Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Специален гост Цветелина Василева

БНР Новини
Снимка: Софийска опера
Завършва Музикалната академия в София. Дебютира на сцената на Софийската опера в „Бал с маски“, а след това пее в „Дон Карлос“, „Отело“, „Трубадур“. Печели награди от конкурсите „Тито Скипа“ и „Франческо Чилеа“ в Италия и специализира с Карло Бергонци в Миланската Скала.
Международната й кариера е свързана в началото с театъра в Сан Франциско. Първите й спектакли там са „Трубадур“, „Руслан и Людмила“ и „Коронацията на Попея“. На фестивала в Уексфорд участва в постановката на „Шарка“ и получава висока оценка на критиката.

Цветелина Василева е много вълнуващ драматичен сопран, който в следващите години ще бъде търсен от всеки оперен импресарио.

Тръгнах си запленена от вълнуващо красиво пеене на българското сопрано Цветелина Василева като Шарка.

Цветелина Василева, българското сопрано което изпълни главната роля, трябва да бъде едно от най-великите оперни открития на десетилетието. Тя има огромен, силно концентриран глас и динамично присъствие на сцената...


След това участва в спектакли на Кралската опера Ковънт Гардън – „Отело“, „Продадена невеста“. Поканена е да участва и в „Нощ на звездите“ в Ройял Албърт Хол заедно с Агнес Балтса, Джузепе Джакомини, Даниела Деси и др.
Гостува в Канада в театъра в Торонто като Лиу, Виолета, Дездемона, Амелия, Жана Д`Арк.
В Метрополитън опера, Ню Йорк, Цветелина Василева пее в премиерите на „Травиата“, „Трубадур“, „Бохеми“ – Мюзета. Има ангажименти в театрите в Балтимор, Детройт.
В операта на Хюстън тя е Ярославна от „Княз Игор“, Татяна от „Евгений Онегин“ и „Аида“.

Големият и страстен сопран на Цветелина Василева е идеален за Ярославна и нейните големи страдания
е отбелязано в „Ню Йорк Таймс“.

Цветелина Василева беше момичешка Татяна, несигурна в себе си в сцената с писмо, но пред очите ни тя се превърна в изтънчена светска личност на финал... Тя е в състояние да обхване ролята ефективно, пеейки с лек звук като едно младо момиче в началото и да завърши със страстни, женствени тонове, пълни с драматични оттенъци
– откриваме рецензия в Оpera Japonoca.

Постановката на „Тоска“ в Медисън опера е триумф. Цветелина Василева е лирико спинтов сопран. Тя демонстрира последователна способност да изгражда дълга линия легато и да я накара да вибрира от емоция. Една красива жена в живота, тя пресъздава ролята с голяма интензивност и убеждение, и с великолепна физика. Бруталната й среща със Скарпия при второто действие е зашеметяваща.


В „Ла Моне“ Брюксел тя участва в операта на Барток „Замъкът на херцога Синята брада“ – Юдит, на фестивалите в Единбург, Сантандер, Брегенц я аплодират като Леонора и Аида. Канят я в Кардиф, Севиля, Глазгоу, Прага, Букурещ, Москва.
Миналата година в операта в Уичита тя беше Турандот, заедно с един от великите певци – басът Самюел Рейми.
През годините българските й почитатели в Софийската опера я аплодираха като Лиу от „Турандот“. Очакваме през февруари нейния дебют на българска сцена като самата принцеса Турандот.
Предлагам в звуковия файл да чуете концерта на Цветелина Василева, състоял се на 22 февруари 2005-а с оркестъра на ФМ радио под диригентството на Велизар Генчев и с участието на Орлин Горанов. В програмата арии и дуети от „Ла Вали“ на Каталани, „Адриана Лекуврьор“ на Чилеа, „Турандот“, „Бохеми“, „Манон Леско“ и „Мадам Бътерфлай“ на Пучини, „Дон Карлос“ и „Травиата“ на Верди.






сряда, 13 януари, от 14.30 часа


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Микаел Карлсон претвори легендарния кинохит "Фани и Александър" на Бергман в опера

В началото на декември в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел се състоя очакваната световна премиера на "Фани и Александър" – опера, създадена от шведския композитор Микаел Карлсон по либрето на английски език, написано от канадеца Ройс Ваврек. Творбата е базирана върху едноименния, отчасти автобиографичен филм на прочутия шведски режисьор Ингмар Бергман –..

публикувано на 12.01.25 в 08:35

Шерил Милнс на 90

На 10 януари Шерил Милнс отпразнува 90 си рожден ден. В продължение на 30 години той бе кралят на баритоните в МЕТ. Един от малцината, които напомнят за легендарните гласове от миналото. "От дълги години не бяхме слушали баритон с толкова красив глас! Уникален тембър с безброй нюанси и несравнима мощ. Шерил Милнс е ненадминат с..

публикувано на 11.01.25 в 07:55

Рожден ден на сцената: Тони Димитрова и нейният подарък за публиката

Днес поздравяваме Тони Димитрова с рождения ѝ ден – обичаната българска певица, която продължава да вълнува сърцата на своите почитатели. В навечерието на своя концерт в зала 1 на НДК, тя сподели мислите си в ефира на "Нашият ден". На въпроса какво я прави толкова обичана от хората, Тони Димитрова отговори искрено и с усмивка: "Не знам на какво..

обновено на 10.01.25 в 11:54
Станчо Стоилов

Разкази по ноти – историята на Станчо Стоилов

Едно от изданията на предаването "Портрети" посветихме на един, бих казала, истински будител на народната музика в Граово. Това е Станчо Стоилов – стилен певец с оригинален авторски репертоар, педагог, прочут майстор на традиционни инструменти и акордьор. Името му свързваме и с първото музикално училище за фолклор у нас. През октомври 2024 г. се..

публикувано на 05.01.25 в 12:50

Метрополитън отваря архивите си: "Хензел и Гретел"

В последната събота за 2024 година, на 28 декември, Метрополитън опера отвори архивите си и така в прочутите съботни радиоматинета прозвуча празничен спектакъл от Коледа през 1982 г. Едно възхитителното ретро предаване от Ню Йорк ви поднасяме и ние на 4 януари от 20 часа : "Хензел и Гретел" от Енгелберт Хумпердинк . В любимата приказка,..

публикувано на 04.01.25 в 08:05