Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Румънски драматург, привърженик на абсурда

БНР Новини
Проект на сценографа Mihai Mădescu за постановката на пиесата през 1979 година от режисьора Dan Micu.

Неделната ни постановка е създадена през 1984 година от съвместен българско-румънски творчески екип. Не само авторът Хория Ловинеску, но и режисьорът Силвиу Жикман застават зад румънското заглавие в репертоара на Радиотеатъра на БНР и работят с българските актьори Кирил Янев, Коста Цонев, Меглена Караламбова и Рашко Младенов в студиото за драматична продукция на БНР.
Хория Ловинеску (1917-1984) принадлежи към съвременното поколение румънски автори, чиято творческа кариера е протекла в режима на комунизма, но въпреки враждебните политическите обстоятелства е била дълга и плодотворна. След като дебютира през 50-те с текстове като Lumina de la Ulmi в стил просталинистки театър – образец на социалистически реализъм, по късно, и при това в продължение на 30 години, той ръководи театър Nottara в Букурещ, едно само по себе си невероятно постижение в онези години в Румъния.

Хория Ловинеску Известно е, Хория Ловинеску не е страдал от комунистическия режим. Според литературните критици това е една от онези личности, които режимът се страхувал да докосне. Даже му е оказвал парадоксално уважение. Неговият театър, въпреки „завесата“, която е носила надписа реализъм, в същността си е чист „театър на идеи“, необременен от идеологически послания, идващи от номенклатурата. Драматургичните му текстове „Каин и Авел“ впоследствие озаглавен заради цензурата „Играта на живота и смъртта в пустинята на пепел“, „Аз бях в Аркадия“ и „Смъртта на един художник“ са прости и изразителни, с остри конфликти и интензивен поток на събития и обрати. Хория Ловинеску е един от строителите на модерния европейски театър, въплътил посланията на Ибсен на ниво етични и интелектуални дебати, и продължил в посоката на театъра на абсурда.

През последните години в Румъния има истински бум в развитието и разпространението на изкуството на радиотеатъра – и като официална политика на Радио Румъния SRR, която доведе до поддържането на 24 часова програма за радиодрама и сериали, учредяване на международния фестивал Grand Prix NOVA и ежедневно присъствие от 7 продукции в различни часове на деня по 3-те основни програми на Радио Румъния.
Румънският Teatrul Naţional Radiofonic e на 84 години. Последният му проект е отпреди 2 дни, от 30 октомври, и представя публично и в ефир пет непубликувани текстове за радиотеатър на Федерико Фелини. Румънската радиопиеса „Черната библия на Уилям Блейк“, също както и нашата продукция „Зана“, беше номинирана за Наградата „The Best European Radio Fiction of the Year” на фестивала PRIX EUROPA 2016. „Зана“ стана четвъртата The Best в Европа, докато „Черната библия на Уилям Блейк“ не попадна в ТОП 5.
И така, тази неделя на румънска вълна с гласовете на Коста Цонев, Меглена Караламбова, Рашко Младенов и Кирил Янев.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Дългият път на деня към нощта" от Юджийн О'Нийл в четири части по програма "Христо Ботев"

Юджийн О'Нийл пише "Дългият път на деня към нощта" през 1940 година, само четири години преди това, през 1936-та, той става Нобелов лауреат като драматург. В "Дългият път на деня към нощта" О'Нийл разказва историята на своето семейство. Всички конфликти и ситуации, съответстват на мъчителните, изстрадани мигове, изживяни през годините в неговия дом...

публикувано на 31.01.25 в 08:00

In Memoriam: Валя Бояджиева

Отиде си вълшебницата на музикалното оформление Валя Бояджиева. Професионалният ѝ път премина в БНР. Работи за различни редакции в програма "Христо Ботев". За късмет на Радиотеатъра, тя прекара дълги години като музикален оформител на радиопиесите. Остави толкова много след себе си, че ще трябва продължително да ѝ благодарим. Фин човек. Прекрасен..

публикувано на 28.01.25 в 15:48
Колаж: Теодор Иванов

За да се роди, поетът трябва няколко пъти да умре – Жан Кокто

Словото се умори и капна. Капна до такава степен, че ми е съвестно да прибягвам до услугите му. То е като кон, коленичил кон. Камшик, камшик трябва! Единственият камшик – това е смехът! Смейте се, гадове, на мъките на падналото слово. Виктор Ерофеев, "Три срещи" "Орфей" на Кокто е модернистична и ексцентрична интерпретация на една класическа..

публикувано на 24.01.25 в 08:00

Премиера на "Монетата" в Радиотеатър

Историята на "Монетата" започва през 2020 г., когато е отличена като победител в конкурса за нова пиеса на Нов български университет. На 20 януари 2021 г. се състоя премиерата ѝ на сцената на Младежки театър "Николай Бинев". В началото на 2025 г. пък слушателите на програма "Христо Ботев" ще могат да чуят премиера на аудио "Монетата" – от 16 часа на..

публикувано на 15.01.25 в 16:35

Антиутопията "Восъчко" в ефира на "Христо Ботев"

Камила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..

публикувано на 01.11.24 в 16:15