Момо Капор (1937-2010) е белградски писател, роден в Сараево, чието творчество е съсредоточено в леко ироничното, с намигване изобразяване на балканския характер в неговия сръбски вариант. Всичко това му донася огромна слава в родината му (бивша Югославия), макар че нито критиката, нито пък академичните среди го броят за сериозен писател. Само че, съдейки по „Американски разговори“, пиесата, реализирана от радиотетатъра, цялото тяхно пренебрежение не почива на основателни аргументи. Напротив, Момо Капор е изключителен писател, който с фините си рецептори успява да диагностицира онова, което най-много различава Изтока (разбран като балкански Изток) и Запада (разбран като американски Запад). Вторите са подредени и студени, първите – хаотични и горещи; вторите се страхуват да излязат извън общоприетите рамки на публична комуникация (не случайно там измислиха политическата коректност), вторите пресичат и нарушават всякакви граници, което би могло да се възприеме и като непосредственост, но и като агресия.
В „Американски разговори“ Момо Капор показва как представители на тези два различни поведенчески модела се срещат и въпреки пламналата любов между тях, не успяват да се разберат. То няма и как: когато за единия границата е свещена, а за други – условност, не е възможно да започнат да разговарят на общ език. Защото – макар и еднакви, смисълът на думите е различен, с обтегнат до скъсване различен смисъл.
Юджийн О'Нийл пише "Дългият път на деня към нощта" през 1940 година, само четири години преди това, през 1936-та, той става Нобелов лауреат като драматург. В "Дългият път на деня към нощта" О'Нийл разказва историята на своето семейство. Всички конфликти и ситуации, съответстват на мъчителните, изстрадани мигове, изживяни през годините в неговия дом...
Отиде си вълшебницата на музикалното оформление Валя Бояджиева. Професионалният ѝ път премина в БНР. Работи за различни редакции в програма "Христо Ботев". За късмет на Радиотеатъра, тя прекара дълги години като музикален оформител на радиопиесите. Остави толкова много след себе си, че ще трябва продължително да ѝ благодарим. Фин човек. Прекрасен..
Словото се умори и капна. Капна до такава степен, че ми е съвестно да прибягвам до услугите му. То е като кон, коленичил кон. Камшик, камшик трябва! Единственият камшик – това е смехът! Смейте се, гадове, на мъките на падналото слово. Виктор Ерофеев, "Три срещи" "Орфей" на Кокто е модернистична и ексцентрична интерпретация на една класическа..
Историята на "Монетата" започва през 2020 г., когато е отличена като победител в конкурса за нова пиеса на Нов български университет. На 20 януари 2021 г. се състоя премиерата ѝ на сцената на Младежки театър "Николай Бинев". В началото на 2025 г. пък слушателите на програма "Христо Ботев" ще могат да чуят премиера на аудио "Монетата" – от 16 часа на..
Камила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..
След поредния четвърти опит на "Възраждане" да прокара в Народното събрание законопроекта си за регистрация на чуждестранните агенти, а пък ДПС-Ново начало..
В навечерието на освобождаването на поредните трима израелски заложници, според споразумението между Израел и Хамас, разговаряме в "Мрежата" с Димитър..
Преподавателката във Факултета по математика и информатика на Софийския университет коментира идеята на министъра на образованието и науката Красимир..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg