Така твърди Цветан Стоянов – литературен историк, критик, философ, преводач, писател. За него Тончо Жечев казва: „След Пенчо Славейков и Гео Милев не познавам в нашата най-нова културна история толкова страстен тръбач на новото, на модерното, на съвременното, както и толкова съкровен творчески порив, всестранно подготвен и екипиран за приближаване на нашата литература към най-високите духовни постижения на другите народи.”
Цветан Стоянов пише есето „Втората част на разговора“ през 1964 година. През 2009 година Радиотеатърът го преоткри в неговата радиоверсия. Става дума за разговор между Любен Каравелов и Христо Ботев – въображаем разговор, който не се е състоял в действителност. Но Цветан Стоянов е вярвал в разговорите.
Разговорът се провежда през нощта преди Ботев да потегли с малката си чета към потушена България. Обикновено през нощта се говори тихо, но в режисьорската версия на Иван Добчев този разговор прокънтява. Ботев иска да извърши взрив, който да порази този народ, за да го спаси и да го направи някакъв друг. Каравелов пък иска да спре Ботев, за да го спаси. Каравелов вярва в просветителството, Ботев вярва в крайностите. Разумът или лудостта? Теорията или действието?
Всяко време има своя разговор. А има и разговори, които преминават през времената. Можем да ги съставим в едно цяло, като съберем отделните им части. Всяко време изговаря своята част от разговора, но когато не намира отговорите и решенията, разговорът все продължава. И следващата част остава за следващите поколения. Така и над нас продължава да тегне въпросът, който Цветан Стоянов поставя във „Втората част на разговора“ – за страшния робски комплекс на българската нация, дори не робски, а еретически. Еретически, понеже комплексът е бил още преди турците и робството. Още тогава в българския мозък се развили процесите, които му придали особено устройство. Оттогава България е получила своя щемпел – да бъде страна на ересите. Никъде в световната история не е имало толкова много ереси, събрани на толкова малко място – твърди Цветан Стоянов чрез своя Каравелов. И още пита: И дори да се освободи тази земя... какво?... тя пак ще си бъде същата.
Интервю на Ина Вълчанова с режисьора Иван Добчев, направено по повод премирата в Радиотеатъра на "Втората част на разговора" от Цветан Стоянов на 4 октомври 2009 година.
Юджийн О'Нийл пише "Дългият път на деня към нощта" през 1940 година, само четири години преди това, през 1936-та, той става Нобелов лауреат като драматург. В "Дългият път на деня към нощта" О'Нийл разказва историята на своето семейство. Всички конфликти и ситуации, съответстват на мъчителните, изстрадани мигове, изживяни през годините в неговия дом...
Отиде си вълшебницата на музикалното оформление Валя Бояджиева. Професионалният ѝ път премина в БНР. Работи за различни редакции в програма "Христо Ботев". За късмет на Радиотеатъра, тя прекара дълги години като музикален оформител на радиопиесите. Остави толкова много след себе си, че ще трябва продължително да ѝ благодарим. Фин човек. Прекрасен..
Словото се умори и капна. Капна до такава степен, че ми е съвестно да прибягвам до услугите му. То е като кон, коленичил кон. Камшик, камшик трябва! Единственият камшик – това е смехът! Смейте се, гадове, на мъките на падналото слово. Виктор Ерофеев, "Три срещи" "Орфей" на Кокто е модернистична и ексцентрична интерпретация на една класическа..
Историята на "Монетата" започва през 2020 г., когато е отличена като победител в конкурса за нова пиеса на Нов български университет. На 20 януари 2021 г. се състоя премиерата ѝ на сцената на Младежки театър "Николай Бинев". В началото на 2025 г. пък слушателите на програма "Христо Ботев" ще могат да чуят премиера на аудио "Монетата" – от 16 часа на..
Камила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..
Само икономически ли са мотивите за решенията на американския президент Доналд Тръмп, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Евгений Кънев,..
Кога политиците се вглеждат в критичните към тях медии и започват да ги посочват, гонят от пресконференции, хулят и пишат закони срещу тях, коментира в..
Поглед "Към звездите" отправяме с актьора Мариус Донкин преди откриването на XV Международен театрален фестивал за монодрама на сцената на Сити Марк Арт..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg