Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

„Аз съм секс, а вие апил“

БНР Новини
Момент от работата на международния симпозиум на тема: „Цветето от Хавай“ – чуждото, миграция, музикален театър“, провел се в рамките на Лехар-фестивала в Бад Ишъл
Снимка: Юлия Атцмансторфер

„Аз съм секс, а вие апил“. Разбира се, че тук става дума за една метафора. Композиторът с унгарско-австрийски произход Пал Абрахам е имал идеите, силата, енергията и таланта. Само артистите на сцената обаче са могли да превърнат тези негови идеи и качества в реалност. На 27 юли тази година в рамките на Лехар-фестивала в Бад Ишъл, Горна Австрия, бе проведен международен симпозиум на тема: „Цветето от Хавай“ – чуждото, миграция, музикален театър“. В сътрудничество с университета в Залцбург бяха подготвени доклади от музиковеди, театрални специалисти, хора на киноизкуството, драматурзи, хореографи и музиканти от немско-езичния свят, както и от други държави, които споделиха своя опит при изследването, оркестрирането и поставянето на оперетата „Цветето от Хавай“. Кметът на Бад Ишъл Ханес Хайде откри симпозиума с акцент върху „преплитането“ на биографията на Абрахам с „Цветето от Хавай“, разказа за позитивния отзвук в публиката, както и подчерта стремежа на фестивала към повече самоувереност и внимание в обществото.
Щефан Фрей от Мюнхен изнесе първия доклад на тема „Аз съм секс, а вие апил“, в който беше представен първия творчески екип на ревю-оперетата „Цветето от Хавай“ при премиерата в Метропол-театъра през 1931 година. Хенинг Хагедорн обясни особеностите на своята работа с партитурата на Абрахам и разказа за една стара театрална традиция. В специално интервю за Българското национално радио Хагедорн споделя за своя опит с оркестрацията на „Цветето от Хавай“. Агнежка Цагоцдцон говори за ориентацията на произведението към нормите на Бродуей, като направи заключението, че на остров Хавай не е имало нито повече, нито по-малко джаз, отколкото на Бродуей. Юдит Виймерс потърси американски мотиви в оперетите на Абрахам, а Матиас Пасдчиерни показа откъси от нови филми върху оперети на Абрахам, включително и много интересни, за времето си революционни черно-бели подводни филмови откъси. Каролин Щааренберг предложи сравнения между постановки на различни немски театри, а хореографът Сандра Шатердже запозна публиката с перспективи в творбата от гледната точка на една танцьорка.
В последния доклад на Нилс Грош стана въпрос за пространствата, расите и териториите в „Цветето от Хавай“. Художественият ръководител на фестивала Томас Енцингер, Леополд Керн и Щефан Копф обсъдиха в края на симпозиума актуалността на продукцията в тазгодишното издание на Лехар-фестивала в Бад Ишъл, Горна Австрия. Научната среща беше интересен обмен на мнения за всички рефериращи и занимателен, информативен ден за подбраната публика.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Залезът на боговете" в Брюксел – триумфален финал на Вагнеровата тетралогия в "Ла Моне"

С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...

публикувано на 16.02.25 в 08:05

Маскани звучи в Уексфорд

73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..

публикувано на 15.02.25 в 08:05

"Маските", опера в пролог и три действия от Пиетро Маскани

Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..

публикувано на 14.02.25 в 16:30

Жените в музиката

Три талантливи дами обединяват творческите си усилия, за да зарадват публиката с разнообразна програма. Надежда Цанова, Петромила Йакас и Вилиана Вълчева поставят музикален мост между България и Хърватска с концерт, озаглавен "Жените в музиката". "След първата професионална среща с Петромила решихме, че ще бъде интересно да се направи едно..

публикувано на 14.02.25 в 15:20

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 28 февруари 2025 г.

16 февруари Изпълнения на ансамбъл La Venexiana с Габриеле Паломба – теорба и диригент. 3.00 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Di far semper gioire (Винаги да радва хората) из "Мадригали и канцонети", книга девета от 1651. 3.03 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Ohimè dov’è il mio ben (Уви, къде ми е доброто) из Седма книга с мадригали от..

публикувано на 14.02.25 в 09:18