Днес звучат гласовете на лютня и китара, вплетени във времето между барок и рок. Няма да е пресилено, ако наречем тези два инструмента емблематични: лютнята – за културата на ранния барок и още по-назад, в епохата на Ренесанса, а китарата – абсолютен, безспорен атрибут на рок културата, добре познат по цялата планета. Една представителна извадка (любим израз на социолозите в нашето време, което обича статистика от всякакъв род (!) би могла да онагледи в проценти, ако сравним картини от стари майстори, какво е съотношението в изобразяването на музикални инструменти преди векове. Безспорно, лютнята е несъмненият първенец.
Виждаме я в ръцете на благородни дами, лекокрили ангели, галантни кавалери. Тя е в центъра на групови портрети на музиканти, среща се в натюрморти, обградена със разни сладости от живота, сочни плодове или дивеч с гарафа вино… Това са достатъчно надеждни свидетелства заедно със стотиците безценни ръкописи и отпечатани сбирки с инструментални пиеси, песни и танци за широкото разпространение и ползване на лютнята в бита на старите европейци. А и не само на тях, както може да чуете в тази наша среща.
До полунощ отдаваме значимото и на електрическата, и на акустичната китара, която в много далечното свое минало е сродна душа на лютнята.
вторник, 1 октомври, 23 часа
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
Една много интересна фотографска изложба съчетава фотография, архитектура и разкази на хора, живеещи по покривите. Ще научите къде и докога можете да се..
Как достъпът до точна и проверена информация влияе на социалното приобщаване и благосъстояние? Може ли да бъде причина за маргинализация и как..
Точка Илиева е артист на свободна практика с дълбок интерес към уличното изкуство, което използва като платформа за социални и екологични послания. Нейни..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg