Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ролите на Лиляна Барева

На опера в събота, 17 юни, от 20.00 часа

БНР Новини
Корицата на компактдиска със записа на "Дон Жуан" от Златния фонд на БНР и Лиляна Барева (горе на малката снимка)
Мими, Манон, Елвира, Микаела, Джилда… - ярки, запомнящи се роли на Лиляна Барева, които уви остават сякаш в сянката на Виолета Дебютът в „Травиата“ в Софийската опера преди повече от 60 години е съпътстван от успех колкото неочакван, толкова и паметен с нестихващите овации. Тогава Лили Барева още е студентка в Музикалната академия при Людмила Прокопова, а прочутият тенор Петър Райчев галантно извежда младата си колежка пред завесата с думите: „Ти успя!“. Над 200 пъти облича костюма на изкусителната куртизанка. Публиката пък с нескрито обожание я нарича „българската Виолета“. Колкото до Бътерфлай, за Лиляна Барева тя остава роля – блян като Дездемона, Маргарита от „Фауст“, Леонора в „Трубадур“…За повече от три десетилетия в Софийската опера прочутото сопрано не успя да ги представи на сцена. По ред причини. Една от тях: да се добере до роля или спектакъл на всяка цена! „Подкупващата приветливост на Лиляна Барева ще й спечели още в ранните години безброй почитатели от сцената“, припомня Розалия Бикс през 1982 година. „Докрай верни в своето обожание към изкуството й. Но ще стовари на нейните плещи кръста на непробивност в кариерата , незавиден за кой да е талант. Пастелното многоцветие на сложната душевност на Барева, неусетно вписа настроенията си в традицията да се съчетават в едно боите на лиричката и субретката. Надмощие в това съчетание при нея ще вземе нежността, мекотата…Изтънчено женствено излъчване, в което като по чудо за типично женския характер ще липса коварството, ще е непозната пресметливостта…“
На 15 юни се навършиха 95 години от рождението на Лиляна Барева. В съботната вечер ще излъчим запис от спектакъл на Софийската опера паметен и заради участието на именитото сопрано. Изминали са повече от 50 години от култовата за това време постановка на „Дон Жуан“, когато от диригентския пулт своите чудеса сътворяваше Добрин Петков. Лиляна
Барева има договор в ония години с Берлинската Щаатсопер и е сред малцината у нас, които познават тънкостите на Моцартовия стил. Критиците са единодушни: справя се блестящо в ролята на Донна Елвира! А „Дон Жуан“ през погледа на Добрин Петков се превръща в топсъбитие, за което дълго се говори и то все със суперлативи! Записът от премиерата през март 1963 – част от Златния фонд на БНР вече може да се чуе и на компактдиск. Великолепна идея, осъществена с финансовата подкрепа на Министерството на културата. Партньори на Лиляна Барева са Павел Герджиков, Ана Алексиева, Никола Гюзелев, Георги Божиков, Светослав Рамаданов, Юлия Кираджиева, Георги Генов. С участието на хора и оркестъра на Софийската опера, обединени от диригентската палка на Добрин Петков.
Ще си припомним и другого „аз“ на Лиляна Барева – първата ярко открояваща се камерна певица у нас! Дуото със забележителния майстор на клавишите Петър Щабеков бе уникално за концертното ни битие. Повече от 25 години свещенодействаха на сцената, разкривайки прелестите на многоцветна звукова палитра от Монтеверди до Прокофиев и Любомир Пипков.Дължим им първата си среща с вокалния цикъл „Мария Стюарт“ на Шуман, с миниатюри от Хайдн, Лист,Хиндемит, с „Летните нощи“ на Берлиоз…

Съдържание на операта "Дон Жуан" от Моцарт


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Залезът на боговете" в Брюксел – триумфален финал на Вагнеровата тетралогия в "Ла Моне"

С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...

публикувано на 16.02.25 в 08:05

Маскани звучи в Уексфорд

73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..

публикувано на 15.02.25 в 08:05

"Маските", опера в пролог и три действия от Пиетро Маскани

Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..

публикувано на 14.02.25 в 16:30

Жените в музиката

Три талантливи дами обединяват творческите си усилия, за да зарадват публиката с разнообразна програма. Надежда Цанова, Петромила Йакас и Вилиана Вълчева поставят музикален мост между България и Хърватска с концерт, озаглавен "Жените в музиката". "След първата професионална среща с Петромила решихме, че ще бъде интересно да се направи едно..

публикувано на 14.02.25 в 15:20

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 28 февруари 2025 г.

16 февруари Изпълнения на ансамбъл La Venexiana с Габриеле Паломба – теорба и диригент. 3.00 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Di far semper gioire (Винаги да радва хората) из "Мадригали и канцонети", книга девета от 1651. 3.03 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Ohimè dov’è il mio ben (Уви, къде ми е доброто) из Седма книга с мадригали от..

публикувано на 14.02.25 в 09:18