Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Висока оценка за „Катерина Измайлова” на Вера Немирова в Русенската опера

| обновено на 06.04.15 в 13:40
Мария Цветкова и Петър Костов в сцена от операта "Катерина Измайлова"


В едно от най-големите събития в програмата на международния фестивал „Мартенски музикални дни” в Русе се превърна премиерата на операта „Катерина Измайлова” от Шостакович на Русенската опера. Гледайки спектакъла на именитата българска режисьорка с европейска кариера Вера Немирова под диригентството на маестро Найден Тодоров, нямахме никакво усещане за условността на оперното изкуство, т.е. за това, че слушаме музика от една епоха, а гледаме театър от друга. Не, възприемахме истински пълнокръвен музикален театър. Повярвахме му, бяхме завладени от него!

И ако акад. Пламен Карталов изгради нов европейски облик на Софийската национална опера с вагнеровите постановки - на тетралогията „Пръстенът на нибелунга” и „Тристан и Изолда”, за които у нас вече пристигат меломани от цял свят, то след „Нос” с „Катерина Измайлова” на Вера Немирова маестро Найден Тодоров също гради нов европейски облик на Русенската опера. Това е българският театър, в който преди години за първи път са били поставени оперите на Шостакович в присъствието на композитора. И сега отново се възраждат. А днес, за да поставиш Шостакович в условията на пазарна икономика и културна реформа, се изисква още по-голяма смелост, струва ми се!


Мисля, че това изпълнение на „Катерина Измайлова“ е голямо постижение за този театър, а и за България като цяло, защото артистите тук показаха много убедителен стил на изпълнение, различен от този, с който зрителите са свикнали в операта. Обикновено зрителите виждат на сцената „универсални“ жестове, които не могат да предадат чувствата на героите, докато тук разбираш всичко, което виждаш на сцената. Точно това
всъщност е целта на операта, затова тазвечершното изпълнение е толкова значимо. Също така съм много впечатлен от високото музикално ниво на оперния театър. Аз идвам от Берлин, град в който има много оперни театри. В нашата Дойче Опер Берлин скоро поставихме „Лейди Макбет от Мценска околия“. Това изпълнение на „Катерина Измайлова“ в Русе е почти толкова убедително в постигането на внушението на произведението, каза главният драматург на Дойче Опер Берлин Йорг Кьонигсдорф пред микрофона на предаването за музикално-сценични изкуства „Каста дива“. 

Постановката много ми хареса и я намирам за много убедителна! Имайки предвид ограничените технически възможности на сцената, Вера Немирова е постигнала най-доброто. Понякога по-малкото означава повече – така тук вниманието е концентрирано върху движенията на действащите лица. Смятам, че начинът, по който Вера Немирова създава напрежението, еротичното привличане и насилието между героите, е великолепен! Също така мисля, че в този театър има много талантливи и убедителни певци, особено изпълнителите на главните роли на Катерина Измайлова и Сергей – великолепни певци! От артистична гледна точка този театър е в много добра форма
, даде висока оценка и Албрехт Тийман – главният редактор на престижното списание Opernwelt.

Поздравления за Вера Немирова, маестро Найден Тодоров и Русенската опера!

В звуковия файл чуйте целия репортаж на Росица Кавалджиева, който ви предлага интересни срещи и с хормайстора на Русенската опера Стелияна Димитрова-Хернани и цигуларя Александър Ганев, свързани съдбовно с двете постановки на операта „Катерина Измайлова“ от Шостакович в Русе – през 1965 и през 2015 г.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Балет "Арабеск" представя първата си за сезона премиера под заглавието "Вива ла класика"

Тази вечер трупата на балет "Арабеск" ще представи на сцената на Музикалния театър първата си за сезона премиера - три танцови миниатюри, обединени от заглавието "Вива ла класика". Заглавието подсказва посоката, в която се насочва "Арабеск". Три заглавия от големия класически репертоар - "Лебедово езеро" от Чайковски, "Дон Кихот" от Рихард Щраус и..

публикувано на 14.11.13 в 11:14