След Пушкин и Римски-Корсаков животите, отношенията и конфликтът между композиторите Волфганг Амадеус Моцарт и Антонио Салиери вдъхновяват и една пиеса на Питър Шафър, чиято премиера е през 1979 година, а в през нощта на 4 и 5 май можете да я чуете и в часа на Запазена марка Радиотеатър по програма „Христо Ботев“.
Никога не знаеш какво точно ще разбуни въображението ти, какво точно ще е онова, което няма да те остави на мира, няма да те остави сам, и точно това е, което ми се случи и на мен, Питър Шафър.
Амадеус е най-напред сценичен текст, през 1981 година става сценичен текст, получил Tony Award за най-добра пиеса и премиера на Бродуей. През 1983 става радиопиеса, поставена от сър Питър Хол, режисьор и на театралната премиера и излъчена по BBC Radio 3. През 1984 година е направен на киносценарий от самия Шафър и през 1985 филмът на Милош Форман получава 8 Оскара.
Актьорът Саймън Калоу, който участва и във филмовата и в театралната версия на Амадеус казва след смъртта на Питър Шафър през 2016 година: Никога не сме имали дори едно единствено представление, по време на което публиката да не е напълно погълната и в това беше чистият театрален инстинктивен гений на Питър.
В четвъртък и петък на Английската радиотеатрална седмица Амадеус на Питър Шафър ще прозвучи и в българския ефир. И нашата постановка е аудио версия на театрален спектакъл на Младежкия театър с режисьор Гертруда Луканова, с участието на Николай Бинев като Моцарт, Николай Стефанов като Салиери и освен това Ваня Цветкова, Николай Клисуров, Панчо Чернев, Георги Джубрилов, Иван Налбантов, Иван Несторов, Николай Иванов, Иван Златарев и Петър Деспотов.
Юджийн О'Нийл пише "Дългият път на деня към нощта" през 1940 година, само четири години преди това, през 1936-та, той става Нобелов лауреат като драматург. В "Дългият път на деня към нощта" О'Нийл разказва историята на своето семейство. Всички конфликти и ситуации, съответстват на мъчителните, изстрадани мигове, изживяни през годините в неговия дом...
Отиде си вълшебницата на музикалното оформление Валя Бояджиева. Професионалният ѝ път премина в БНР. Работи за различни редакции в програма "Христо Ботев". За късмет на Радиотеатъра, тя прекара дълги години като музикален оформител на радиопиесите. Остави толкова много след себе си, че ще трябва продължително да ѝ благодарим. Фин човек. Прекрасен..
Словото се умори и капна. Капна до такава степен, че ми е съвестно да прибягвам до услугите му. То е като кон, коленичил кон. Камшик, камшик трябва! Единственият камшик – това е смехът! Смейте се, гадове, на мъките на падналото слово. Виктор Ерофеев, "Три срещи" "Орфей" на Кокто е модернистична и ексцентрична интерпретация на една класическа..
Историята на "Монетата" започва през 2020 г., когато е отличена като победител в конкурса за нова пиеса на Нов български университет. На 20 януари 2021 г. се състоя премиерата ѝ на сцената на Младежки театър "Николай Бинев". В началото на 2025 г. пък слушателите на програма "Христо Ботев" ще могат да чуят премиера на аудио "Монетата" – от 16 часа на..
Камила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..
На днешния 21 февруари в Регионалната библиотека "Захарий Княжески" ще се състои среща-разговор с изтъкнатия археолог академик Васил Николов. Темата на..
Само икономически ли са мотивите за решенията на американския президент Доналд Тръмп, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Евгений Кънев,..
Какво представляват окупираните украински територии и бригада "Азов" днес. Разказва от първо лице в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Горица..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg