Тази събота с любезното съдействие на Европейския Съюз за радио и телевизия предлагаме запис от последния радиосезон на директните матинета, които най-големият и най-престижен американски оперен театър – Метрополитън опера, предлага на меломаните всяка събота през сезона, от началото на декември до средата на май, от далечната 1931 година до днес. Спектакълът на „Аида“ се състоя на 6 октомври миналата година и беше излъчен в София, както и в много киносалони в света като част от киносезона на Метрополитън. Онези наши слушатели, които са го пропуснали, тази вечер имат възможността да чуят впечатляващата изява на Анна Нетребко, която за първи път представи на сцена в Ню Йорк главната роля на Аида.
Нейна достойна партньорка и съперница в спектакъла е грузинката Анита Рачвелишвили. Миналата есен тя също дебютира в Метрополитън опера като Амнерис.
Тенорът Александър Антоненко (певец с руски произход, роден в Латвия, който настоява името му да се изписва според латвийското произношение – Aleksandrs) за съжаление точно тази вечер е най-слабото звено в звездния състав. През октомври неговият Радамес бе сурово разкритикуван от нюйоркската критика, с която най-вероятно ще се съгласите, след като чуете спектакъла.
За разлика от него, великолепният баритон Куин Келси (роден и израснал в Хавай, а в последното десетилетие една от звездите в солистичния състав на Метрополитън), представя повече от достоен Амонасро, доказвайки обективността на критиците, които се възхищават от красивия му глас и го наричат „гъвкав и топъл, с меден тембър и дълбока изразителна способност“.
В партиите на Върховния жрец Рамфис и Фараона на Египет ще чуете солиста на Болшой Театър, родения в Украйна Дмитрий Белоселски и младия американец Райън Спийдо Грийн. На пулта е италианският диригент Никола Луизоти, който до миналия сезон бе музикален директор на оперния театър в Сан Франциско, а в момента продължава да изпълнява задълженията на заместник-директор на Театро Реал в Мадрид. Луизоти е безспорен специалист в жанра на операта.
По повод записа, който ще прозвучи в съботната вечер, ще се съглася с водещата на съботните радиоматинета от Метрополитън – Мери Джо Хийт, която в началото на своята анотация нарича „Аида“ една от най-популярните опери в световния репертоар и всъщност най-често изпълняваната Вердиева опера в Мет. Тя припомня и факта, че през есента на 2018 постановката е била горещ касов хит и тълпи от меломани са щурмували сградата на най-престижния американски оперен театър, за да видят Анна Нетребко в главната роля. Нюйоркчани вече са гледали Нетребко в две големи Вердиеви партии – Лейди Макбет и Леонора от „Трубадур“, но това е била първата й изява като Аида, а нейната колежка Анита Рачвелишвили наскоро е поразила публиката на Мет с превъплъщението си в Азучена. Когато двете световни оперни лъвици се появяват на нюйоркската сцена в „Аида“ – всъщност за първи път заедно в тази опера, в залата буквално хвърчат искри. Очевидци определят спектаклите като истинско откровение. Единственият, който може би ще разочарова меломаните в този запис е руският тенор с украинска фамилия, роден в Рига. 6 октомври 2018 явно не е бил ден на Антоненко. Затова пък Нетребко обещава звездна вечер още от първите тактове на знаменитата ария от първа картина, но в пета картина е просто превъзходна!
Преди Ню Йорк, през 2017 година Нетребко триумфира в Аида на Залцбургския фестивал. Нейният паметен дебют на най-престижната американска оперна сцена бе през 2002 като Наташа от „Война и мир“ на Прокофиев, дирижирана от Валерий Гергиев. Оттогава до днес фамозната Анна е представила повече от 20 партии в Метрополитън, сред които Тоска и Манон Леско от едноименните опери на Пучини, Татяна от „Евгений Онегин“ и Йоланта от едноименната опера на Чайковски, Леонора от „Трубадур“ и Лейди Макбет от „Макбет“ на Верди, а след Аида – през януари 2019, тя отново се завърна на сцената на Мет в главната партия от „Адриана Лекуврьор“ на Чилеа и отново в партньорство с Анита Рачвелишвили. В края на март и началото на април 2019 Анна Нетребко дебютира като Леонора от „Силата на съдбата“ в Ковънт Гардън под палката на Антонио Папано и с партньори Йонас Кауфман и Кристофър Молтман.
В края на май тя представи Мадалена от „Андре Шение“ във Виенската държавна опера, дирижирана от Марко Армилиато, а в края на юни и началото на юли ще дебютира на Арена ди Верона в три спектакъла на прочутата постановка на Франко Дзефирели – „Трубадур“ на Верди. Както в „Андре Шение“, главната тенорова партия в „Трубадур“ ще изпълни съпругът на Анна – Юсиф Ейвазов. В края на юли и началото на август Нетребко ще представи Адриана Лекуврьор в концертни изпълнения на Залцбургския фестивал, а на 14 август ще дебютира на знаменития фестивал в Байройт като Елза от „Лоенгрин“. В Метрополитън я очакват отново в края на септември и началото на октомври 2019, когато отново ще се представи в незабравимата си партия – Лейди Макбет, а след това и на 31 декември – за традиционната тържествена новогодишна галавечер. А в края на януари 2020 Нетребко ще осъществи отдавнашната си мечта да дебютира като Турандот от едноименната опера на Пучини – това ще се случи в Баварската държавна опера. В другия състав ще пее знаменитата Нина Стемме. В края на март и началото на април Нетребко отново ще се завърне в Метрополитън за спектакли на „Тоска“, след това ще пее Адриана Лекуврьор в Париж - Опера Бастий, а през юли 2020 отново ще бъде Тоска - в Ковънт Гардън.
Грузинката Анита Рачвелишвили е представяла ролята на Амнерис във Виенската държавна опера, Миланската Скала, оперните театри в Париж и Рим. Сензационният дебют на Анита в Метрополитън бе през 2011 с Кармен. На сцената в Ню Йорк Рачвелишвили е представяла и Кончаковна от „Княз Игор“ и Азучена от „Трубадур“, а в последния сезон в Ню Йорк я аплодираха в „Самсон и Далила“ и като Принцеса ди Буйон от „Адриана Лекуврьор“ – роля, която ще изпълни концертно и на Залцбургския фестивал това лято.
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
"Душата ми е стон" е историческа беседа, която ще пресъздаде духа на отминала София 111 години след последната вечер на Пейо Яворов и Лора Каравелова. T..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят..
Отново конституционни ребуси... Има ли срок, в който да се избере председател на 51-вото Народно събрание? Докога може да продължи първото заседание на..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg