Тази събота в рубриката ни „Третото ухо” ви предлагаме премиерното повторение на пиесата „Щом дроздът се обади”. Тя е част от сборника „Зли пиеси” от Херберт Бергер. За Хербет Бергер се знае малко. Отишъл си е рано от този свят. Преводачът му Венцеслав Константинов ми разказа, че е пил прекрасно вино в имението му в Австрия и че Херберт Бергер е бил много талантлив, светъл и забавен човек. Въпреки това е написал зли пиеси. Вероятно защото тъкмо светлият човек има допълнителни антени, с които улавя тревожните сигнали, които злото безсмислие излъчва и с които руши основите на всемира.
Ованес Торосян избра и постави „Щом дроздът се обади” в Радиотеатъра. Той смята, че пиесата разказва за безумието на човека, което няма граници и време. И това винаги е смешно. И винаги - трагично. Отнесена към младата му възраст, Ованес има завидна творческа биография. Българското кино сякаш дълго търсеше лицето му и откакто го откри, не може да му се насити. Той е добре познат не само на българския зрител. Снима в чужди продукции, пътува по фестивали, печели награди. Изненадата е и с колко много други неща се занимава: участва в театрални спектакли, пише пиеси, композира музика, режисьор е. Изглежда, че не си губи времето със суетата на света и рано е разбрал, че начинът да противостои на опустошаването му е да създава и твори.
И така, дроздът е вид прелетна птица с пъстра перушина. Дори дълго да не ни е навестявал, ето че идва миг, когато се обажда. Дроздът на Херберт Бергер е провокатор. Пита дали можем да назовем собствените си проблеми и дали наистина живеем или просто пропиляваме дните си. Дроздът пита, ние отговаряме.
Превод: Венцеслав Константинов.
Участват артистите: Кристина Янева и Тодор Близнаков.
Музика и постановка: Ованес Торосян.
Юджийн О'Нийл пише "Дългият път на деня към нощта" през 1940 година, само четири години преди това, през 1936-та, той става Нобелов лауреат като драматург. В "Дългият път на деня към нощта" О'Нийл разказва историята на своето семейство. Всички конфликти и ситуации, съответстват на мъчителните, изстрадани мигове, изживяни през годините в неговия дом...
Отиде си вълшебницата на музикалното оформление Валя Бояджиева. Професионалният ѝ път премина в БНР. Работи за различни редакции в програма "Христо Ботев". За късмет на Радиотеатъра, тя прекара дълги години като музикален оформител на радиопиесите. Остави толкова много след себе си, че ще трябва продължително да ѝ благодарим. Фин човек. Прекрасен..
Словото се умори и капна. Капна до такава степен, че ми е съвестно да прибягвам до услугите му. То е като кон, коленичил кон. Камшик, камшик трябва! Единственият камшик – това е смехът! Смейте се, гадове, на мъките на падналото слово. Виктор Ерофеев, "Три срещи" "Орфей" на Кокто е модернистична и ексцентрична интерпретация на една класическа..
Историята на "Монетата" започва през 2020 г., когато е отличена като победител в конкурса за нова пиеса на Нов български университет. На 20 януари 2021 г. се състоя премиерата ѝ на сцената на Младежки театър "Николай Бинев". В началото на 2025 г. пък слушателите на програма "Христо Ботев" ще могат да чуят премиера на аудио "Монетата" – от 16 часа на..
Камила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..
На днешния 21 февруари в Регионалната библиотека "Захарий Княжески" ще се състои среща-разговор с изтъкнатия археолог академик Васил Николов. Темата на..
Само икономически ли са мотивите за решенията на американския президент Доналд Тръмп, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Евгений Кънев,..
Какво представляват окупираните украински територии и бригада "Азов" днес. Разказва от първо лице в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Горица..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg