Радиотеатърът представя Ицко Финци, Катя Зехирева и Венелин Пехливанов в "Пишещата машина" от Жан Кокто в неделния следобед на 8 юли от 16.00.
"Пишещата машина" е написана за сцена и първото й представление е било на 19 април 1941 г. в театър Hebertot в Париж. Режисьорът на първата й постановка е Реймон Руло и елементи от нейния театрален афиш можете да видите във фотоколажа. В постановката участва и един особено прочут с таланта си и с изключителната си външност актьор на 50-те и 60-те. Това е Жан Маре. Странно е, че според запазените подробности за този спектакъл Жан Маре е направил и декорите за пиесата в театър "Еберто". Очевидно целият екип е бил всестранно развит и мултифункционален, като имаме предвид, че авторът, освен емблематична фигура за културния живот на 20-ото столетие в световен мащаб, поет, писател и драматург със световна известност, е бил и художник, литограф, дизайнер на килими, керамик.
Провокация и вдъхновение за тази пиеса в три акта Кокто намира в една криминална афера, която вдига много шум на времето си. Това е мистериозната афера с анонимните писма в град Тюл. Цял един град се вижда в чудо, абсолютно подлуден от тайнствени клеветнически писма, често и с порнографски детайли, които се стоварват върху почти всяка фамилия. Така съмнителни игрички, мръснички тайни, зловещи подробности от някакви направени грехове изведнъж излизат на бял свят, оголени и заплашителни към всеки и всички. Публичното равновесие е направо взривено. Няма пощадени. Няма неуязвими. Този тип история а ла Оноре дьо Балзак Жан Кокто превръща в странно психологическо и полицейско разследване, някакъв вид виртуозна игра на интелектуалното начало, на което не му е необходимо нито правдоподобност, нито закономерност, нито последователна мотивация на характерите.
Слушайте "Пишещата машина" на 8 юли от 16.00 часа.
Юджийн О'Нийл пише "Дългият път на деня към нощта" през 1940 година, само четири години преди това, през 1936-та, той става Нобелов лауреат като драматург. В "Дългият път на деня към нощта" О'Нийл разказва историята на своето семейство. Всички конфликти и ситуации, съответстват на мъчителните, изстрадани мигове, изживяни през годините в неговия дом...
Отиде си вълшебницата на музикалното оформление Валя Бояджиева. Професионалният ѝ път премина в БНР. Работи за различни редакции в програма "Христо Ботев". За късмет на Радиотеатъра, тя прекара дълги години като музикален оформител на радиопиесите. Остави толкова много след себе си, че ще трябва продължително да ѝ благодарим. Фин човек. Прекрасен..
Словото се умори и капна. Капна до такава степен, че ми е съвестно да прибягвам до услугите му. То е като кон, коленичил кон. Камшик, камшик трябва! Единственият камшик – това е смехът! Смейте се, гадове, на мъките на падналото слово. Виктор Ерофеев, "Три срещи" "Орфей" на Кокто е модернистична и ексцентрична интерпретация на една класическа..
Историята на "Монетата" започва през 2020 г., когато е отличена като победител в конкурса за нова пиеса на Нов български университет. На 20 януари 2021 г. се състоя премиерата ѝ на сцената на Младежки театър "Николай Бинев". В началото на 2025 г. пък слушателите на програма "Христо Ботев" ще могат да чуят премиера на аудио "Монетата" – от 16 часа на..
Камила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..
На днешния 21 февруари в Регионалната библиотека "Захарий Княжески" ще се състои среща-разговор с изтъкнатия археолог академик Васил Николов. Темата на..
"Адвент – повест за добрия пастир" е една от най-известните книги на исландския писател Гюнар Гюнарсон, която продължава да вълнува читателите и до днес...
Тази вечер в Зала 1 на НДК в столицата е премиерата на документалния филм "Милен", посветен на журналиста Милен Цветков. Документалният разказ обхваща..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg