30 минути след полунощ на 14 април в рубриката „Радиотеатър след полунощ“ звучи изненадваща пиеса – „Прибой в Сетубал“ от немския автор Гюнтер Айх.
Гюнтер Айх (1907-1972) е германско-австрийски писател, част от т.нар. „Група 47“, известна с изповядваната естетика на „литературата на развалините“. В творчеството му откриваме мотиви за разпада на човешката личност в следвоенна Германия, за изгубването на смисъла и вдъхновението от живота. Вероятно поради това в пиесата си „Прибой в Сетубал“ от 1957 г. той се обръща към Португалия през Ренесанса, когато „моряците“ са извършили своите големи географски открития, а великият поет Луиш Ваш ди Камоинш е написал своята прочута епическа поема „Лузиада“, в която описва знаменитото пътуване на Вашку да Гама, открил пътя до Индия. Тъкмо Камоинш е главният отсъстващ герой в „Прибой в Сетубал“, където е заточена неговата любима Катерина. Според всички Луиш е отдавна мъртъв, според Катерина – не, нейният възлюбен е жив и тя е длъжна да го открие. Гюнтер Айх описва една разтърсваща любов, която никога не спира да владее сърцата на онези, които са я изживели. Да, любовта, когато е истинска, когато е възвишена, не се забравя, няма как да се забрави.
Една необходима забележка: в превода на пиесата Камоинш се изрича Камоенс, което е пропуск, но пък простим пропуск: в радиотеатъра тя е реализирана през далечната 1980 г., когато България все още беше заключена зад 4 стени от загниващия и разлагащ се забавен свят. А липсата на въздух води не само до грешки в езика, но и до грешки в мисленето. Не е учудващо: всички те са просто следствие на грешката в системата…
Камила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..
Йохан Волфганг Гьоте – писател, драматург, учен, философ и политик, е роден през 1749 г. И преди, и след неговия живот, човечеството не спира да воюва. Неизвестно защо. Но битките са междуличностни, междудържавни, световни, сякаш неизлечими. С "Ифигения в Таврида" хуманистът Гьоте предлага различно решение. Не случайно мястото на действието е в храма на..
На 8 юли в рубриката "Радиоколекция" на Радиотеатъра, започваща в 0.15 часа, тръгва феноменален проект: "Под игото" на Иван Вазов под адаптацията на актьора Руси Чанев. Големият наш артист се заема с начинанието след като преподавателите в българските училища в чужбина му разказали колко е трудно за техните питомци да вникнат в текста на Патриарха..
На своите най-малки слушатели Радиотеатърът предлага от 13 до 19 май "Седмица на животните". Животните са герои на много народни приказки, а често и писатели ги вземат за свои персонажи, за да изкажат вълненията и тревогите, които изливат с перото си. Оскар Уайлд например, който със "Славеят и розата" ни разказва за любов, преданост и..
"Не те виждам" е саркастична история, която Палми Ранчев разказва лирично. Сарказмът идва от болката по загубата на човешкото, а лириката - от обичта му към човека. Ще ви разсмее и ще ви натъжи. Без никаква автоцензура, авторът говори директно и нарича черното – черно, а бялото – трудно постижимо. Макар да е ситуирана сред безпътицата на..
От 10 до 15 декември ще се проведе Софийския международен литературен фестивал в НДК. Дария Карапеткова , координатор на събитието, запознава..
В рубриката "Темите на деня" екипът ни имаше удоволствието да разговаря с Теодора Нишков, известна още като Принц Датски, и доц. д-р Александър Нишков,..
Нобеловият лауреат за литература Юн Фосе пише първата си пиеса "Някой ще дойде" през 1992 година. В края на 90-те пиесите на норвежкия писател започват да..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg