Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Модерна драма за самата идея за война

БНР Новини
Снимка: Даниела Манолова

Фернандо Арабал е на 85 години, живее във Франция от 1955 г. насам, когато отива там да учи драма и затова определението испански френски драматург не изненадва никого. Освен това е автор на романи и режисьор на няколко филма по свои произведения, прочути с необичайния си начин за отразяване на действителността, който често е наричан скандален.
Пикник на бойното поле е една от ранните му пиеси, която го прави известен във Франция и го налага в средите на литературния авангард. От втората половина на 60-те той става основоположник на така наречения от самия него Théâtre Panique/Panic Theater, който се характеризира с фикционален свят, основан често на принципа на насилието. Театърът на паниката, с цялата условност на този превод, е кръстен на името на бог Пан. Героят на този театър е човек, който отказва да поема рискове, който избягва опасностите и следователно проявите на героизъм, който избягва всеки непоправим акт и необратим ход, но, който по ирония на съдбата, е, разбира се, хванат в капана на един свят на внезапни шансове, който неминуемо го принуждава да направи избор.

Фернандо АрабалПиесата Пикник на бойното поле е оценявана като творение на Театъра на абсурда, защото комбинира трагедия и комедия, както например това прави Самюъл Бекет във В очакване на Годо. Голямата й тема е представянето на живота като безсмислено пътуване, факт, който неизбежно води до чувство на незапълнени липси, на безцелност и обърканост. Фокусът пада директно върху глупостта на реалността, нейната изкълченост, изопаченост и липса на логика, затова сатирата, иронията и клишето вървят заедно в текстовете на Фернандо Арабал.
Пикник на бойното поле както и пиесата Герника в зародиша си са пиеси за гражданската война в Испания, но със също толкова голямо основание можем да кажем, че историята на тези пиеси не е за някаква конкретна война. Става въпрос за идеята за война генерално. Двамата основни герои си приличат, споделят едни и същи идеи и вярвания. Дори имената им са подобни. Затова въпросът е: Защо човечеството воюва?
Среща с испанския модерен театър в Радиотеатър след полунощ тази неделя.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Дългият път на деня към нощта" от Юджийн О'Нийл в четири части по програма "Христо Ботев"

Юджийн О'Нийл пише "Дългият път на деня към нощта" през 1940 година, само четири години преди това, през 1936-та, той става Нобелов лауреат като драматург. В "Дългият път на деня към нощта" О'Нийл разказва историята на своето семейство. Всички конфликти и ситуации, съответстват на мъчителните, изстрадани мигове, изживяни през годините в неговия дом...

публикувано на 31.01.25 в 08:00

In Memoriam: Валя Бояджиева

Отиде си вълшебницата на музикалното оформление Валя Бояджиева. Професионалният ѝ път премина в БНР. Работи за различни редакции в програма "Христо Ботев". За късмет на Радиотеатъра, тя прекара дълги години като музикален оформител на радиопиесите. Остави толкова много след себе си, че ще трябва продължително да ѝ благодарим. Фин човек. Прекрасен..

публикувано на 28.01.25 в 15:48
Колаж: Теодор Иванов

За да се роди, поетът трябва няколко пъти да умре – Жан Кокто

Словото се умори и капна. Капна до такава степен, че ми е съвестно да прибягвам до услугите му. То е като кон, коленичил кон. Камшик, камшик трябва! Единственият камшик – това е смехът! Смейте се, гадове, на мъките на падналото слово. Виктор Ерофеев, "Три срещи" "Орфей" на Кокто е модернистична и ексцентрична интерпретация на една класическа..

публикувано на 24.01.25 в 08:00

Премиера на "Монетата" в Радиотеатър

Историята на "Монетата" започва през 2020 г., когато е отличена като победител в конкурса за нова пиеса на Нов български университет. На 20 януари 2021 г. се състоя премиерата ѝ на сцената на Младежки театър "Николай Бинев". В началото на 2025 г. пък слушателите на програма "Христо Ботев" ще могат да чуят премиера на аудио "Монетата" – от 16 часа на..

публикувано на 15.01.25 в 16:35

Антиутопията "Восъчко" в ефира на "Христо Ботев"

Камила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..

публикувано на 01.11.24 в 16:15