През 1979 г. Парашкев Хаджиев пише мюзикъла „Шумла полка“ по либрето на Иван Генов. Тази година специално е избрана, за тази постановка и е част от честванията на 120-годишнината на Панчо Владигеров. На въпроса защо творба на Хаджиев е в календара, проф. Павел Герджиков отговаря: „Предполагам защото Шумен е градът на Панчо Владигеров, а там е създаден първият български професионален оркестър от унгареца Михай Шафран“. Сред унгарските емигранти от 1840 г. е и Лайош Кошут. Шафран бил шивач, но и музикант, а в състава на оркестъра е Добри Войников, както и Васил Друмев. „Там се създава първата музикална традиция, която дава на нашата страна ред големи музиканти като Панчо Владигеров, Андрей Стоянов, Веселин Стоянов. Освен това Парашкев Хаджиев е един от най-ярките ученици на Владигеров“.
През осемдесетте години на миналия век Герджиков поставя „Шумла полка“ в Сливен, отново със студенти. Тогава в спектаклите участват Мариана Пенчева, Камен Чанев, Александър Крунев.
Названието на мюзикъла идва от старото име на Шумен – Шумла. Той разказва историята на Шафрани, който се влюбва в Яна. На Коледа през 1850 г. бил организиран бал, който събира пашата на Шумла, вицеконсулът на Австро-унгарската империя и градския елит. Има и циганка Сузи, която трябвало на бала да застреля Лайош Кошут. Все пак краят е щастлив и всички танцуват полката, написана от Добри Войников.
Две от късните реформаторски опери на Кристоф Вилибалд Глук бяха изпълнени в две водещи белгийски музикални институции – във Фламандската опера в Антверпен се игра "Ифигения в Таврида", а в концертната зала Bozar в Брюксел зрителите видяха "Орфей и Евридика". През XVIII век в оперния жанр се установява традиция вокалните партии да са подчертано..
На сцената на Държавната опера във Варна зрителите ще имат възможността да се насладят на опера-мюзикъла "Калас и Онасис". Вдъхновен е от необикновения живот и любовта между оперната дива Мария Калас и корабния магнат Аристотел Онасис. Сюжетът е изграден върху действителни факти. В спектакъла има силни страсти, повлияни от..
"Чувствам се спокойна. Нищо не дължа на никого. Това, което съм – благодаря на майка си и баща си… Господ ме е помазал, че ми е дал някакъв талант, аз не съм злоупотребила с това, напротив, доразвила съм го, за да Му благодаря по някакъв начин" – това заявява една от легендите в българското оперно-изпълнителско изкуство у нас и по света –..
Бубакар Траоре (р.1942, Кайи) е истинска легенда на музиката в Мали, а оттам – и в световен мащаб. Името му нареждаме до тези на Али Фарка Туре , Амаду и Мариам и Салиф Кейта , а пътят му в музиката е достоен за филм. Започва като един от най-обещаващите футболисти на Мали ( интересно съвпадение е, че и днес, като напишете "Boubacar..
1 декември Свири Филхармонията на Арговия с диригент Рюне Бергман 3.00 часа – Клод Дебюси (1862-1918), Анри Бюсер (аранжимент), Малка сюита. 3.15 часа – Йозеф Хайдн (1732-1809), Концерт за тромпет в Ми бемол мажор. Солист: Уле Едвард Антонсен (тромпет). 3.31 часа – Джузепе Тартини (1692-1770), Ейвинд Уестби (аранжимент), Концерт за тромпет в Ре мажор...
Усмихнат, непринуден, дружелюбен, безкрайно земен и джентълмен – такъв видяхме Начо Герерос по време в първата му публична поява у нас. Известният испански..
Бубакар Траоре (р.1942, Кайи) е истинска легенда на музиката в Мали, а оттам – и в световен мащаб. Името му нареждаме до тези на Али Фарка Туре ,..
Тази година на 30 април беше обнародван един нов Регламент 1183 на ЕП и на Съвета, който влезе в сила и с него се измени регламентът относно електронната..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg