Тази събота с любезното съдействие на Европейския Съюз за радио и телевизия предлагаме запис от последния радиосезон на директните матинета, които най-големият и най-престижен американски оперен театър – Метрополитън опера, предлага на меломаните всяка събота през сезона, от началото на декември до средата на май, от далечната 1931 година до днес. Спектакълът на „Аида“ се състоя на 6 октомври миналата година и беше излъчен в София, както и в много киносалони в света като част от киносезона на Метрополитън. Онези наши слушатели, които са го пропуснали, тази вечер имат възможността да чуят впечатляващата изява на Анна Нетребко, която за първи път представи на сцена в Ню Йорк главната роля на Аида.
Нейна достойна партньорка и съперница в спектакъла е грузинката Анита Рачвелишвили. Миналата есен тя също дебютира в Метрополитън опера като Амнерис.
Тенорът Александър Антоненко (певец с руски произход, роден в Латвия, който настоява името му да се изписва според латвийското произношение – Aleksandrs) за съжаление точно тази вечер е най-слабото звено в звездния състав. През октомври неговият Радамес бе сурово разкритикуван от нюйоркската критика, с която най-вероятно ще се съгласите, след като чуете спектакъла.
За разлика от него, великолепният баритон Куин Келси (роден и израснал в Хавай, а в последното десетилетие една от звездите в солистичния състав на Метрополитън), представя повече от достоен Амонасро, доказвайки обективността на критиците, които се възхищават от красивия му глас и го наричат „гъвкав и топъл, с меден тембър и дълбока изразителна способност“.
В партиите на Върховния жрец Рамфис и Фараона на Египет ще чуете солиста на Болшой Театър, родения в Украйна Дмитрий Белоселски и младия американец Райън Спийдо Грийн. На пулта е италианският диригент Никола Луизоти, който до миналия сезон бе музикален директор на оперния театър в Сан Франциско, а в момента продължава да изпълнява задълженията на заместник-директор на Театро Реал в Мадрид. Луизоти е безспорен специалист в жанра на операта.
По повод записа, който ще прозвучи в съботната вечер, ще се съглася с водещата на съботните радиоматинета от Метрополитън – Мери Джо Хийт, която в началото на своята анотация нарича „Аида“ една от най-популярните опери в световния репертоар и всъщност най-често изпълняваната Вердиева опера в Мет. Тя припомня и факта, че през есента на 2018 постановката е била горещ касов хит и тълпи от меломани са щурмували сградата на най-престижния американски оперен театър, за да видят Анна Нетребко в главната роля. Нюйоркчани вече са гледали Нетребко в две големи Вердиеви партии – Лейди Макбет и Леонора от „Трубадур“, но това е била първата й изява като Аида, а нейната колежка Анита Рачвелишвили наскоро е поразила публиката на Мет с превъплъщението си в Азучена. Когато двете световни оперни лъвици се появяват на нюйоркската сцена в „Аида“ – всъщност за първи път заедно в тази опера, в залата буквално хвърчат искри. Очевидци определят спектаклите като истинско откровение. Единственият, който може би ще разочарова меломаните в този запис е руският тенор с украинска фамилия, роден в Рига. 6 октомври 2018 явно не е бил ден на Антоненко. Затова пък Нетребко обещава звездна вечер още от първите тактове на знаменитата ария от първа картина, но в пета картина е просто превъзходна!
Преди Ню Йорк, през 2017 година Нетребко триумфира в Аида на Залцбургския фестивал. Нейният паметен дебют на най-престижната американска оперна сцена бе през 2002 като Наташа от „Война и мир“ на Прокофиев, дирижирана от Валерий Гергиев. Оттогава до днес фамозната Анна е представила повече от 20 партии в Метрополитън, сред които Тоска и Манон Леско от едноименните опери на Пучини, Татяна от „Евгений Онегин“ и Йоланта от едноименната опера на Чайковски, Леонора от „Трубадур“ и Лейди Макбет от „Макбет“ на Верди, а след Аида – през януари 2019, тя отново се завърна на сцената на Мет в главната партия от „Адриана Лекуврьор“ на Чилеа и отново в партньорство с Анита Рачвелишвили. В края на март и началото на април 2019 Анна Нетребко дебютира като Леонора от „Силата на съдбата“ в Ковънт Гардън под палката на Антонио Папано и с партньори Йонас Кауфман и Кристофър Молтман.
В края на май тя представи Мадалена от „Андре Шение“ във Виенската държавна опера, дирижирана от Марко Армилиато, а в края на юни и началото на юли ще дебютира на Арена ди Верона в три спектакъла на прочутата постановка на Франко Дзефирели – „Трубадур“ на Верди. Както в „Андре Шение“, главната тенорова партия в „Трубадур“ ще изпълни съпругът на Анна – Юсиф Ейвазов. В края на юли и началото на август Нетребко ще представи Адриана Лекуврьор в концертни изпълнения на Залцбургския фестивал, а на 14 август ще дебютира на знаменития фестивал в Байройт като Елза от „Лоенгрин“. В Метрополитън я очакват отново в края на септември и началото на октомври 2019, когато отново ще се представи в незабравимата си партия – Лейди Макбет, а след това и на 31 декември – за традиционната тържествена новогодишна галавечер. А в края на януари 2020 Нетребко ще осъществи отдавнашната си мечта да дебютира като Турандот от едноименната опера на Пучини – това ще се случи в Баварската държавна опера. В другия състав ще пее знаменитата Нина Стемме. В края на март и началото на април Нетребко отново ще се завърне в Метрополитън за спектакли на „Тоска“, след това ще пее Адриана Лекуврьор в Париж - Опера Бастий, а през юли 2020 отново ще бъде Тоска - в Ковънт Гардън.
Грузинката Анита Рачвелишвили е представяла ролята на Амнерис във Виенската държавна опера, Миланската Скала, оперните театри в Париж и Рим. Сензационният дебют на Анита в Метрополитън бе през 2011 с Кармен. На сцената в Ню Йорк Рачвелишвили е представяла и Кончаковна от „Княз Игор“ и Азучена от „Трубадур“, а в последния сезон в Ню Йорк я аплодираха в „Самсон и Далила“ и като Принцеса ди Буйон от „Адриана Лекуврьор“ – роля, която ще изпълни концертно и на Залцбургския фестивал това лято.
В Страстната седмица маестро Григор Паликаров ще отведе публиката с "Немски реквием" от Йоханес Брамс към върховно съпреживяване на Тайната вечеря, в която Христос отправя посланието си за всемирна любов и предсказва смъртта си. Концертът е връхната точка на 24-тия Великденски музикален фестивал в морската ни столица. Григор Паликаров каза в..
16 април Свири Германският симфоничен оркестър, Берлин с диригент Стефан Денев. 3.00 часа – Пол Дюка (1865-1935), Симфонично скерцо "Чиракът магьосник". 3.13 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Концерт за пиано № 2 в до минор, оп. 18. Солист: Николай Лугански (пиано). 3.48 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Етюд-картина, оп. 39 № 8. Изпълнява..
Басистът Даниеле Феббо носи джаза в душата си, въпреки че не би се ограничил в стиловете и експериментите с тях. Първият му досег с музиката е случаен и на шега, но се превръща в любов за цял живот. Тази му любов го води до двете му музикални образования – това в Италиански колеж в Рим и това – в Националната музикална академия в София. Неговият основен..
Въпреки, че не живее в България, не лишава българската сцена от своята музика. Jullzie е автор на песни, продуцент и певица в поп, джаз и електронен стил, докосващ със своята искреност и актуален звук. Това обаче, не ограничава нейните интереси и стилове в музиката, които са широко скроени. През последните месеци Jullzie привлече вниманието на..
"Ние сме заедно в това. И ще преминем през него. Докато стоим заедно!" , е простото, но силно верую, което музикантите от "Елейн" (Eleine) следват при записите на актуалния си студиен албум We Shall Remain, сътворен от прекрасни разрушителни сили. Шведската дарк симфоник метъл сензация "Елейн" (Eleine) най-сетне пристига у нас за хедлайн..
"Власт и страст. Дворцовите драми в българската история" е новата книга на проф. Пламен Павлов. В "Артефир" популярният български историк,..
"Романът "Последна стъпка" е монотонно болезнен: стъпваш изречение след изречение – все стабилни и еднозначни – и изведнъж усещаш под читателското си..
В предаването Lege Artis разгледахме темата за пластичната и възстановителната хирургия с участието на д-р Рупен Мектубджян – специалист по..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg