Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Мълчанието като покриване на голотата

БНР Новини
Снимка: Даниела Манолова
Актьорите Владимир Йочев, Петър Пейков и Снежина Петрова, следвайки решението на режисьора Емил Манасиев, превръщат този текст на Харолд Пинтър във впечатляващо с експресивността си аудио зрелище. „Мълчание” е едноактна пиеса, написана през 1969 г. и поставена за първи път от лондонската Royal Shakespeare Company. Носителят на Нобелова награда за литература през 2005 и един от най-влиятелните съвременни британски драматурзи, чиято кариера на писател обхваща повече от 50 години, е написал много от драматургичните си текстове най-напред за радио, след това за сцена, а някои от тях най-накрая и за кино. В записите на много от своите радиопиеси той участва и като актьор. „Мълчание” е една от пиесите на Пинтър, на които критиците дават названието Memory plays. Пиесите на паметта са пиеси, изследващи процесите на запазване на спомените за човешките преживявания и чувства, пиеси проследяващи всички онези необясними обрати, изопачавания и обърквания, които носи паметта.

По повод на „Мълчание”, Харолд Пинтър пише в предговора си към събраното издание:

„Има две тишини. Едната – когато не се произнася нито дума. Другата – когато вероятно се излива цял поток от думи. Тази реч говори за езика, който остава заключен някъде под нея. В това е непрекъсната им свързаност. Речта, която чуваме, е показател за това, което не чуваме. Тя е онзи необходим ход на избягване, онзи бурен, хитър, мъчителен или подигравателен димен екран, който държи другия на неговото му място. Когато падне истинската тишина, ние все още дочуваме ехото, но сме по-близо до голотата. Един от начините да се погледне на речта, е да се каже, че това е постоянна стратегия за покриване на голотата”.

След полунощ, в 2.30.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Дългият път на деня към нощта" от Юджийн О'Нийл в четири части по програма "Христо Ботев"

Юджийн О'Нийл пише "Дългият път на деня към нощта" през 1940 година, само четири години преди това, през 1936-та, той става Нобелов лауреат като драматург. В "Дългият път на деня към нощта" О'Нийл разказва историята на своето семейство. Всички конфликти и ситуации, съответстват на мъчителните, изстрадани мигове, изживяни през годините в неговия дом...

публикувано на 31.01.25 в 08:00

In Memoriam: Валя Бояджиева

Отиде си вълшебницата на музикалното оформление Валя Бояджиева. Професионалният ѝ път премина в БНР. Работи за различни редакции в програма "Христо Ботев". За късмет на Радиотеатъра, тя прекара дълги години като музикален оформител на радиопиесите. Остави толкова много след себе си, че ще трябва продължително да ѝ благодарим. Фин човек. Прекрасен..

публикувано на 28.01.25 в 15:48
Колаж: Теодор Иванов

За да се роди, поетът трябва няколко пъти да умре – Жан Кокто

Словото се умори и капна. Капна до такава степен, че ми е съвестно да прибягвам до услугите му. То е като кон, коленичил кон. Камшик, камшик трябва! Единственият камшик – това е смехът! Смейте се, гадове, на мъките на падналото слово. Виктор Ерофеев, "Три срещи" "Орфей" на Кокто е модернистична и ексцентрична интерпретация на една класическа..

публикувано на 24.01.25 в 08:00

Премиера на "Монетата" в Радиотеатър

Историята на "Монетата" започва през 2020 г., когато е отличена като победител в конкурса за нова пиеса на Нов български университет. На 20 януари 2021 г. се състоя премиерата ѝ на сцената на Младежки театър "Николай Бинев". В началото на 2025 г. пък слушателите на програма "Христо Ботев" ще могат да чуят премиера на аудио "Монетата" – от 16 часа на..

публикувано на 15.01.25 в 16:35

Антиутопията "Восъчко" в ефира на "Христо Ботев"

Камила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..

публикувано на 01.11.24 в 16:15