Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

„Костенурката на Дарвин“ проговаря в радиоефира

„Големият театър трябва да говори на ухото на зрителя. Театърът трябва да говори на всеки човек поотделно“. Това казва Хуан Майорга, един от най-добрите и плодовити съвременни испански драматурзи, чиято пиеса „Костенурката на Дарвин“ (превод Нева Мичева) ще има премиера в Радиотеатъра на 31 март. Тогава ще се излъчи първата част на постановката с режисьор Валентин Ганев, втората слушателите ще могат да чуят седмица по-късно, на 7 април. Да чуят и да се насладят на великолепните актьорски гласове на Меглена Караламбова, Ицко Финци, Йорданка Стефанова и Йосиф Шамли в един също толкова великолепен текст. Моменти от работата над радиопиесата може да видите във видеото тук.

Костенурката на Дарвин – ХариетС идеята за пиесата Хуан Майорга се сдобива, когато научава, че костенурката на Дарвин (на която естествоизпитателят първоначално дава името Хари, помисляйки я за мъжка, и чак след десетилетия грешката е поправена и тя получава името Хариет) се е поминала в австралийски зоопарк на 176 години. Това става през юни 2006 г., а през 2008 г. испанският драматург е вече готов с пиесата. Майорга е изключително продуктивен, на негова сметка са записани близо 40 пиеси, отделно останалите му трудове – научни, литературни, публицистични.

По образование Хуан Майорга е математик и философ, има докторска дисертация върху Валтер Бенямин – немският интелектуалец от еврейски произход, който се самоубива на френско-испанската граница, осъзнал, че не може да се измъкне от ръцете на националсоциалистите. Хуан Майорга не крие, че математиката му помага много в реализирането на неговите театрални текстове, казва: „Сигурен съм, че математиката, която много обичам, защото ми се струва необикновена конструкция на човешкото въображение, ме оформи като драматург. Целта ѝ като цяло, и, разбира се, математическата цел в частност, е ориентирана към откриването на онова, което свързва различни обекти… Смятам, че това е нещо, което има много общо с езика на театъра, който трябва да бъде език на синтеза“.

Синтез е и пиесата „Костенурката на Дарвин“: синтез между объркани човешки животи (които не знаят, че са объркани) и едно живо същество, което е било свидетел на близо 200 години още по-объркана човешка история, съсипала съдбите на милиони. Срещата между тях създава колизията – колизия, която предизвиква и те кара да се замислиш. В това вярва Майорга: „Театърът е живо изкуство. Изкуство, в което въображението на зрителя/слушателя е съществено“.

Прочее, повече за това какво мисли Хуан Майорга може да разберете от интервюто, което той е дал за „Артeфир“ на Силвия Чолева.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Дългият път на деня към нощта" от Юджийн О'Нийл в четири части по програма "Христо Ботев"

Юджийн О'Нийл пише "Дългият път на деня към нощта" през 1940 година, само четири години преди това, през 1936-та, той става Нобелов лауреат като драматург. В "Дългият път на деня към нощта" О'Нийл разказва историята на своето семейство. Всички конфликти и ситуации, съответстват на мъчителните, изстрадани мигове, изживяни през годините в неговия дом...

публикувано на 31.01.25 в 08:00

In Memoriam: Валя Бояджиева

Отиде си вълшебницата на музикалното оформление Валя Бояджиева. Професионалният ѝ път премина в БНР. Работи за различни редакции в програма "Христо Ботев". За късмет на Радиотеатъра, тя прекара дълги години като музикален оформител на радиопиесите. Остави толкова много след себе си, че ще трябва продължително да ѝ благодарим. Фин човек. Прекрасен..

публикувано на 28.01.25 в 15:48
Колаж: Теодор Иванов

За да се роди, поетът трябва няколко пъти да умре – Жан Кокто

Словото се умори и капна. Капна до такава степен, че ми е съвестно да прибягвам до услугите му. То е като кон, коленичил кон. Камшик, камшик трябва! Единственият камшик – това е смехът! Смейте се, гадове, на мъките на падналото слово. Виктор Ерофеев, "Три срещи" "Орфей" на Кокто е модернистична и ексцентрична интерпретация на една класическа..

публикувано на 24.01.25 в 08:00

Премиера на "Монетата" в Радиотеатър

Историята на "Монетата" започва през 2020 г., когато е отличена като победител в конкурса за нова пиеса на Нов български университет. На 20 януари 2021 г. се състоя премиерата ѝ на сцената на Младежки театър "Николай Бинев". В началото на 2025 г. пък слушателите на програма "Христо Ботев" ще могат да чуят премиера на аудио "Монетата" – от 16 часа на..

публикувано на 15.01.25 в 16:35

Антиутопията "Восъчко" в ефира на "Христо Ботев"

Камила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..

публикувано на 01.11.24 в 16:15