Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Едно столетие с Бергман: страст, емоция и топлина

2018-а маркира 100 години от рождението на Бергман. Точната дата е 14 юли

БНР Новини
Колаж Даниела Манолова

„Моят постоянен фаворит, защото той олицетворява страст, емоция и има топлина“ - така го определя Франсис Форд Копола. Вече 100 години светът живее с присъствието на Бергман, с неговите разговори за детството, родителите, любовта, живота, смъртта и особено за демоните, които води както в малкото интервюта, които по принцип е ненавиждал да дава, така и във филмите, радиопиесите и пиесите и изобщо не на последно място във фотографиите, които е позволил да бъдат направени и особено онези, които сам е харесвал.

Слава богу, Радиотеатърът на БНР може да се похвали с една сериозна колекция върху произведения на Бергман, повечето от които са драматизации или радиоверсии на неговите литературни сценарии, един особен жанр, който дойде на белия свят с името на своя създател. Още през 1978 г. по текста на радиопиесата на Бергман „The City“, написана през 1951 г., е направена най-старата радио постановка „Градът“от режисьора Асен Шопов. Следва интензивна поредица от продукции през първото десетилетие на нашия век и последна в тази хронология е „Есенна соната“ от 2013 г. с режисьор Милена Кубарелова. Творенията на Бергман са в основата си изключително податливи и обещаващи за радио, естествено радиофонични поради своята фрагментарност, монтажен тип конструкция, диалогичност, и многопластовост, която е постигната чрез простия кинематографичен трик на скок във времето и пространството, който радиото така добре владее. Дори тези, които първоначално излизат като романи, а после стават киносценарии, леко и охотно се превръщат в радио.

И така, една Среднощна панорама ще ви отведе/върне към/помогне да преоткриете Бергман, който би бил на 100 години, ако беше жив, и за когото можем много да говорим и тези наши разговори имат сериозната гаранция да бъдат състоятелни, а не просто поредното обичайно празно-глуповато бръщолевене.

Петте части на „Из живота на марионетките“ (From the Life of the Marionettes , Aus dem Leben der Marionetten) в превода на Вера Ганчева, драматизация: Петър Дамянов, с участието на: Петя Силянова, Ивайло Герасков, Катя Зехирева, Борис Луканов и режисьор: Петър Дамянов ще чуете в пет последователни недели от 0.30 часа. „Из живота на марионетките“ е британско-немска филмова продукция от 1980 г. с режисьор и продуцент Ингмар Баргман. Филмът е направен в Западна Германия, с немски език и саундтрак, докато Бергман е бил в "данъчно изгнание" от родната му Швеция. Той е заснет в черно и бяло, с изключение на две последователни цветни кадъра в началото и края на филма. Мястото на действието е Мюнхен.

Заглавието е взето от пасаж на „Приключенията на Пинокио“ ​​от Карло Колоди:
За голямо съжаление в живота на марионетките винаги има едно НО, което разваля всичко.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Дългият път на деня към нощта" от Юджийн О'Нийл в четири части по програма "Христо Ботев"

Юджийн О'Нийл пише "Дългият път на деня към нощта" през 1940 година, само четири години преди това, през 1936-та, той става Нобелов лауреат като драматург. В "Дългият път на деня към нощта" О'Нийл разказва историята на своето семейство. Всички конфликти и ситуации, съответстват на мъчителните, изстрадани мигове, изживяни през годините в неговия дом...

публикувано на 31.01.25 в 08:00

In Memoriam: Валя Бояджиева

Отиде си вълшебницата на музикалното оформление Валя Бояджиева. Професионалният ѝ път премина в БНР. Работи за различни редакции в програма "Христо Ботев". За късмет на Радиотеатъра, тя прекара дълги години като музикален оформител на радиопиесите. Остави толкова много след себе си, че ще трябва продължително да ѝ благодарим. Фин човек. Прекрасен..

публикувано на 28.01.25 в 15:48
Колаж: Теодор Иванов

За да се роди, поетът трябва няколко пъти да умре – Жан Кокто

Словото се умори и капна. Капна до такава степен, че ми е съвестно да прибягвам до услугите му. То е като кон, коленичил кон. Камшик, камшик трябва! Единственият камшик – това е смехът! Смейте се, гадове, на мъките на падналото слово. Виктор Ерофеев, "Три срещи" "Орфей" на Кокто е модернистична и ексцентрична интерпретация на една класическа..

публикувано на 24.01.25 в 08:00

Премиера на "Монетата" в Радиотеатър

Историята на "Монетата" започва през 2020 г., когато е отличена като победител в конкурса за нова пиеса на Нов български университет. На 20 януари 2021 г. се състоя премиерата ѝ на сцената на Младежки театър "Николай Бинев". В началото на 2025 г. пък слушателите на програма "Христо Ботев" ще могат да чуят премиера на аудио "Монетата" – от 16 часа на..

публикувано на 15.01.25 в 16:35

Антиутопията "Восъчко" в ефира на "Христо Ботев"

Камила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..

публикувано на 01.11.24 в 16:15