Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Радиотеатърът в/извън театралната действителност

БНР Новини
Снимка: Даниела Манолова

Като всичко останало, и съвременната българска пиеса в началото на 90-те години на миналия век претърпя катаклизъм. Предишният начин на писане замлъкна, а новият започна да търси себе си. В началото се занимаваше основно със злободневието на прехода. Тогава из пиесите мрачно бродеха скитници, бездомници, клошари - често зле преброждаха страниците, без да намират метафората, обобщението. В същото това време обаче се утвърди и вкусът към класическата пиеса и психологическата българска драматургия зае мястото, което й се полага. Появиха се и опонентите й - къде с основание, къде само с претенции за новаторство. Като цяло беше объркано, неясно и постепенно от хаоса започнаха да се разрояват различните жанрове. Родиха се комедии и дори исторически драми. Броят на българските пиеси многократно се увеличи, уви - за сметка на качеството им. Изведнъж или постепенно, работа на театралните изследователи е да отчитат амплитудите, българската драматургия поевтиня и започна да обслужва един по-нисък вкус. Смисълът й се заизмерва с продадени билети, а като всяко изкуство, и тя не може да бъде претеглена, опакована, продадена. Тоест може, но на цена, която я обрича да не бъде изкуство.
Сега пиеси, текстове за театър и какво ли още не се поставят не само в държавните театри, но и в общински театри, частни трупи, галерии и гаражи. Лошо няма. Нека да има театър. Въпросът е какво гледаме. И ако за една част от изброените места, където се прави театър, държавната ни културна политика не носи отговорност, то тя със сигурност е отговорна за държавните театри. Когато там навлиза лошият вкус, тогава имаме и реален проблем. Днес поевтиняването на темите и езика на театъра се счита за доходоносно. Измерва се с продадени билети. Насърчава се. Дори се дава субсидия за първа постановка на нова българска пиеса, което е похвално, не е похвално обаче, че се прави  еднокранто. Това лишава пиесите от по-нататъшен живот.  Писането девалвира. Драматургът трябва да пише пиеса всяка година, ако иска постановки, но качеството на писането всяка година е съмнително. Липсата на втора, трета, четвърта и т.н. постановка на една пиеса води до липсата на откроими заглавия. Липсата на откроими заглавия пък прави невъзможно създаването на българска класика.
Елементарното писане е грешка. Грешка е и мнението, че то вкарва публика в салоните. Дали наистина публиката търси евтинии или театърът ни създаде евтина публика, адекватна на начина, по който той изглежда в последните години.
Много въпроси, на които лесно може да се отговори. При добро желание и при завръщане към смисъла на изкуството, което е мисия и единствено душевно-духовна инвестиция.
Смея да твърдя, че Радиотеатърът във всички времена се е придържал именно към идеята за качествено и високо изкуство. И сега Радиотеатърът създава и съхранява най-добрите образци на съвременната българска драматургия. Това е основната му отговорност, която се опитваме да следваме без компромиси. Затова и тази седмица ви предлагаме:

Понеделник, 22 август
„Или когато влезеш в банята” от Иван Кулеков и Пепа Витанова

Вторник, 23 август
„Изнеси ме на горната земя” от Боян Папазов

Сряда, 24 август
„Прозорецът на Йонеско” от Елин Рахнев

Четвъртък, 25 август
„Една добра жена в една лоша зима” от Пламен Дойнов

Петък, 26 август
„Гласове, птици, сънища” от Златомир Златанов



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Дългият път на деня към нощта" от Юджийн О'Нийл в четири части по програма "Христо Ботев"

Юджийн О'Нийл пише "Дългият път на деня към нощта" през 1940 година, само четири години преди това, през 1936-та, той става Нобелов лауреат като драматург. В "Дългият път на деня към нощта" О'Нийл разказва историята на своето семейство. Всички конфликти и ситуации, съответстват на мъчителните, изстрадани мигове, изживяни през годините в неговия дом...

публикувано на 31.01.25 в 08:00

In Memoriam: Валя Бояджиева

Отиде си вълшебницата на музикалното оформление Валя Бояджиева. Професионалният ѝ път премина в БНР. Работи за различни редакции в програма "Христо Ботев". За късмет на Радиотеатъра, тя прекара дълги години като музикален оформител на радиопиесите. Остави толкова много след себе си, че ще трябва продължително да ѝ благодарим. Фин човек. Прекрасен..

публикувано на 28.01.25 в 15:48
Колаж: Теодор Иванов

За да се роди, поетът трябва няколко пъти да умре – Жан Кокто

Словото се умори и капна. Капна до такава степен, че ми е съвестно да прибягвам до услугите му. То е като кон, коленичил кон. Камшик, камшик трябва! Единственият камшик – това е смехът! Смейте се, гадове, на мъките на падналото слово. Виктор Ерофеев, "Три срещи" "Орфей" на Кокто е модернистична и ексцентрична интерпретация на една класическа..

публикувано на 24.01.25 в 08:00

Премиера на "Монетата" в Радиотеатър

Историята на "Монетата" започва през 2020 г., когато е отличена като победител в конкурса за нова пиеса на Нов български университет. На 20 януари 2021 г. се състоя премиерата ѝ на сцената на Младежки театър "Николай Бинев". В началото на 2025 г. пък слушателите на програма "Христо Ботев" ще могат да чуят премиера на аудио "Монетата" – от 16 часа на..

публикувано на 15.01.25 в 16:35

Антиутопията "Восъчко" в ефира на "Христо Ботев"

Камила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..

публикувано на 01.11.24 в 16:15