Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Специален гост Цветелина Василева

БНР Новини
Снимка: Софийска опера
Завършва Музикалната академия в София. Дебютира на сцената на Софийската опера в „Бал с маски“, а след това пее в „Дон Карлос“, „Отело“, „Трубадур“. Печели награди от конкурсите „Тито Скипа“ и „Франческо Чилеа“ в Италия и специализира с Карло Бергонци в Миланската Скала.
Международната й кариера е свързана в началото с театъра в Сан Франциско. Първите й спектакли там са „Трубадур“, „Руслан и Людмила“ и „Коронацията на Попея“. На фестивала в Уексфорд участва в постановката на „Шарка“ и получава висока оценка на критиката.

Цветелина Василева е много вълнуващ драматичен сопран, който в следващите години ще бъде търсен от всеки оперен импресарио.

Тръгнах си запленена от вълнуващо красиво пеене на българското сопрано Цветелина Василева като Шарка.

Цветелина Василева, българското сопрано което изпълни главната роля, трябва да бъде едно от най-великите оперни открития на десетилетието. Тя има огромен, силно концентриран глас и динамично присъствие на сцената...


След това участва в спектакли на Кралската опера Ковънт Гардън – „Отело“, „Продадена невеста“. Поканена е да участва и в „Нощ на звездите“ в Ройял Албърт Хол заедно с Агнес Балтса, Джузепе Джакомини, Даниела Деси и др.
Гостува в Канада в театъра в Торонто като Лиу, Виолета, Дездемона, Амелия, Жана Д`Арк.
В Метрополитън опера, Ню Йорк, Цветелина Василева пее в премиерите на „Травиата“, „Трубадур“, „Бохеми“ – Мюзета. Има ангажименти в театрите в Балтимор, Детройт.
В операта на Хюстън тя е Ярославна от „Княз Игор“, Татяна от „Евгений Онегин“ и „Аида“.

Големият и страстен сопран на Цветелина Василева е идеален за Ярославна и нейните големи страдания
е отбелязано в „Ню Йорк Таймс“.

Цветелина Василева беше момичешка Татяна, несигурна в себе си в сцената с писмо, но пред очите ни тя се превърна в изтънчена светска личност на финал... Тя е в състояние да обхване ролята ефективно, пеейки с лек звук като едно младо момиче в началото и да завърши със страстни, женствени тонове, пълни с драматични оттенъци
– откриваме рецензия в Оpera Japonoca.

Постановката на „Тоска“ в Медисън опера е триумф. Цветелина Василева е лирико спинтов сопран. Тя демонстрира последователна способност да изгражда дълга линия легато и да я накара да вибрира от емоция. Една красива жена в живота, тя пресъздава ролята с голяма интензивност и убеждение, и с великолепна физика. Бруталната й среща със Скарпия при второто действие е зашеметяваща.


В „Ла Моне“ Брюксел тя участва в операта на Барток „Замъкът на херцога Синята брада“ – Юдит, на фестивалите в Единбург, Сантандер, Брегенц я аплодират като Леонора и Аида. Канят я в Кардиф, Севиля, Глазгоу, Прага, Букурещ, Москва.
Миналата година в операта в Уичита тя беше Турандот, заедно с един от великите певци – басът Самюел Рейми.
През годините българските й почитатели в Софийската опера я аплодираха като Лиу от „Турандот“. Очакваме през февруари нейния дебют на българска сцена като самата принцеса Турандот.
Предлагам в звуковия файл да чуете концерта на Цветелина Василева, състоял се на 22 февруари 2005-а с оркестъра на ФМ радио под диригентството на Велизар Генчев и с участието на Орлин Горанов. В програмата арии и дуети от „Ла Вали“ на Каталани, „Адриана Лекуврьор“ на Чилеа, „Турандот“, „Бохеми“, „Манон Леско“ и „Мадам Бътерфлай“ на Пучини, „Дон Карлос“ и „Травиата“ на Верди.






сряда, 13 януари, от 14.30 часа


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Детският хор на БНР

Детският радиохор – сред финалистите на Международния хоров конкурс "Нека пеят народите" 2024

На 6 октомври вечерта от 20.00 часа българско време очакваме с трепет развоя от музикалната надпревара на "Нека пеят народите" – престижният международен хоров конкурс! Отново имаме български финалист и този път това е Детският хор на БНР с главен диригент маестра Венеция Караманова . Конкуренти на нашия състав са Хор на момичетата от Копенхаген..

публикувано на 05.10.24 в 16:50

"Медея" от Шарпантие за първи път в Парижката "Опера гарние"

Три века след нейното създаване, музикалната трагедия на Шарпантие – "Медея", намира своята майсторска интерпретация на сцената на Парижката "Опера гарние". Световноизвестният клавесинист, диригент, музиколог и педагог Уилям Кристи и основаният и ръководен от него ансамбъл Les Arts Florissants представят бароковия шедьовър. Постановката е дело на..

публикувано на 05.10.24 в 08:05

"Медея" от Марк Антоан Шарпантие, трагедия в пет действия и пролог

"Медея" е единствената опера, написана от Шарпантие за Кралската музикална академия. Либрето: Тома Корней. Премиера: Кралския театър в Париж на 4 декември 1693 г. Действащи лица: • Медея, магьосница – мецосопран • Язон, принц на Тесалия – тенор • Аркас, довереник на Язон – тенор • Креон, цар на Коринт – бас • Крьоз, дъщеря на Креон – сопран •..

публикувано на 04.10.24 в 09:40
Проф. Боян Лечев

Миговете вдъхновение на Боян Лечев

В петъчната вечер ще възкресим спомена за проф. Боян Лечев – изумителен цигулар, потомствен музикант и любим педагог за десетки свои ученици, които не могат да го забравят. Боян Лечев бе орисан да прокарва пътеки. Неистово го мамеше непознатото, като сонатата за соло цигулка на Прокофиев. Изпълни я за пръв път у нас преди 50 години. Големият..

публикувано на 04.10.24 в 08:25

Щефан Владар пред БНР: Най-важен в музиката е езикът

Роден във Виена, Щефан Владар е една от най-забележителните музикални личности на Австрия. Кариерата му го отвежда до най-големите музикални зали в света. Свирил под диригентството на Клаудио Абадо, Рикардо Шайи, сър Невил Маринър, Кристиан Тилеман, в изяви с Оркестъра на Академията на St Martin in the Fields, Баварския държавен оркестър, Кралския..

публикувано на 01.10.24 в 12:15