Когато пиша рецензия за предстояща фм радиопиеса за bnr.bg, обикновено се опитвам да не създавам прекалено големи очаквания, прекалено голяма кошница за надеждите на слушателите, че срещата с драматургичното аудио изкуство ще е сериозна, естетски издържана и запомняща се. Дори поради простия факт, че слушането на радио фм, даже с апаратите от 21 век, не може да предаде качествата на звука, който е излазъл от финалния микс и мастеринг в студио, и който фактически е същностен за аудио драматургията. Представете си, че държите оригиналната Манасиева хроника в ръце, а после, че държите и разгръщате нейно мъгляво ксерокопие. Хем е същото, хем не е.
Този път заявявам това още в заглавието. Цитаделата е връх, изключително зряло произведение, което – парадоскално – се раждаше и се роди в процеса на записа. Това е радиопиеса в най-истинския й вид. Най-чистата форма. Родена заради предизвикателството на микрофона, готов да погълне всяка дума, звук, въздишка, елемент от бекграунд, перкусии или пеене.
Връщам се назад във времето в онези лудешки наситени седмици, когато често след запис авторът Георги Тенев бе готов да откликне мълниеносно на някаква хрумка, желание за поправка или прекомпозиране с нов текст. Така историята се разрастваше сюжетно, напред и нашироко. Някъде в многобройните аудио тестове се роди тази уникална като на виртуозен въжеиграч акробатика по тънката нишка между документ и измислица, автентично и въображаемо, битово – убедително и фантазно – разклатено.
Цялата актьорска група влезе в този стил на правене на аудио, когато микрофонът е преди текста, преди всичко. Владимир Пенев, Атанас Атанасов, Десислава Стойчева, Жорета Николова, Таня Шахова, Светлана Янчева, Йосиф Шамли, Деляна Хаджиянкова, Димитрина Величкова, Кая Борисова, Кристина Молнар, Жан Шарл Брусие, Лора Елизабет Джош Марков, Вячеслав Парапанов, Никола Мутафов, Клеменс Петер Ханзе, Мая Стефанова, Чавдар Монов, Пламен Захов, Вяра Табакова, Мартичка Божилова, Явор Дачков, Ясен Атанасов, Красимир Куцупаров, Игнат Димитров, хор и оркестър плюс соло сопрано Илиана Селимска и дори всичките автори влязоха в процеса на измисляне пред микрофона, измисляне с дубли, с импровизации, с варианти в различни среди, с повторения с малки текстови разлики, с многобройни и многобройни записи. Изпълнението на Мариус Куркински беше в сцена, измислена, написана и композирана за Мариус Куркински, която претърпя още изменения в акта на изпълнението.
Ваканционната програма даде шанс на това аудио да прозвучи в 10 часа сутринта. Дано можете да го използвате, защото истински качествен официален подкаст няма.
Юджийн О'Нийл пише "Дългият път на деня към нощта" през 1940 година, само четири години преди това, през 1936-та, той става Нобелов лауреат като драматург. В "Дългият път на деня към нощта" О'Нийл разказва историята на своето семейство. Всички конфликти и ситуации, съответстват на мъчителните, изстрадани мигове, изживяни през годините в неговия дом...
Отиде си вълшебницата на музикалното оформление Валя Бояджиева. Професионалният ѝ път премина в БНР. Работи за различни редакции в програма "Христо Ботев". За късмет на Радиотеатъра, тя прекара дълги години като музикален оформител на радиопиесите. Остави толкова много след себе си, че ще трябва продължително да ѝ благодарим. Фин човек. Прекрасен..
Словото се умори и капна. Капна до такава степен, че ми е съвестно да прибягвам до услугите му. То е като кон, коленичил кон. Камшик, камшик трябва! Единственият камшик – това е смехът! Смейте се, гадове, на мъките на падналото слово. Виктор Ерофеев, "Три срещи" "Орфей" на Кокто е модернистична и ексцентрична интерпретация на една класическа..
Историята на "Монетата" започва през 2020 г., когато е отличена като победител в конкурса за нова пиеса на Нов български университет. На 20 януари 2021 г. се състоя премиерата ѝ на сцената на Младежки театър "Николай Бинев". В началото на 2025 г. пък слушателите на програма "Христо Ботев" ще могат да чуят премиера на аудио "Монетата" – от 16 часа на..
Камила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..
"Адвент – повест за добрия пастир" е една от най-известните книги на исландския писател Гюнар Гюнарсон, която продължава да вълнува читателите и до днес...
На днешния 21 февруари в Регионалната библиотека "Захарий Княжески" ще се състои среща-разговор с изтъкнатия археолог академик Васил Николов. Темата на..
Тази вечер в Зала 1 на НДК в столицата е премиерата на документалния филм "Милен", посветен на журналиста Милен Цветков. Документалният разказ обхваща..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg