Морис Гравис, „Правилната употреба”: Условното наклонение изразява един евентуален или иреален факт, чиято реализация се разглежда като следствие от един предположен факт, от едно условие. Употребява се и за да се обозначи просто някаква фантазия, като случките се пренасят в полето на въображаемото. Например изначалната условност, използвана от децата, когато измислят нова игра.
Това щеше да бъде някакъв път край морето. Той щеше да прекосява голямо голо плато. И после щеше да пристигне един камион. Щеше да бъде филм. Камионът щеше да се изгуби в далечината. И след това щеше да се появи отново. И после на пътя една жена щеше да чака. Тя носи куфар, камионът потегля отново. Сега тя щеше да започне да гледа пейзажа – морето край пътя, бялото море, студа, цялото разнообразие на нещата. После тя щеше да запее... Щяхме да виждаме кабината на шофьора.Те са с лице към пътя. В кабината щяха да са шофьорът и жената. Ясно е, че свързването им в един сюжет е неуместно. В кабината на камиона щеше да звучи музика… Шофьорът и жената щяха да гледат пътя отвън, голотата на полето. Обстоятелствата, които свързват мъжа и жената са, че той упражнява професията си на шофьор, а жената щеше да бъде превозвана от него… Но и двамата щяха да са с лице към пътя. Общото между нея и него щеше да е пейзажът… И тогава тя щеше да започне да говори… Казва: „Не може да се твърди, че това наистина са хълмове. Това е едно набъбване на земята”. И щеше да говори още за края на света, за политика, за пейзажа навън, за георгафията на местата, през които минават, за самотата на земята в планетарната система, за последните междузвездни открития. За една любов…
Това щеше да е филм…
Коя е тя? Коя е жената?
Тя е… изпаднала.
Авторката на „Камионът“, Маргьорит Дюрас, е родена в Сайгон, Индокитай. Родителите й са френски емигранти. За пръв път отива в Париж, когато е на 18 години. Едно от най-силните й произведения е „Любовникът“. Написва „Любовникът“ на 70 години и печели наградата „Гонкур“. Както и да я определят литературните критици, Маргьорит Дюрас има свой неподражаем стил.
Маргьорит Дюрас: От писането се подивява. Човек се връща към едно дивачество отпреди живота. И го разпознава неизменно, то е онова от горите, онова отдавнашно като времето. Онова на страха от всичко, отчетлив и неотделим от самия живот. Ожесточава се. Човек не може да пише без силата на тялото. Трябва да е по-силен от себе си, за да се залови с писането, трябва да е по-силен от това, което пише. Потресаваща история, да. Не само писането, написаното, ами и звуците на нощните зверове, тези на всички, вашите и моите, тези на кучетата. Смазващата, отчайваща вулгарност на обществото. Болката, Христос и Мойсей, и фараоните, и всички евреи, и всички еврейски деца, и още най-силното усещане за щастие. Неизменно, така смятам.
Участват: Нина Стамова и Калин Яворов.
Режисьор: Мария Нанчева.
Юджийн О'Нийл пише "Дългият път на деня към нощта" през 1940 година, само четири години преди това, през 1936-та, той става Нобелов лауреат като драматург. В "Дългият път на деня към нощта" О'Нийл разказва историята на своето семейство. Всички конфликти и ситуации, съответстват на мъчителните, изстрадани мигове, изживяни през годините в неговия дом...
Отиде си вълшебницата на музикалното оформление Валя Бояджиева. Професионалният ѝ път премина в БНР. Работи за различни редакции в програма "Христо Ботев". За късмет на Радиотеатъра, тя прекара дълги години като музикален оформител на радиопиесите. Остави толкова много след себе си, че ще трябва продължително да ѝ благодарим. Фин човек. Прекрасен..
Словото се умори и капна. Капна до такава степен, че ми е съвестно да прибягвам до услугите му. То е като кон, коленичил кон. Камшик, камшик трябва! Единственият камшик – това е смехът! Смейте се, гадове, на мъките на падналото слово. Виктор Ерофеев, "Три срещи" "Орфей" на Кокто е модернистична и ексцентрична интерпретация на една класическа..
Историята на "Монетата" започва през 2020 г., когато е отличена като победител в конкурса за нова пиеса на Нов български университет. На 20 януари 2021 г. се състоя премиерата ѝ на сцената на Младежки театър "Николай Бинев". В началото на 2025 г. пък слушателите на програма "Христо Ботев" ще могат да чуят премиера на аудио "Монетата" – от 16 часа на..
Камила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..
На днешния 21 февруари в Регионалната библиотека "Захарий Княжески" ще се състои среща-разговор с изтъкнатия археолог академик Васил Николов. Темата на..
"Адвент – повест за добрия пастир" е една от най-известните книги на исландския писател Гюнар Гюнарсон, която продължава да вълнува читателите и до днес...
Само икономически ли са мотивите за решенията на американския президент Доналд Тръмп, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Евгений Кънев,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg