Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Aбсурдът, театърът на абсурда и децата

БНР Новини
Илюстрация: Етиен Делесер
Във варианта "Йожен Йонеско" ученето на английски език по метода наизустяване на цели изречения е един от възможните пътища, при това с доста голяма степен на вероятност, който води към навлизане навътре в езика отвъд зоната на клишетата и изтърканите фрази за регистрация на познати неща до онази зона, където започва откривателство, до зоната на осмисляне, отстранение и отчуждение, където започват разпадането на буквалния смисъл, иронията и абсурдът. Плодът на тази странна игра с езика "на котка и мишка" е пиесата "Плешивата певица", създадена през 1948 г. и поставена за първи път на сцена през 1950-а, която обаче, необяснимо от сегашна гледна точка, не прави сензация, остава направо незабелязана, докато няколко утвърдени писатели и критици, сред които Жан Ануи и Реймон Кьоно, изрично не обръщат внимание и не насочват вниманието на театралните критици към пиесата. Почти 80 години по-късно ние се наслаждаваме на тази сложна и хем забавно изкълчена, хем парадоксално свежа, хем зашеметяващо проникновена словесна материя, която дори в най-узрелия си вид някак ясно етимологично може да бъде разчетена като извираща, потегляща от категоричен писателски талант, склонен към ирония, критичност и гротесково отражение на действителността. Театърът на абсурда е експеримент с езика, като мотивацията на този експеримент е амбицията да се стигне до същността, до есенцията, до оголения нерв.
 
В края на 60-те Йожен Йонеско, вече утвърден драматург на театъра на абсурда, публикува поредица от "глупавички истории", както сам той ги нарича, които е написал десетилетия по-рано заради дъщеря си Мари-Франс, когато е била малка. Историите са съпроводени от изучителните илюстрации на швейцарския художник Етиен Делесер. Тази книжка има своя собствена необичайна стратегия към четенето на книжка на детето преди лягане и една от идеите на тази стратегия е напълно обратна на обичайната – смисълът на книгата преди лягане е "да събуди детето, да го накара да мисли, да го стимулира, да го провокира, а понякога и даже малко да го измъчи".
Приказки на Йожен Йонеско са поставени на сцена за първи път едва през 1982 година в Лос Анжелис.
Приказки на Йожен Йонеско е, разбира се, пълнокръвно четиво за възрастни и актьорите Ивайло Герасков, Мая Димитрова, Петя Силянова, Илка Зафирова, Елена Русалиева, Жени Филипова и Елза Лалева ще ви покажат защо Йонеско е мислел, че театърът на абсурда е по някакъв начин естествено близък и лесно достъпен за логиката на детското мислене и възприемане на действителността.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Дългият път на деня към нощта" от Юджийн О'Нийл в четири части по програма "Христо Ботев"

Юджийн О'Нийл пише "Дългият път на деня към нощта" през 1940 година, само четири години преди това, през 1936-та, той става Нобелов лауреат като драматург. В "Дългият път на деня към нощта" О'Нийл разказва историята на своето семейство. Всички конфликти и ситуации, съответстват на мъчителните, изстрадани мигове, изживяни през годините в неговия дом...

публикувано на 31.01.25 в 08:00

In Memoriam: Валя Бояджиева

Отиде си вълшебницата на музикалното оформление Валя Бояджиева. Професионалният ѝ път премина в БНР. Работи за различни редакции в програма "Христо Ботев". За късмет на Радиотеатъра, тя прекара дълги години като музикален оформител на радиопиесите. Остави толкова много след себе си, че ще трябва продължително да ѝ благодарим. Фин човек. Прекрасен..

публикувано на 28.01.25 в 15:48
Колаж: Теодор Иванов

За да се роди, поетът трябва няколко пъти да умре – Жан Кокто

Словото се умори и капна. Капна до такава степен, че ми е съвестно да прибягвам до услугите му. То е като кон, коленичил кон. Камшик, камшик трябва! Единственият камшик – това е смехът! Смейте се, гадове, на мъките на падналото слово. Виктор Ерофеев, "Три срещи" "Орфей" на Кокто е модернистична и ексцентрична интерпретация на една класическа..

публикувано на 24.01.25 в 08:00

Премиера на "Монетата" в Радиотеатър

Историята на "Монетата" започва през 2020 г., когато е отличена като победител в конкурса за нова пиеса на Нов български университет. На 20 януари 2021 г. се състоя премиерата ѝ на сцената на Младежки театър "Николай Бинев". В началото на 2025 г. пък слушателите на програма "Христо Ботев" ще могат да чуят премиера на аудио "Монетата" – от 16 часа на..

публикувано на 15.01.25 в 16:35

Антиутопията "Восъчко" в ефира на "Христо Ботев"

Камила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..

публикувано на 01.11.24 в 16:15