„Амадеус“ на Питър Шафър е може би най-известното му произведение, вероятно заради гениалната екранизация на Милош Форман. Всъщност във филма си дават среща трима гениални творци, за да изведат на преден план може би една странна истина: че геният играе, че тъкмо способността за игра, за жонглиране с конвенциите определя една творба и нейния автор като гениални. Проблемът на Салиери – и тук, в описан в Пушкиновите „Малки трагедии“, е наистина огромен: защо той, отдал се с цялото си същество на музиката, е най-ординерен и семпъл, докато този неприличник, Волфганг Амадеус Моцарт, е тъй надарен от Бога?
В тази връзка може трябва да погледнем от друг ъгъл творбата на Питър Шафър, която радиотеатърат по великолепен начин е реализирал: тя не е за трагедията на Моцарт, който умира докато пише знаменития си „Реквием“, поръчан му от тайнствен непознат; тя е за трагедията на Салиери, който е достатъчно надарен музикант, за да разпознае гения, когато го срещне, и също така да знае, че той самият не е такъв гений. Способният се сблъсква лице в лице в божествения и осъзнава, че само да си способен не е достатъчно; Салиери е нещастен, неговата огърлица от стъклени перли се е разкъсала и перлите са разпилени по земята. И докато той систематично и методично ги събира, някакъв си друг само с едно махване на ръката е създал и перли, и перлена огърлица, и цяло съкровище от други скъпоценности. Е, това справедливо ли е?
Слушайте „Амадеус“ от Питър Шафър на 7 юли от 0.30 часа в рубриката „Радиотеатър след полунощ“.
Юджийн О'Нийл пише "Дългият път на деня към нощта" през 1940 година, само четири години преди това, през 1936-та, той става Нобелов лауреат като драматург. В "Дългият път на деня към нощта" О'Нийл разказва историята на своето семейство. Всички конфликти и ситуации, съответстват на мъчителните, изстрадани мигове, изживяни през годините в неговия дом...
Отиде си вълшебницата на музикалното оформление Валя Бояджиева. Професионалният ѝ път премина в БНР. Работи за различни редакции в програма "Христо Ботев". За късмет на Радиотеатъра, тя прекара дълги години като музикален оформител на радиопиесите. Остави толкова много след себе си, че ще трябва продължително да ѝ благодарим. Фин човек. Прекрасен..
Словото се умори и капна. Капна до такава степен, че ми е съвестно да прибягвам до услугите му. То е като кон, коленичил кон. Камшик, камшик трябва! Единственият камшик – това е смехът! Смейте се, гадове, на мъките на падналото слово. Виктор Ерофеев, "Три срещи" "Орфей" на Кокто е модернистична и ексцентрична интерпретация на една класическа..
Историята на "Монетата" започва през 2020 г., когато е отличена като победител в конкурса за нова пиеса на Нов български университет. На 20 януари 2021 г. се състоя премиерата ѝ на сцената на Младежки театър "Николай Бинев". В началото на 2025 г. пък слушателите на програма "Христо Ботев" ще могат да чуят премиера на аудио "Монетата" – от 16 часа на..
Камила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..
На днешния 21 февруари в Регионалната библиотека "Захарий Княжески" ще се състои среща-разговор с изтъкнатия археолог академик Васил Николов. Темата на..
Само икономически ли са мотивите за решенията на американския президент Доналд Тръмп, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Евгений Кънев,..
Какво представляват окупираните украински територии и бригада "Азов" днес. Разказва от първо лице в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Горица..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg