Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Светлана Иванова – Принцесата на българската оперета!

БНР Новини
Светлана Иванова
Това пътуване със Звездния експрес премина в особено изисканата компания на една от най-ярките примадони на българския музикален театър с много красив глас, великолепна външност и бляскава кариера. Репертоарът й включва почти всички централни партии в най-популярните и поставяни оперети на Офенбах, Щраус, Лехар и Калман. Нейни партньори на българска сцена са били легендите  Лиляна Кошлукова, Донка Шишманова, Лиляна Кисьова, Видин Даскалов, Минко Босев. Тя, разбира се, е доста по-млада от тях и им е безкрайно благодарна за подкрепата и доброто отношение към една начинаеща актриса. Гастролирала е из цяла Европа и е пяла с диригенти като Зубин Мета и Мишел Пласон. „Блестящо вокално изпълнение, завладяваща артистичност и висок професионализъм“ – това са основните й качества според колегите й от Музикалния театър в София. Името й е Светлана Иванова.
Светлана завършва Музикалното училище във Варна в класа на прочутата вокална педагожка Веселина Зафирова. Дипломира се в столичната Музикална академия (тогава Българска Държавна Консерватория) в майсторския клас на Тамара Горинова, бивша асистентка на проф. Георги Златев-Черкин. Творческият й път започва от Българската хорова капела „Светослав Обретенов“ – години, които си спомня с благодарност и възторг. Работата с големия български диригент Георги Робев й дава великолепна професионална база не само като вокалист, но и като ансамблов музикант. Театралната й кариера започва през 1984, когато се явява на конкурс за солисти в ДМТ „Стефан Македонски“ и блестящо изпява Чардаша на Розалинда от „Прилепа“ на Йохан Щраус. Комисията е сразена не само от вокалните възможности, а и от изумителната външност на младата певица – красиво лице, деликатна фигура, стройна, елегантна, пластична, танцувална... Ръководството на театъра веднага я ангажира за всички централни партии в класическия оперетен репертоар. Светлана е изключително ценен кадър: интелигентна, музикална, артистична, невероятно издръжлива. Гласът й е прекрасен – и много здрав. Способна е да научи партия за няколко дни, да замести заболяла колежка в последния момент, да се включи в същия спектакъл, но с друга роля - буквално за часове. Самата тя обаче никога не отменя свои спектакли. Дебютът й на сцената на ДМТ „Стефан Македонски“ е през 1984 година в „Прилепа“ – знаменитата постановка на Борис Покровски под диригентството на Борис Хинчев. Една от най-ярките и най-често изпълнявани от нея героини на Йохан Щраус е и Сафи от „Цигански барон“. Изиграла е над 200 спектакъла на „Царицата на чардаша“, но не Силва е любимата й Калманова роля, а прекрасната Графиня Марица от едноименната оперета. Светлана Иванова е най-успешната Марица в легендарната постановка на Музикалния театър от края на 80-те години на ХХ век на унгарския режисьор Ласло Хегедюш, който (според очевидци) я определя като най-добрата Марица. От героините на Франц Лехар Светлана много харесва Фраскита – роля, която играе в началото на кариерата си, в постановката от 1986 година. Ханна Главари от „Веселата вдовица“ я отвежда чак в Япония, където възторгът на публиката е неописуем. Една от любимите й роли е и Анжел от „Граф фон Люксембург“, която си спомня с огромно удоволствие, защото й е дала възможност да пее в спектакъл и прочутата ария на Джудита от едноименната оперета на Лехар, която не е поставяна у нас. Режисьорът Светозар Донев решава, че главната героиня от „Граф фон Люксембург“ – Анжел Дидие (която е актриса), ще се прости със своята публика с... арията на Джудита. Така великолепната виртуозна ария става част от другата оперета и Светлана Иванова има възможност да я пее многократно в спектакъла на „Граф фон Люксембург.
Още за ролите, турнетата, партньорите, диригентите, за семейството и за детския театър „СветЮлка“ – за всичко хубаво в динамичния, интензивен и невероятно наситен живот на Светлана Иванова, можете да научите от нашия „Звезден експрес“.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Залезът на боговете" в Брюксел – триумфален финал на Вагнеровата тетралогия в "Ла Моне"

С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...

публикувано на 16.02.25 в 08:05

Маскани звучи в Уексфорд

73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..

публикувано на 15.02.25 в 08:05

"Маските", опера в пролог и три действия от Пиетро Маскани

Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..

публикувано на 14.02.25 в 16:30

Жените в музиката

Три талантливи дами обединяват творческите си усилия, за да зарадват публиката с разнообразна програма. Надежда Цанова, Петромила Йакас и Вилиана Вълчева поставят музикален мост между България и Хърватска с концерт, озаглавен "Жените в музиката". "След първата професионална среща с Петромила решихме, че ще бъде интересно да се направи едно..

публикувано на 14.02.25 в 15:20

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 28 февруари 2025 г.

16 февруари Изпълнения на ансамбъл La Venexiana с Габриеле Паломба – теорба и диригент. 3.00 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Di far semper gioire (Винаги да радва хората) из "Мадригали и канцонети", книга девета от 1651. 3.03 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Ohimè dov’è il mio ben (Уви, къде ми е доброто) из Седма книга с мадригали от..

публикувано на 14.02.25 в 09:18