На 5 и 6 март фестивалът Alarma Punk Jazz ви е спретнал програма за чудо и приказ, каквато не е имало отдавна на софийската сцена. В рамките на два дни ще имате възможността да чуете на една сцена групи, които имат твърде малко общо помежду си, но заедно създават една далеч по-пълна картина на съвременната некомерсиална музика, отколкото сме свикнали да виждаме по нашите ширини, където всичко е (малко прекалено) жанрово детерминирано.
В събота вечер (5 март) ще посрещнем квартета SVIN от Копенхаген (Ларс Бек Пилгаард – китара, Хенрик Пулц Мелби – саксофони, кларинети, Томас Айлер – барабани и Ади Зуканович – клавишни). Бандата твори на границата между пост-метъла, фрий-джаза, краут-рока и северната камерна музика. Критиката ги нарича „нещо средно между Sonic Youth и Арво Пярт”, както и „стоунър-рок с кларинети”, а самите музиканти посочват като влияния както Матс Густафсон, Кен Вандермарк и Сони Ролинс, така и Бьорк и Sigur Ros. Именно в студиото на Sigur Ros в Исландия е записан и най-новият им албум. Концертът им в рамките на Alarma Punk Jazz е част от първото им балканско турне, макар най-новият член на квартета Ади Зуканович да е от нашата част на света.Преди SVIN на сцената ще излязат acrossthevacuum – organic drone/doom-jazz проект на Боян Аврамов (Teeth Of Divine, AEON Sessions) и Асен Сантев (Trysth, Upyr), който се появи миналата година в първото българско издание с обработки на музика на „Пинк Флойд” – One Of These Tributes, Vol.1 на нетлейбъла Mahorka – с 30-минутна версия на класиката Set The Controls. После дуото премина през странни (8 пъти по-бавни) интерпретации на други класики (Joy Division), а авторското им творчество към ден днешен вече е достатъчно за поне един четворен албум на винил. На откриването на фестивала с тях ще излезе и Алексей Николов („Лоши Петли”, Teeth Of Divine) на чело.
Trysth са другият български съпорт на SVIN и един вид, свързващото звено на вечерта – и то не само поради факта, че китаристът им Асен Сантев свири и в acrossthevacuum. Trysth са едно от най-сериозните имена на новата пост-метъл сцена у нас, участваха и на Alarma Punk Jazz точно преди две години – заедно с канадските титани Nadja, не са правили концерт от 10 месеца (работейки по нов материал), а специалното събитие около тях е касетката Soulchambers Reworked с ремикси на песни от дебютния им албум Soulchambers, която излиза официално точно в деня на концерта.
Неделната вечер пък (6 март) е за всички онези, които искат да завършат дългия празничен блок почивни дни с гръм и трясък. Ще ни гостуват Blla Blla Blla от Скопие, първата рокендрол/пост-пънк група с текстове на албански език в света. В Прищина и в Тирана свирят обикновено пред многохилядна публика. В Скопие са подгрявали Иги Поп. Че и у нас са свирили – през далечната 2010 г. в Дома на киното (отново в рамките на Alarma Punk Jazz). Blla Blla Blla са банда на повече от четвърт век, издават албум веднъж на десетилетие, ангажирани са с обществени каузи като човешкото отношение към бежанците. В звученето им има и нещо от Dead Kennedys, и нещо от „Баланеску Квартет”, но и дарк уейв, и причудливи циклични структури, които свързваме повече със суфи-музиката, отколкото с рокендрола, и полифонично албанско пеене, и текстове за пчели, мечки, таралежи, нигерийски футболисти и „лоши жени”. На класификацията „легендарна група”, която доста често се среща из македонските и албанските медии, фронтменът им Идриз Амети иронично отговаря Първият ни албум беше легендарен, но за да станем легендарни ние, първо трябва да умрем. Това, по което веднага можете да ги разпознаете, е че китарата в тяхното звучене е изцяло заместена от цигулка.
Преди тях на сцената ще излезе един психеделик-рок квартет от Русе, който направи изключително впечатление на публиката миналата есен с участието си на събитие, организирано също в *Mixtape 5*, B-Side, само че от Wrong Fest. Това са Tales From The Sleeping Land (или TFSL) на китариста Калоян Иванов, познат още от групите Portable Elephant и „Слонът на Принцесата”, с участието на Ангел Драганов (член на същите проекти) – клавишни, електроника, Павел Стойчев (Surbahar, Artmospheric Crew) – барабани, и Свилен Иванов (Morebasser) – бас. Група номер едно в новата псехеделик-рок вълна в България.
След Blla Blla Blla пък на сцената ще излязат други едни русенци, превърнали се в класици на родния пънк през последните две десетилетия. Това са „Скролетиците” (или The Scroletics) от „града-музей”, които преди няколко месеца пуснаха ново ЕР-издание със скромното заглавие „5”, въпреки че песните в него не са 5, а цели 8. Така фестивалът ще завърши с пънк-вакханалия, както в доброто старо време и както си му е редът.
На 5 март (събота) всичко започва в 21 часа, а на 6 (неделя) – час по-рано: в 20 часа. Билети в Eventim има както за първата вечер, така и за втората, а че и комбинирани. Ще има и на входа на клуба преди концертите, но само еднодневни. Заповядайте, иначе дългият блок празници може и да ви дестабилизира...
"Във Funkallero сбъднах мечтите си откъм мелодии, които са били в главата ми от много време. Музикантите, с които свирим се влюбиха в тази музика и в това, което правим. Най-хубавото нещо за един творец е да имаш хора, които са на твоя страна и да приемат твоята музика като тяхна си." Това сподели композиторът, пианист, аранжор и бенд лидер Васил..
A сега да станем! Шапки долу! Защото влиза един ритащ същински хард рок колос, класик. Казват, че жив класик бил онзи, дето като го срещнеш, си викаш: "Божичко, тоя още ли е жив!". Да, жив е гигантозавърът, гордо носи името Глен Хюз . Голям приятел на България и герой, който си сверява часовника с миналото в името на бъдещето. А той още го има...
В понеделник, 17 февруари, от 18 часа в концертната зала на Националната музикална академия в София ще се състои официалното представяне на наскоро издадената книга с новооткрити писма на Любомир Пипков до неговите родители от Париж. Писмата датират от края на 20-те и началото на 30-те години на ХХ век, когато големият български композитор е живял,..
С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...
73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..
След поредния четвърти опит на "Възраждане" да прокара в Народното събрание законопроекта си за регистрация на чуждестранните агенти, а пък ДПС-Ново начало..
Режисьорът и създател на една от най-успешните театрални формации "Кредо" Нина Димитрова е навъртяла стотици хиляди километри с турнета и фестивали по..
"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg