Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Спомените за отминалите години - Стефка Евстатиева разказва

БНР Новини
Стефка Евстатиева
Снимка: личен архив
Когато поканиш един оперен певец, който е решил да се откаже от всякакви ангажименти и да се отдаде на спокойствие, и срещи с приятели най-лесно е да го разпиташ за отминалите славни дни. За Стефка Евстатиева те са много и наистина много славни. Обичам си спомените - каза тя и започна да разказва за първите си стъпки в операта - това се случва в Русе. Стефан Трифонов ме попита, когато си тръгвахме веднъж от театъра защо не мога да ходя по сцената. А аз бях притеснена и не знаех какво да правя, споделя певицата. После се наложило да спаси спектакъл само с една репетиция, на която й показали от къде да влезе и да излезе. И тогава, като нямаше кой да ме насочва, аз сама си направих моя мизансцен. Публиката била във възторг и дори питали защо този гастрол не е обявен. „Какъв гастрол? Аз бях вече от няколко години солистка на театъра.
Спомените ще ни отведат и на конкурса на името на Чайковски в Москва. Аз изобщо не бях готова за третия тур. Всички казваха, че те не пускат българи. Оказало се обаче, че минава. А тя няма нито ноти, нито готова ария с оркестър. Решава да изпълни арията на Наташа от „В бурята“ на Хренников, която е учила в консерваторията. Не бях гледала операта, само ми бяха казали, че Наташа е бременна и е изоставена, готова е да се самоубие и говори на детето си. Аз толкова се трогнах и сигурно съм изпълнила много добре арията, защото ми дадоха и награда за най-добро изпълнение на съветска опера. После ми казваха: Вие ни открихте Хренников. А след този конкурс ме забелязаха и в България.
Целият разговор може да чуете в звуковия файл, а ето и записите, които съм избрала:
• „Дон Карлос” на Верди - Стефка Евстатиева (Елизабет), Калуди Калудов (Дон Карлос), Никола Гюзелев (Крал Филип), Людмила Хаджиева (Тебалд), хор и оркестър на Софийската опера, диригент Иван Маринов, запис от 1988 г.
• „Княз Игор” - Стефка Евстатиева (Ярославна), Никола Гюзелев (княз Галицки), хор на Софийската опера, Фестивален оркестър, диригент Емил Чакъров, запис от 1987 г.
• „Дама Пика” - Стефка Евстатиева (Лиза), Виеслав Охман (Герман), Фестивален оркестър, диригент Емил Чакъров, запис от 1992 г.
• „Снежанка” на Римски Корсаков - Елена Зименкова (Снежанка), Стефка Евстатиева (Купава), Никола Гюзелев (Дядо Мраз), Аврам Андреев (Берендей), Стефка Минева (Лел), Любомир Виденов (Мизгир), хор и СО на БНР, диригент Стоян Ангелов, запис от 1985 г.
• „Трубадур” на Верди - Стефка Евстатиева (Леонора), Стефка Минева (Азучена), Иван Велчев (Манрико), Никола Смочевски (Граф ди Луна), Иван Василев (Рюиц), хор и оркестър на Старозагорската опера, диригент Веселин Ненов, запис от 22 ноември 1982 г.
• „Мефистофел” на Бойто с участието на Никола Гюзелев (Мефистофел), Калуди Калудов (Фауст), Стефка Евстатиева (Маргарита), хор и оркестър на Софийската опера, диригент Иван Маринов, запис от 10 юни 1983 г.
• „Андре Шение” на Джордано - Стефка Евстатиева (Мадалена), Здравко Гаджев (Андре Шение), хор и оркестър на Софийската опера, диригент Асен Найденов, запис от 1979 г.




събота, 3 юни от 20 часа



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Нова постановка на най-красивата и лирична опера на Леош Яначек – "Катя Кабанова" в Лиеж

"Катя Кабанова" на Леош Яначек се игра през октомври в Кралската опера на Валония в Лиеж в нова постановка на френската режисьорка Орор Фатие. В шестата творба на бележития чешки композитор са отразени две негови големи увлечения. Първото е голямата му страст към руската литература, а второто е несподелената, платоническа любов на Яначек към доста..

публикувано на 10.11.24 в 09:05

"Момичето от Запад" в Националната опера на Лион

Калифорнийският автор Дейвид Беласко вдъхновява два напълно различни женски персонажа в творбите на Пучини. Мадам Бътерфлай съществува само чрез желанието на мъжете и умира с разбито сърце, както са склонни да правят оперните героини, докато Момичето от Златния Запад получава когото иска с огнестрелно оръжие в ръце. "В Лион диригент на Пучини е..

публикувано на 09.11.24 в 07:55
Финалната сцена на „Момичето от Запад“, Метрополитън oпера, 1910 г.

"Момичето от Запад", опера в три действия от Джакомо Пучини

Музика: Джакомо Пучини Либрето: Гуелфо Чивинини и Карло Дзангарини по мелодрамата на Дейвид Беласко "Момичето от Златния Запад" Първо изпълнение: Метрополитън опера, Ню Йорк, 10 декември 1910 Действащи лица: • Мини, собственичка на пивница "Полка" – сопран • Дик Джонсън (Рамирес), бандит – тенор • Джак Ранс, шериф – баритон • Ник, барман в..

публикувано на 08.11.24 в 12:55
Джо Ловано

Plovdiv Jazz Fest отпразнува десетото си издание с легендарни джаз музиканти

Световни артисти и носители на наградата "Грами" гостуваха на десетото издание на Plovdiv Jazz Fest, което се откри в Деня на народните будители и продължи три дни в Дома на културата "Борис Христов" в града под тепетата. За цялостен принос в българската джаз музика тази година награда получи певицата Мими Николова. Артистичният директор на..

публикувано на 06.11.24 в 18:15

BAUN представя дебютния си албум Beginnings

Датският музикант БАУН (BAUN) издаде дебютния си албум Beginnings на 25 октомври 2024 г. Съчетавайки джаз, соул, арендби, поп, фънк и бразилска музика, албумът отразява забележителните качества на БАУН като вокалист и автор на песни, а едновременно с това представя комбинация от вдъхновяващи мелодии, танцувални ритми и прочувствени текстове...

публикувано на 06.11.24 в 10:30