Премиера на радиопостановката: неделя, 18 октомври, 16 часа
Драматизация, режисура и изпълнение: Веселин Мезеклиев, композитор: Георги Попов
Създаването на спектакъл по „Холостомер”, използването на текста, изразен чрез сръчни актьорски превъплъщения на герои - животни и герои - хора има за цел да постигне максимално доближаване до дълбокото внушение на автора. Спектакълът дава възможност на младата аудитория да се запознае с един от високите образци на световната литературна класика и да открие съвременното му звучене. Изразните му средства са поместени в онази равнина, в която изпъкват ясно бруталните отношения между живи същества, описани в старата повест, чувства съпреживявани и днес с примес от горчиви предчувствия за бъдещето.
Каквото е, това е. Което сме правили преди, правим и сега. Ние по някакъв начин трябва да глътнем горчивия хап и да се оправим. Едно поколение вече се жертва, поколението на моите родители се жертва, на път сме да се пожертваме и ние. Това е съдбата, житейската съдба, да се наведеш, някой да стъпи на гърба ти, за да излезе нагоре. Същото е и за театъра - все пак най-важното е в театъра да има будителство. Нещо нанякъде да те води.
Веселин Мезеклиев
Всички мисли, които имат огромни последствия, са прости.
Всяка мисъл, изразена с думи, е сила, действието на която е безпределно.
Хубавото на кратките мисли е, че карат сериозния читател сам да мисли.
Една от най-вредните и най-опасни мисли е „Всички правят така”.
Истинската мъдрост не е многословна.
Ако някой се съмнява в неразделността на мъдростта и самоотречението, нека погледне как на другия край винаги се съчетават глупостта и егоизмът.
Най-великите истини са най-прости.
За да повярваш в доброто, трябва да започнеш да го правиш.
Ако доброто има причина, то вече не е добро; ако има последица - някаква награда - пак не е добро. Значи: доброто е извън веригата от причини и следствия.
Колкото повече човек дава на хората и по-малко иска за себе си, толкова е по-добър; колкото по-малко дава на другите и иска за себе си повече, толкова е по-лош.
Всеки иска да промени човечеството, но никой не се замисля как да промени себе си.
Важно е било и ще бъде винаги само онова, което е необходимо за благото не на един човек, а на всички хора.
Колкото страшно и трудно да е положението на човека, който живее християнски живот сред живот, почиващ на насилие, той няма друг изход освен борба и саможертва - саможертва докрай.
Не се съпротивлявайте на злото, но и сами не участвайте в злото ... и никой на този свят не ще успее да ви превърне в роби.
Да се бориш срещу насилието с насилие значи да поставиш ново насилие на мястото на старото...
Властта като насилие се поражда тогава, когато признаваме за по-висше нещо, което не е висше според изискванията на сърцето и разума.
За да живееш честно, трябва да се разкъсваш, да грешиш, да започваш и да захвърляш... и вечно да се бориш и да отричаш. А спокойствието - това е душевна подлост.
Безумците винаги постигат своите цели по-добре от останалите, защото те нямат никакви нравствени прегради, нито срам, нито справедливост, нито даже страх.
Егоизмът е лудост. Лудостта е егоизъм.
Светът се движи напред благодарение на тези, които страдат.
На човека е даден разум, за да се избави от онова, което го безпокои.
Едно от най-обичаните и разпространени суеверия е това, че всеки човек има свои определени качества, че е добър, зъл, умен, глупав, енергичен, апатичен и т.н. Хората обаче не са точно такива. Ние можем да кажем за един човек, че той по-често бива добър, отколкото зъл, по-често умен, отколкото глупав, по-често енергичен, отколкото апатичен, и обратно, но няма да бъде справедливо, ако кажем за един, че е добър или умен, а за друг, че е зъл или глупав. А ние винаги тъй разделяме хората. И това не е право.
Има два начина на познание. Да се опознава външния свят с петте сетива е най-грубият, неизбежен начин. Но прониквайки в живота на друго същество – човек, звяр, растение, даже камък – го опознаваш отвътре, съединявайки, възстановявайки нарушеното между нас единство. Това е поетически дар. Това е любов.
Все чаках нещо да се случи през периода, когато съм на 63 години… Нищо не се случи. Сякаш не зная, че всичко, което може да дойде отвън, е нищо в сравнение с онова, което може да се случи вътре в човека.
Ако някой истински и сериозно иска да направи живота си по-добър, първото нещо, от което той би се отказал, ще бъде употребата на плътта на животните за храна, понеже това е неморално и включва извършването на действие - убийство, което е несъвместимо с моралното чувство.
Човек ще се избави от пиянството не тогава, когато е лишен от възможността да пие, а когато пред него има вино и той не го докосва.
Който вижда смисъла на живота в усъвършенстването, не може да вярва в смъртта - в това, че усъвършенстването се прекратява.
Това което се стреми към съвършенството, само променя формата си.
Старостта е най-неочакваното нещо в живота.
Децата не можеш да уплашиш със суровост. Те не понасят само лъжата.
Главното изискване за всяко изкуство е чувството за мярка.
Както златото се получава чрез промиване, така е и с хубавите и хубаво изразените мисли. Повече мислете и по-малко пишете, а от това, което пишете, повечко изхвърляйте.
Постоянство и решителност са двете качества, които осигуряват успеха във всяка работа.
Знанията са оръжие, а не цел.
Въпросът не е да знаеш, а да знаеш само необходимото.
Лев Толстой
Ч.И.П.С. – Частен изследовател на паранормални събития е детска радиопиеса, която изследва побеждаването на страха и създаването на нови приятелства. Историята на пиесата ни среща с малкия паяк Ай, по време на поредния запис на неговото радиопредаване. Ай е частен изследовател на паранормални събития или Ч.И.П.С. Поредната паранормална случка отвежда..
Юджийн О'Нийл пише "Дългият път на деня към нощта" през 1940 година, само четири години преди това, през 1936-та, той става Нобелов лауреат като драматург. В "Дългият път на деня към нощта" О'Нийл разказва историята на своето семейство. Всички конфликти и ситуации, съответстват на мъчителните, изстрадани мигове, изживяни през годините в неговия дом...
Отиде си вълшебницата на музикалното оформление Валя Бояджиева. Професионалният ѝ път премина в БНР. Работи за различни редакции в програма "Христо Ботев". За късмет на Радиотеатъра, тя прекара дълги години като музикален оформител на радиопиесите. Остави толкова много след себе си, че ще трябва продължително да ѝ благодарим. Фин човек. Прекрасен..
Словото се умори и капна. Капна до такава степен, че ми е съвестно да прибягвам до услугите му. То е като кон, коленичил кон. Камшик, камшик трябва! Единственият камшик – това е смехът! Смейте се, гадове, на мъките на падналото слово. Виктор Ерофеев, "Три срещи" "Орфей" на Кокто е модернистична и ексцентрична интерпретация на една класическа..
Историята на "Монетата" започва през 2020 г., когато е отличена като победител в конкурса за нова пиеса на Нов български университет. На 20 януари 2021 г. се състоя премиерата ѝ на сцената на Младежки театър "Николай Бинев". В началото на 2025 г. пък слушателите на програма "Христо Ботев" ще могат да чуят премиера на аудио "Монетата" – от 16 часа на..
В столичната галерия DOZA се открива изложбата "Дизайн срещу съвременно изкуство". Авторите на проекта са познатите на публиката визуални артисти,..
Представете си ярко розово езеро със захарно бели облаци… във водата. Трудно е дори за разюздано въображение. А такова място съществува! Селото около..
Първите стипендии "Контрасенсус" за млади учени и насърчаване на изследователското любопитство, в чест и памет на проф. Ивайло Дичев, бяха връчени в края..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg