Прекрасно е, когато за човек, живял през 17 век, знаем толкова много неща. Този човек се е родил във Франция, може би това е причината. Слава богу, там изблиците на интелектуална енергия не само се регистрират и закрилят, но и им се дава право да прескачат от век на век. Знаем не само точното място, точния дом в Париж, в който е бил роден Молиер, не само датата и мястото на всяка негова сценична премиера, не само всяка бурна криволица в богатия му 51- годишен живот, но и как е изглеждал през очите на колегите си:
На ръст той беше по-скоро висок, отколкото дребен, имаше благородна осанка, дългокрак. Вървеше тежко, изглеждаше много сериозен, с голям нос, голяма уста, дебели устни, тъмна кожа, черни и силни вежди, и различните движения, които им придаваше, правеха физиономията му изключително комична. По отношение на характера той беше нежен, любезен, щедър; обичаше словоизлиянията. Мари дьо Кроаси, актриса от трупата.
Жан Батист Поклен, избрал доста късно сценичния псевдоним Молиер, е създал 12-те най-устояли на времето и най-задълбочено - сатирични пълнометражни комедии на всички времена. Някои - в стих, някои - в проза. Като драматург той се нарежда в редицата на такива майстори като Аристофан, Плавт, Джордж Бърнард Шоу. Той е бил също така водещ френски актьор - комик, театрален режисьор и теоретик на драмата. В неговия театрален период, времето на ранния барок, когато е било царството и диктатът на формалните неокласически официално контролирани трагедии на Корней, Расин и последователи, Молиер потвърждава ефикасността на комедията като сериозна, гъвкава артистична форма, която освен изучителна като съдържание, благодарение на новата сценична техника, в по-голямата си част внесена от Италия, става изумителна и като сценични ефекти, които могат да се сменят с шеметна бързина. Италианската commedia dell'arteпреминава като мощен поток през неговите комедии, фарсове, пасторали и сценки, и получава завършен рафиниран от френската комедия вид.
И така…
В понеделник, 17 октомври: Дон Жуан, постановка от 1991 г. Участват: Велко Кънев, Марин Янев, Жоржета Чакърова, Пламен Дончев, Михаил Петров, Красимир Обретенов, Рачко Ябанджиев, Камелия Недкова, Мая Бабурска, Игор Марковски, Кирил Кавадарков. Режисьор: Маргарита Благиева
Вторник, 18 октомври: Благородникът, постановка от 1960 г., запис на спектакъла на Народния театър за младежта. Участват: Божидар Лечев, Гинка Станчева, Ана Георгиева, Михаил Парменов, Люба Алексиева, Теофан Хранов, Константин Хаджимилев, Свобода Молерова, Васил Андреев, Александър Палиев, Щилян Кунев, Любен Митрев, Николай Клисуров и др. Режисьор Веселина Ганева
Сряда, 19 октомври: Мизантроп, постановка от 1981 г.. Участват Марин Янев, Мариус Донкин, Велко Кънев, Цветана Платиканова, Анета Сотирова, Димитрина Савова, Георги Мамалев, Емил Джамджиев, Александър Тончев, Божидар Лечев, Цветелин Витанов. Режисьор: Маргарита Благиева
Четвъртък, 20 октомври: Хитрините на Скапен, 1987 г. Участват: Николай Бинев, Асен Кисимов, Иван Тачев, Стефан Младенов, Пламен Сирраков, Васил Бъчваров, Меглена Караламбова, Славелена Майноловска, Домна Ганева, Алексанър Тончев, Георги Къков. Режисьор: Кирил Каменов
Петък, 21 октомври: Жорж Данден или измаменият съпруг, 1983 г., запис на Михайловградския Драматичен театър. Участват: Антоанета Димитрова, Емил Митрополитски, Светла Чолакова, Стефан Антонов, Любомир Бояджиев, Надежда Казанова, Димитър Луканов, Димитър Ангелов. Режисьор: Йордан Статков
Приятно слушане на Молиер по радиото.
Юджийн О'Нийл пише "Дългият път на деня към нощта" през 1940 година, само четири години преди това, през 1936-та, той става Нобелов лауреат като драматург. В "Дългият път на деня към нощта" О'Нийл разказва историята на своето семейство. Всички конфликти и ситуации, съответстват на мъчителните, изстрадани мигове, изживяни през годините в неговия дом...
Отиде си вълшебницата на музикалното оформление Валя Бояджиева. Професионалният ѝ път премина в БНР. Работи за различни редакции в програма "Христо Ботев". За късмет на Радиотеатъра, тя прекара дълги години като музикален оформител на радиопиесите. Остави толкова много след себе си, че ще трябва продължително да ѝ благодарим. Фин човек. Прекрасен..
Словото се умори и капна. Капна до такава степен, че ми е съвестно да прибягвам до услугите му. То е като кон, коленичил кон. Камшик, камшик трябва! Единственият камшик – това е смехът! Смейте се, гадове, на мъките на падналото слово. Виктор Ерофеев, "Три срещи" "Орфей" на Кокто е модернистична и ексцентрична интерпретация на една класическа..
Историята на "Монетата" започва през 2020 г., когато е отличена като победител в конкурса за нова пиеса на Нов български университет. На 20 януари 2021 г. се състоя премиерата ѝ на сцената на Младежки театър "Николай Бинев". В началото на 2025 г. пък слушателите на програма "Христо Ботев" ще могат да чуят премиера на аудио "Монетата" – от 16 часа на..
Камила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..
На днешния 21 февруари в Регионалната библиотека "Захарий Княжески" ще се състои среща-разговор с изтъкнатия археолог академик Васил Николов. Темата на..
Само икономически ли са мотивите за решенията на американския президент Доналд Тръмп, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Евгений Кънев,..
Какво представляват окупираните украински територии и бригада "Азов" днес. Разказва от първо лице в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Горица..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg