнови от стихотворение, абсолютно по същия начин протича процесът, ако един поет се вдъхнови от нечия музика. И често това е много добре, особено за човек, който е извън стандартите – няма квадратен тип мислене (говоря за поета), защото музиката му дава идея, различна от обичайната, а това пък му дава поле за изява в друга форма, друга стъпка.. други решения. 

Ива Дойчинова: Извън рутината.

Кристиян Бояджиев: Да. Но това е предизвикателство, което не всеки може да поеме. Не е и нужно. Но когато стане – е много хубаво.

Какво още каза композиторът Кристиян Бояджиев за синергията между поезията и музиката, за работата си с Вили Кавалджиев,.за песните по стихове на Петя Дубарова и изобщо за музиката и за поезията, за началото на новия сезон на предаването „Изпята поезия“ и още много други интересни неща, можете да чуете в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Залезът на боговете" в Брюксел – триумфален финал на Вагнеровата тетралогия в "Ла Моне"

С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...

публикувано на 16.02.25 в 08:05

Маскани звучи в Уексфорд

73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..

публикувано на 15.02.25 в 08:05

"Маските", опера в пролог и три действия от Пиетро Маскани

Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..

публикувано на 14.02.25 в 16:30

Жените в музиката

Три талантливи дами обединяват творческите си усилия, за да зарадват публиката с разнообразна програма. Надежда Цанова, Петромила Йакас и Вилиана Вълчева поставят музикален мост между България и Хърватска с концерт, озаглавен "Жените в музиката". "След първата професионална среща с Петромила решихме, че ще бъде интересно да се направи едно..

публикувано на 14.02.25 в 15:20

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 28 февруари 2025 г.

16 февруари Изпълнения на ансамбъл La Venexiana с Габриеле Паломба – теорба и диригент. 3.00 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Di far semper gioire (Винаги да радва хората) из "Мадригали и канцонети", книга девета от 1651. 3.03 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Ohimè dov’è il mio ben (Уви, къде ми е доброто) из Седма книга с мадригали от..

публикувано на 14.02.25 в 09:18