Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

100 години от рождението на един изтънчен музикант и дух - Петър Щабеков

Има личности, които не се забравят. Тяхното житейско и професионално проявление е толкова целенасочено, единно в създаването на естетическа реалност, в художествен свят, където имат място само истинските образци и тяхната интерпретация носи знака на собствената им принадлежност към този свят.
Петър Щабеков не прави общоприетата кариера, свързана с титли и звания, не става нито професор, нито доктор, но още приживе името му се възприема като знак за многостранна музикална способност, за интелектуално качество, за човек със специално реноме в музикалната ни общност. Дали това е ролята на пианиста - акомпанятор, на музикалния публицист и есеист, на преводача на оперни либрета Петър Щабеков, то винаги означава пълно сливане и отдаване на всеки един аспект на музиката, към която посяга.
Може би има значение това, чe той следва химия в Берлин и работи по специалността си известно време след завръщането в България, докато музиката е свободно избрания от душата свят, с който не искаш повече да се разделяш, готов си да му отдадеш цялата си енергия и дух. Това също е някакъв особен вид необратима „химична реакция“, за която трябва да сме много благодарни – българската музика получава един великолепен професионалист, музикант от който е имало голяма потребност за онова време. А „онова“  време е сложно след политическите промени, но Петър Щабеков успява да се наложи с качествата си и способността си на пианист – акомпанятор в Операта в София, където заема своето място след конкурс в 1948 г. Стъпва на една добра основа на уроците по пиано, започнали от най-ранна възраст, продължението им в Берлин, успоредно с химичната специалност. Там, разбира се уроците са безценни от живите концерти, от докосването до изкуството на легенди в изпълнителското майсторство, от самото отношение и възприемане на музиката като велика традиция на културния свят. Мнозина български музиканти са почерпили от славната европейска традиция, но малко след това са могли така неотменно да я предават и да я устояват като изпълнители и като преподаватели.
Много певци са преминали през шлифоващите уроци на Петър Щабеков и при разучаването на своите партии в операта и по-късно, когато сам води клас по камерно пеене в Консерваторията. Той е в основата на създаването на специалността клавирен съпровод там, нещо на което сам той създаде обществен статут и художествена мярка със собствените си сценични изпълнения в дуото Барева-Щабеков. Голямата ни оперна певица сигурно щеше да бъде запомнена с редица свои роли на сцената, но шансът, който и даде Щабеков да се превърне в една великолепна камерна певица е неповторим. Самото дуо остава като легенда в музикалната ни история и чрез спомените на тези, които са имали удоволствието да бъдат на техните многобройни концерти и слушайки днес техните записи.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Залезът на боговете" в Брюксел – триумфален финал на Вагнеровата тетралогия в "Ла Моне"

С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...

публикувано на 16.02.25 в 08:05

Маскани звучи в Уексфорд

73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..

публикувано на 15.02.25 в 08:05

"Маските", опера в пролог и три действия от Пиетро Маскани

Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..

публикувано на 14.02.25 в 16:30

Жените в музиката

Три талантливи дами обединяват творческите си усилия, за да зарадват публиката с разнообразна програма. Надежда Цанова, Петромила Йакас и Вилиана Вълчева поставят музикален мост между България и Хърватска с концерт, озаглавен "Жените в музиката". "След първата професионална среща с Петромила решихме, че ще бъде интересно да се направи едно..

публикувано на 14.02.25 в 15:20

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 28 февруари 2025 г.

16 февруари Изпълнения на ансамбъл La Venexiana с Габриеле Паломба – теорба и диригент. 3.00 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Di far semper gioire (Винаги да радва хората) из "Мадригали и канцонети", книга девета от 1651. 3.03 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Ohimè dov’è il mio ben (Уви, къде ми е доброто) из Седма книга с мадригали от..

публикувано на 14.02.25 в 09:18