В съботната вечер предлагаме спектакъл на Метрополитън опера – Ню Йорк, предоставен на програма „Христо Ботев“ от Европейския съюз за радио и телевизия. Записът на операта „Тристан и Изолда“ от Рихард Вагнер е от 8 октомври 2016, но бе включен в предложенията на Еврорадио миналата пролет, а най-голям интерес за меломаните представлява диригентът, защото това е втората изява на знаменития сър Саймън Ратл със съставите на Метрополитън опера въобще! Неговият дебют в най-престижния американски оперен театър е бил в края на 2010 с премиера на „Пелеас и Мелизанда“. През есента на 2016 всички в Мет са били повече от щастливи да го видят отново – най-вече оркестърът на театъра. Тогава Ратл е информирал колегите си, че подготвяйки постановката е ползвал бележките, записките, щрихите и темповите обозначения на самия Густав Малер, оставени върху партитурата на „Тристан“. Но не от времето, когато Малер е дирижирал „Тристан и Изолда“ в Метрополитън в края на 1908 година. Партитурата, ползвана от Саймън Ратл е тази, с която Малер е работил над новата постановка на „Тристан“ във Виена през 1903. Ратл я е получил, когато през 2009 година е дирижирал Вагнеровия шедьовър във Виенската държавна опера. В едно интервю диригентът гордо споделя, че прочутата Нина Стемме – изпълнителката на Изолда, дошла при него след една от репетициите и казала: Никога не съм успявала да постигна толкова много цветове и отсенки в тази партия, без да съм покрита от оркестъра. И тогава Ратл си казал: Благодаря, Густав. За музиката на Вагнеровия шедьовър диригентът обикновено използва определението „наркотична“, а за някои фрагменти и „Шуберт на стероиди“.
Освен рядката възможност да чуете Саймън Ратл начело на съставите на Метрополитън опера, този спектакъл предлага звезден състав солисти, начело с двама от водещите Вагнерови певци на съвременната сцена – споменатата вече прекрасна шведка Нина Стемме и австралийския тенор Стюарт Скелтън. И двамата са възнаградени с възторжени овации от нюйоркската публика. Всички знаят, че Нина Стемме е най-знаменитата Изолда днес, с повече от 100 спектакъла на операта, а за Стюарт Скелтън Тристан е поредната много успешна Вагнерова роля, представена за първи път неотдавна в Германия отново под палката на Саймън Ратл. Техни партньори в този спектакъл са прочутият бас Рене Папе в ролята на крал Марке, както и двама руски певци с много успешни кариери в последните години, особено във Вагнеров репертоар: Екатерина Губанова като Брангена и Евгений Никитин – Курвенал. Нийл Купър, Алекс Ричардсън, Дейвид Кроуфорд и Тони Стивънсън се представят по-малките партии, хормайстор е Доналд Палъмбо, концертмайстор – Дейвид Чан.
Един от водещите американски музикални критици – Антъни Томазини, публикува отзив за премиерата на „Тристан“ в Мет на 27 септември 2016 в Ню Йорк Таймс, където на Саймън Ратл е отделено специално внимание: Изпълнението на г-н Ратл на монументалната Вагнерова партитура впечатляващо балансира чистота и богатство, хладнокръвие и интензивност, интелигентност и стремителност... Г-н Ратл придаде необикновена прозрачност на контрапунктичните линии, които непрестанно се преплитат в музиката... При г-н Ратл не можем да говорим за високопарна емоционална страст. По-скоро за проницателност и страстно увлечение...
Съдържание на операта „Тристан и Изолда“
събота, 17 февруари, от 20 часа
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
"Душата ми е стон" е историческа беседа, която ще пресъздаде духа на отминала София 111 години след последната вечер на Пейо Яворов и Лора Каравелова. T..
По време на Дните на китайската култура и наука у нас гостува поетът Ю Дзиен . Неговата стихосбирка "Давам име на една врана" е достъпна за българските..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg