Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

След повече от четвърт век Вагнеровият „Лоенгрин“ се завърна в „Ла Моне“

БНР Новини
6
Снимка: Baus

Кореспондентът на „Неделен следобед“ в Белгия – Милен Венков, споделя впечатленията си от новата постановка на една от най-обичаните и най-често представяни Вагнерови романтични опери в Брюксел. Главният диригент на Кралския театър „Ла Моне“ – Ален Айтиноглу, е осъществил музикалното ръководство, сценичната реализация е била на французина Оливие Пи, декорът и костюмите – на Пиер-Андре Вайц. Веднага след премиерата на 19 април представители на белгийската критика отбелязаха, че Айтиноглу и Пи „са се справили превъзходно с Вагнер“, но според нашия кореспондент решението на Оливие Пи е доста спорно:
„Когато завесата се вдигна, се озовахме сред разрушения Берлин през 1945 година: войната е загубена, немската столица е срината от бомбите. Масивният, метален декор изобразява полуразрушен, изгорял театър, в чиито кулиси са складирани оцелелите прашни реликви на немската романтична култура – сред тях виждаме бюстовете на Гьоте и Бетовен. Наоколо всичко е в пепел и развалини. На този фон и в съответния исторически контекст е поместена борбата за престола на Брабант... Телрамунд и Ортруд се представени като нацисти, чиито съмишленици продължават борбата дори след края на войната. Лоенгрин и Телрамунд решават спора си не в дуел, а на шахматната дъска, докато същинската битка е между техните привърженици. В дългия хор на процесията на Елза към катедралата жените си подават кофи, пълни с отломки от разрушените сгради – доста неуместна гледка, в която музиката не се вписва по никакъв начин... Сцената, в която Елза все пак задава фаталния въпрос за самоличността на Лоенгрин, се развива многозначително сред бюстовете на Гьоте, Шилер и Бетовен. На финала няма надежда за спасение – в лицето на новия владетел на Брабант виждаме трупа на убития престолонаследник Готфрид. Концепцията на Оливие Пи и подходът му към операта на Вагнер не се понравиха на всички зрители и наред с овациите след финала в залата се чуха и освирквания за френския режисьор...“.

Заедно с публиката от Брюксел, Милен Венков обаче много е харесал музикалната реализация на „Лоенгрин“ със солисти „на изключително високо ниво“. Подробностите можете да научите от звуковия файл.



Снимки в галерията: Baus

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Джакомо Пучини

Три шедьовъра на Пучини на българска сцена

В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..

публикувано на 23.11.24 в 08:00

Пето издание на фестивала ТрансАрт

Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..

публикувано на 22.11.24 в 10:50
Виолончелистът Христо Танев

"Тембри и нюанси" – концерт на Симфоничния оркестър на БНР

Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..

публикувано на 22.11.24 в 07:25

"Изповед на един син" – музика, в която откриваме себе си!

"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..

публикувано на 21.11.24 в 08:35

"Кварто" и Емануил Иванов с творби на Брамс и Шостакович

Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...

публикувано на 20.11.24 в 08:45