Клишето да си клошар
„Без дом” е документален разказ на режисьорката Мария Ганева. Тя вплита в едно историите на трима бездомници. Обикновено си затваряме очите пред кошмара на клошарите. Обикновено отказваме да мислим какво е да си на улицата, без покрив над главата, отхвърлен от близките и от обществото. Обикновено считаме клошарите за житейски кошмар и човешки провал. Мария Ганева се изправи срещу тези клишета и създаде документалния си разказ през зимата преди няколко години. Тя дълго обикаля из улиците, мръзна с тримата си нови бездомни приятели, води ги по кафенета, черпи ги с храна и чайове. Трудно и дълго събира думите от устите им и раните от душите им. В техния случай да са клошари не е личен избор, а стечение на лоши обстоятелства. Биографиите им, тръгнали от монолози на Шекспир в английската гимназия и стигнали до похапване на изоставени сандвичи по улиците и допиване на недопити чаши с кафе отмерват пулса на несигурността на нашия свят. Отмерват и закостенелите ни клиширани мисли и чувства, които лесно и бързо разграфяват хората и ги поставят в определени кутийки с надписи - „такъв” и „онакъв”. Бездомниците на Мария Ганева не са хора, които ровят в кофите за боклук. Всъщност - ровят.Юджийн О'Нийл пише "Дългият път на деня към нощта" през 1940 година, само четири години преди това, през 1936-та, той става Нобелов лауреат като драматург. В "Дългият път на деня към нощта" О'Нийл разказва историята на своето семейство. Всички конфликти и ситуации, съответстват на мъчителните, изстрадани мигове, изживяни през годините в неговия дом...
Отиде си вълшебницата на музикалното оформление Валя Бояджиева. Професионалният ѝ път премина в БНР. Работи за различни редакции в програма "Христо Ботев". За късмет на Радиотеатъра, тя прекара дълги години като музикален оформител на радиопиесите. Остави толкова много след себе си, че ще трябва продължително да ѝ благодарим. Фин човек. Прекрасен..
Словото се умори и капна. Капна до такава степен, че ми е съвестно да прибягвам до услугите му. То е като кон, коленичил кон. Камшик, камшик трябва! Единственият камшик – това е смехът! Смейте се, гадове, на мъките на падналото слово. Виктор Ерофеев, "Три срещи" "Орфей" на Кокто е модернистична и ексцентрична интерпретация на една класическа..
Историята на "Монетата" започва през 2020 г., когато е отличена като победител в конкурса за нова пиеса на Нов български университет. На 20 януари 2021 г. се състоя премиерата ѝ на сцената на Младежки театър "Николай Бинев". В началото на 2025 г. пък слушателите на програма "Христо Ботев" ще могат да чуят премиера на аудио "Монетата" – от 16 часа на..
Камила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..
На днешния 21 февруари в Регионалната библиотека "Захарий Княжески" ще се състои среща-разговор с изтъкнатия археолог академик Васил Николов. Темата на..
Само икономически ли са мотивите за решенията на американския президент Доналд Тръмп, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Евгений Кънев,..
Какво представляват окупираните украински територии и бригада "Азов" днес. Разказва от първо лице в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Горица..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg