Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Премиера на Радиотеатъра в неделя

БНР Новини
9
Снимка: Даниела Манолова
Зана е повест. Написана е от Керана Ангелова и е издадена през 1998 г.
Зана е радиопроект. Зад него стоят Биляна Петрова като режисьор и автор на варианта за радио, Асен Аврамов като автор на музиката и звуковия дизайн, Калин Николов, Живко Марев, Константин Райдовски и Димитър Василев като звукорежисьори, Силвия Гочева като звукооформител
и актьорите
Сабина Коен, Станка Калчева, Снежана Рашева, Огнян Симеонов, Димитър Костадинов, Слав Славов и Ставрос Ваниотос.
Какво за теб е Зана?
В 18 часа, на 22 декември зададох въпроса без уточнение за кавички на хората във Второ студио, завършващи този проект след седмици и седмици труд най-напред с актьорите, после върху селекция на дублите, монтажа и смесването. Получих по няколко отговора.
Какво за теб е Зана?
Биляна Петрова: Айдеееее!?.... Ще се върна към първото си усещане. Когато четях тази повест, си помислих, че е някаква врата към детството. Имаше моменти, които нямаха нищо общо с мен, но проличаха и моменти, които са си чисто мои. Не ми се случва често тая врата да се отваря…
Впечатлих се и от това, че моя приятелка, каракачанка, се разплака, докато четеше повестта. Това ме развълнува…
Сега вече Зана е картина. За първи път актьорите придобиват различно измерение - те вече са гласове, в които мога да виждам други хора, а не самите тях, вече не съм ограничена в телата им, в устите им, в очите им. За първи път наистина усещам, истински осезавам, че има произведение на изкуството без зрителния момент…
Сега гледам на Зана като на бижу. То е част от мен и аз съм част от него.
Какво за теб е Зана?
Асен Аврамов: Не съм мислил за героинята Зана, а за онова нещо, наречено Зана, което аз се опитвам да чуя. За мен беше важно да се опитам да създам една приказна картина, но не сантиментална приказка, а приказка като исторически сюжет, като архетип, дори „черна“ приказка, и най-важното в тази приказка е онова, което може да се чуе. Поетиката на тази приказка е въпрос на акустика. И звученето, и атмосферите, и съдържанието, и постановката, всичко това да намеря в звука. Да вкарам самата пулсация на времето да тече през тази акустична творба.
Какво за теб е Зана?
Живко Марев: А-хаххаа!..
Поглед към исторически събития, поглед, който се осъществява чрез съдбите и историите на три момичета. Всички те говорят автентичен език. Това до голяма степен оживява бита на онова време. Тази автентична картина и звуковата въстановка на конкретната среда са ми много интересни. Зана също така съживява и съжителството между различни етноси – гърци, турци, българи. Възстановява тази част от историята, която е била пренебрегвана винаги, а също така и мястото, за което не се е говорило. Егейска Тракия.
Димитър Василев: Зана? … Интересен поглед върху една историческа действителност, която досега не е влизала в нашите представи за времето...
За пръв път работя с толкова канали. Това е деликатна и чувствителна система, трябва да се пипа много внимателно. А проектът е много тежък. Повече от 150 GB.  Компютърът често блокира.
Авторът на този текст и редактор на Зана: Джунгла. Зана е джунгла. Как да я пребродим. Зана е аудио проект с 65 канала, всеки от които е с времетраене 55 минути. Да направиш мишунг на Зана, е все едно да миксираш джунглата…
Поздравления, Керана! …
Честит дебют на куп нови приятели на Радиотеатъра!


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

"Дългият път на деня към нощта" от Юджийн О'Нийл в четири части по програма "Христо Ботев"

Юджийн О'Нийл пише "Дългият път на деня към нощта" през 1940 година, само четири години преди това, през 1936-та, той става Нобелов лауреат като драматург. В "Дългият път на деня към нощта" О'Нийл разказва историята на своето семейство. Всички конфликти и ситуации, съответстват на мъчителните, изстрадани мигове, изживяни през годините в неговия дом...

публикувано на 31.01.25 в 08:00

In Memoriam: Валя Бояджиева

Отиде си вълшебницата на музикалното оформление Валя Бояджиева. Професионалният ѝ път премина в БНР. Работи за различни редакции в програма "Христо Ботев". За късмет на Радиотеатъра, тя прекара дълги години като музикален оформител на радиопиесите. Остави толкова много след себе си, че ще трябва продължително да ѝ благодарим. Фин човек. Прекрасен..

публикувано на 28.01.25 в 15:48
Колаж: Теодор Иванов

За да се роди, поетът трябва няколко пъти да умре – Жан Кокто

Словото се умори и капна. Капна до такава степен, че ми е съвестно да прибягвам до услугите му. То е като кон, коленичил кон. Камшик, камшик трябва! Единственият камшик – това е смехът! Смейте се, гадове, на мъките на падналото слово. Виктор Ерофеев, "Три срещи" "Орфей" на Кокто е модернистична и ексцентрична интерпретация на една класическа..

публикувано на 24.01.25 в 08:00

Премиера на "Монетата" в Радиотеатър

Историята на "Монетата" започва през 2020 г., когато е отличена като победител в конкурса за нова пиеса на Нов български университет. На 20 януари 2021 г. се състоя премиерата ѝ на сцената на Младежки театър "Николай Бинев". В началото на 2025 г. пък слушателите на програма "Христо Ботев" ще могат да чуят премиера на аудио "Монетата" – от 16 часа на..

публикувано на 15.01.25 в 16:35

Антиутопията "Восъчко" в ефира на "Христо Ботев"

Камила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..

публикувано на 01.11.24 в 16:15