Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Премиера на операта „Орфей“ в рок-бароков вариант в Тел Авив

| обновено на 08.01.18 в 09:56

Барок опера и рок опера добре се римуват! Това бе невероятната комбинация на концертното изпълнение в Тел Авив на първата опера на Монтеверди „Орфей“, написана в далечната 1607 г и съчетана с рок-вариацията й от 2017.

За такава комбинация билетите бяха свършили още през лятото. Наложи се да ползвам протекции и то не от друг, а от самия Орфей! Обясних, че главният герой ми е земляк, а и в неговата родина хората са много музикални и го почитат и до днес. На концерта в Телавивския музей се бе събрала цялата интелектуална публика на Израел. Чувствах се както навремето, в зала „България“ в София. Интересно е, че по същото време имаше премиера в Националната опера на Израел, която се намира на същия площад, където е и музея.

Предизвикателството бе невероятно! Режисьорът на спектакъла Ейлам Ротем изпълняваше и ролята на вестителя Хермес, също така свиреше и на клавесин. Докато бе само музикант, той бе гологлав, а когато влизаше в ролята, си слагаше цилиндър. Сцената по принцип бе малка, а като се има предвид, че на нея бяха 2 оркестъра: „Барокада“ - от старинни инструменти, и съвременния за рок - „Get Quinta", съвсем се смали.Но се оказа, че със сполучливи режисьорски решения за изнасяне на певците във височина, на сцената имаше място и за танци. Специално искам да отбележа,че „адските“ рок-танци на дами с много оскъдни, но невероятно раздвижени костюми, направо нажежаваха публиката!Речитативите на Орфей (в ролята тенорът Данаил Донкълбум) и на Евридика (в ролята сопранът Ейнат Аронщейн) бяха контрастен акцент.

За публиката бе наистина интересно да сравниоперното пеене и начина на изпълнение в една съвременна рок-опера. Артистите, които иначе можем да слушаме в „Камерната опера“ на Тел Авив, на този концерт изпълняваха по няколко роли. Интересно решение е взел сценографът и автор на костюмите Дорон Слифр. Само с един сменен детайл в костюма си, те преминаваха от образ в образ. Може би това съчетание на барокова и рок опера даде полет и на едно леко отчуждено изпълнение, с много място за хумор, дори за гротеска в него. Половин хилядолетие след създаването й, операта на Монтеверди имаше своя дебют в Израел. Мисля, че и авторът би останал доволен от съвременното решение, без от него да пострада оригиналът.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Балет "Арабеск" представя първата си за сезона премиера под заглавието "Вива ла класика"

Тази вечер трупата на балет "Арабеск" ще представи на сцената на Музикалния театър първата си за сезона премиера - три танцови миниатюри, обединени от заглавието "Вива ла класика". Заглавието подсказва посоката, в която се насочва "Арабеск". Три заглавия от големия класически репертоар - "Лебедово езеро" от Чайковски, "Дон Кихот" от Рихард Щраус и..

публикувано на 14.11.13 в 11:14