Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Сондра Радвановски продължава серията, в която ще изпълни трите кралици на Доницети в един сезон на МЕТ - директно от Метрополитън опера, 20 февруари от 20 часа

| обновено на 20.02.16 в 00:28 БНР Новини
Сондра Радвановски (вдясно) в ролята на Мария Стюарт и Елза ван ден Хевер - в ролята на кралица Елизабет в сцена от „Мария Стюарт” на Метрополитън опера
Снимка: Ken Howard/Met Opera

На 20 февруари отново ще бъдем в залата на Мет за поредното радиоизлъчване. Този път операта е „Мария Стюарт” на Гаетано Доницети. Ще дирижира Рикардо Фридза, а ролята на шотландската кралица Мария ще изпълни Сондра Радвановски. Английската кралица Елизабет ще бъде Елза ван ден Хевер, Робърт - граф Лестър, в когото са влюбени двете кралици ще бъде Селсо Албело, лорд Сесил - Патрик Карфидзи, Джордж Талбът - Квангчул Йон.
През този сезон Сондра Радвановски е приела като ангажименти в Мет да изпълни трите кралици на Доницети в един сезон, нещо, което е правила до този момент само Бевърли Силс. В началото на сезона тя изпълни партията на Анна Болейн, а през април ще бъде Елизабет от „Роберто Деверьо”.

Сондра Радвановски е била Мария Стюарт в Билбао, Испания през 2012 г. Дебютът й в Мет е през 1996 г. и оттогава има над 200 участия. Последните й роли са Амелия от „Бал с маски”, Леонора от „Трубадур”, Аида и Норма. Освен това през този сезон Радвановски ще бъде Тоска в Дойче опер, Берлин и Аида в Париж.

Вижте трейлъра на Метрополитън опера със Сондра Радвановски .

'Deh! Tu di un'umile preghiera': Сондра Радвановски изпълнява откъс от молитвата на Мария във второ действие.

Елза ван ден Хевер дебютира в МЕТ през 2012 като Елизабет от „Мария Стюард”. Тази роля е пяла и във Франкфурт. През този сезон тя ще бъде и Донна Анна от „Дон Жуан”. Още от ангажиментите й - Джорджета от „Мантията” и Сестра Анжелика на Пучини във Франкфурт, както и Елизабет от „Дон Карлос” в Рейнската национална опера.

Селсо Албело е пял ролята на Лестър в Тенерифе, Испания. От останалите му ангажименти ще откроим партията на Роберто Деверьо и Едгардо от „Лучия ди Ламермур” в Дойче опер Берлин, Ернесто от „Дон Паскуале” в Миланската скала, Тонио от „Дъщерята на полка” в Париж, Елвино от „Сомнамбула” в Ковънт Гардън.
Патрик Карфидзи вече е бил Сасил в тази продукция на МЕТ. За първи път се явява на сцената на Мет през 1999 г.
Квангчул Йон през 2004 г. дебютира в МЕТ като Зарастро от „Вълшебната флейта”.
Диригентът Рикардо Фридза дирижира за първи път в МЕТ „Риголето” през 2009 г. и оттогава е водил спектаклите на „Норма”, „Тоска”, „Трубадур”, „Бохеми”, „Армида” на Росини. Преди това е бил диригент в операта в Бреша. Дирижирал спектакли в оперите в Париж, Мюнхен, Венеция, Сан Франциско, Милано.

Мария Стюарт  - опера в три действия с либрето на Джузепе Бардари по мотиви от драмата на Фридрих Шилер „Мария Стюарт” от 1800 г. Премиерата е в Миланската скала на 30 декември 1835 г. На следващата година е забранена от цензурата. Поставена е през 1958 г. в Бергамо. Специално може да се отбележи и постановката в Ковънт Гардън от 1977 г. като ролите на двете кралици изпълняват Джоун Съдърлънд и Хюгет Туранжо. Тя е част от тетралогията на Доницети, посветена на периода на Тюдорите от английската история, в която влизат „Замъкът Кенилуърт” от 1829 г., „Анна Болейн” от 1835 и „Роберто Деверьо” от 1837 г.
Доницети гледа пиесата на Шилер в Милано и се обръща към либретиста Феличе Романи, който е създал през 1830 г. либретото за „Анна Болейн”. Работата не потръгва и Гаетано се обръща към студента по право, без всякакъв опит Джузепе Бардари. Двамата работят заедно, като използват превода на Андреа Мафеи. Те са принудени да премахнат всички политически и религиозни моменти от пиесата.
Кралят на Неапол забранява операта, тъй като Мария Кристина е пряка потомка на Мария Стюарт, и не може да приеме в театър Сан Карло да бъдат произнесени словата: „гнусно копеле и нечиста дъщеря на Болейн”.
Операта е била планирана и за по-ранна постановка, но на края се стига до датата 28 декември 1835 г. Първата изпълнителка на Мария Стюарт е Мария Малибран, като за нея Доницети специално прави ролята. Поради неразположение на Малибран премиерата е преместена за 30 декември. Цензурата отново се намесва, Малибран отказва да се съобрази с наложените промени и се оттегля. Операта е поставяна след това в Реджо Емилия, Модена, Малта, Флоренция, Анкона, Венеция и Мадрид (1840), Болоня (1841), Порто, Португалия (1842), Гранада, Малага, Барселона и Испания плюс Венеция и Падуа (1843), Лисабон (1844), и най-накрая в Пезаро (1844-45). В Неапол е поставена през 1865 г., след което следват 130 години абсолютно изчезване от сцените. Първата постановка на операта през XX в. е през 1958 в Бергамо, а в Лондон е поставена едва на 1 март 1966 г.

Историческа справка
Мария Стюарт е родена на 8 декември 1542 г. - кралица на Шотландия, а след това и на Франция. Тя е съпруга на Франсоа II и претендентка за английския престол. Осъдена е за държавна измяна и заговор срещу кралица Елизабет I и обезглавена на 8 февруари 1587 г. Мария Стюарт е дъщеря на шотландския крал Джеймс V и Мари дьо Гиз. Баща й умира само шест дни след раждането й и Мария става новата кралица на Шотландия. Коронована е на 9 септември 1543 г. Тя е едва на година. Тази коронация нарушава договор, по силата на който Мария трябва да се омъжи за сина на Хенри VIII Едуард и двете кралства да се обединят. Хенри веднага започва война, а Мари Дьо Гиз скрива дъщеря си. Френският крал Анри II предлага Мария да се омъжи за сина му Франсоа, като в отговор на съгласието изпраща войски на помощ на Шотландия. Петгодишната Мария е изпратена във Франция и на 15 години се омъжва за Франсоа в Нотр Дам дьо Пари. След година Анри II умира и Франсоа става крал. След година и той умира. Мария решава да се върне в Шотландия и поема престола на страната, която вече е протестантска. Омъжва се два пъти, но протестантските лордове въстават срещу нея и тя е принудена да абдикира в полза на сина си Джеймс VI, който след 36 години наследява и английския престол под името Джеймс I, като наследява престола от Елизабет - жената, която обезглавява майка му. Самата Мария Стюарт е държана в плен в продължение на 19 години, след което е осъдена и обезглавена. През 1612 синът й, вече крал на Англия, премества тленните й останки в Уестминстърското абатство.

След финала на директното излъчване от Метрополитън опера ще чуем и фрагменти от останалите кралски опери на Доницети. „Елизабет в замъка Кенилуърт” е първата опера на Доницети, в която той се обръща към историята на Тюдорите в Англия. Премиерата е през 1829 г. в театър Сан Карло Неапол. Либретото пресъздава драматичната история на граф Лестър, който има тайна съпруга Амелия. Той крие това от кралица Елизабет I, но на края всичко завършва с кралска прошка и благословия. Следващата опера е „Анна Болейн” през 1930 г. Анна Болейн е втората жена на Хенри VIII и майка на Елизабет I. Следва „Мария Стюарт” през 1835 и на края „Роберто Деверьо” през 1937 г. 

Съдържание на операта „Мария Стюарт“



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Детският хор на БНР

Детският радиохор – сред финалистите на Международния хоров конкурс "Нека пеят народите" 2024

На 6 октомври вечерта от 20.00 часа българско време очакваме с трепет развоя от музикалната надпревара на "Нека пеят народите" – престижният международен хоров конкурс! Отново имаме български финалист и този път това е Детският хор на БНР с главен диригент маестра Венеция Караманова . Конкуренти на нашия състав са Хор на момичетата от Копенхаген..

публикувано на 05.10.24 в 16:50

"Медея" от Шарпантие за първи път в Парижката "Опера гарние"

Три века след нейното създаване, музикалната трагедия на Шарпантие – "Медея", намира своята майсторска интерпретация на сцената на Парижката "Опера гарние". Световноизвестният клавесинист, диригент, музиколог и педагог Уилям Кристи и основаният и ръководен от него ансамбъл Les Arts Florissants представят бароковия шедьовър. Постановката е дело на..

публикувано на 05.10.24 в 08:05

"Медея" от Марк Антоан Шарпантие, трагедия в пет действия и пролог

"Медея" е единствената опера, написана от Шарпантие за Кралската музикална академия. Либрето: Тома Корней. Премиера: Кралския театър в Париж на 4 декември 1693 г. Действащи лица: • Медея, магьосница – мецосопран • Язон, принц на Тесалия – тенор • Аркас, довереник на Язон – тенор • Креон, цар на Коринт – бас • Крьоз, дъщеря на Креон – сопран •..

публикувано на 04.10.24 в 09:40
Проф. Боян Лечев

Миговете вдъхновение на Боян Лечев

В петъчната вечер ще възкресим спомена за проф. Боян Лечев – изумителен цигулар, потомствен музикант и любим педагог за десетки свои ученици, които не могат да го забравят. Боян Лечев бе орисан да прокарва пътеки. Неистово го мамеше непознатото, като сонатата за соло цигулка на Прокофиев. Изпълни я за пръв път у нас преди 50 години. Големият..

публикувано на 04.10.24 в 08:25

Щефан Владар пред БНР: Най-важен в музиката е езикът

Роден във Виена, Щефан Владар е една от най-забележителните музикални личности на Австрия. Кариерата му го отвежда до най-големите музикални зали в света. Свирил под диригентството на Клаудио Абадо, Рикардо Шайи, сър Невил Маринър, Кристиан Тилеман, в изяви с Оркестъра на Академията на St Martin in the Fields, Баварския държавен оркестър, Кралския..

публикувано на 01.10.24 в 12:15