Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Директно от Метрополитън опера, Ню Йорк, операта „Кармен” на Жорж Бизе - събота, 7 март, от 20 часа

БНР Новини
Сцена от операта
Снимка: metopera.org
Операта „Кармен” на Бизе с Елина Гаранча в главната роля на сцената на МЕТ – слушателите ни могат да проследят спектакъла на живо точно 140 години след световната премиера на „Кармен“, която е била на 3 март 1875 г. в Париж. Нейният неуспех ранява дълбоко сърцето на композитора и той умира само след три месеца едва на 36 години, без да почувства дори малко от неувяхващата слава, в която блести повече от столетие неговият шедьовър.

Операта „Кармен“ на Бизе е шансът на мецосопраните да се появят също в главна роля и да изградят един от най-атрактивните и завладяващи оперната сцена характери – испанската циганка Кармен, въплъщение на страстния порив, необузданата свобода и темперамент, които не се спират и пред смъртта. Мецосопраното Елина Гаранча е родена в Рига, Латвия, в семейство на музиканти, нейната майка е певица и вокален педагог. След Латвийската музикална академия тя продължава обучението си във Виена и в САЩ. Първият й успех е на певчески конкурс в Хелзинки през 1999 г. , а пробивът към световната сцена е на Залцбургския фестивал през 2003, където участва в постановка на „Милосърдието на Тит“ на Моцарт под диригентството на Николаус Харнонкур. Получава покани от Виенската опера за Шарлота от „Вертер“ на Масне и Дорабела от „Така правят всички жени“ на Моцарт, после идва Париж, а през 2008 г. тя стъпва и на сцената на МЕТ в Ню Йорк в постановката на „Севилският бръснар“ на Росини, където пее виртуозната партия на Розина. През 2010 г. е ангажирана и за постановката на „Кармен“ на режисьора Ричард Еър.

Неин партньор в ролята на Дон Хозе ще бъде Йонгхуун Лий, който в последния момент замести немския тенор Йонас Кауфман.

Йонгхуун Лий е роден през 1973 г. в Сеул, Южна Корея, и там изучава оперно пеене. Днес той вече е бил на сцената на най-прочутите оперни театри по света и получава добри отзиви за ролите си на Манрико в „Трубадур“ на Верди, Каварадоси от „Тоска“ на Пучини, Канио от операта на Маскани „Селска чест“. Неговият дебют в МЕТ е през 2010 г. в ролята на Дон Карлос от едноменната опера на Верди, а на същата сцена в постановката на „Кармен“ от Бизе вече е участвал, но с други партньори, за ролята си на Дон Хозе получава и похвали от критиката.

Двете второстепенни роли на Микаела и Ескамилио се изпълняват от американското сопрано Ейлин Перец и унгарския бас Габор Бретц. Сопраното Ейлин Перец пее за първи път Микаела през този сезон в Метрополитен, преди това изпълнява ролята на сцената на  операта във Филаделфия. Известна е с постижението си като Виолета в „Травиата“ на Верди, с която се представя в Кралската опера, Ковънт гардън, Дойче опера Берлин и Държавната опера в Хамбург.

Габор Бретц е бил в ролята на Ескамилио на сцената на Миланската скала, на Операта в Мюнхен и на Операта в Будапеща, където той е роден. Последните му ангажименти там са в „Танхойзер“ и „Летящия холандец“ на Вагнер, „Електра“ на Щраус.

Диригент на спектакъла на „Кармен“ на Бизе, който ще можете да чуете на живо от Метрополитен, е французинът Луи Лангре. Първото му появяване на пулта на този световен оперен театър е през 2007 г. с операта на Глук „Ифигиения в Таврида“. По-късно дирижира и други постановки между които и „Бохеми“ на Пучини. Луи Лангре е музикален директор на Симфоничния оркестър на Синсинати и главен диригент на Камерата Залцбург.

Съдържание на операта „Кармен”


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Залезът на боговете" в Брюксел – триумфален финал на Вагнеровата тетралогия в "Ла Моне"

С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...

публикувано на 16.02.25 в 08:05

Маскани звучи в Уексфорд

73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..

публикувано на 15.02.25 в 08:05

"Маските", опера в пролог и три действия от Пиетро Маскани

Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..

публикувано на 14.02.25 в 16:30

Жените в музиката

Три талантливи дами обединяват творческите си усилия, за да зарадват публиката с разнообразна програма. Надежда Цанова, Петромила Йакас и Вилиана Вълчева поставят музикален мост между България и Хърватска с концерт, озаглавен "Жените в музиката". "След първата професионална среща с Петромила решихме, че ще бъде интересно да се направи едно..

публикувано на 14.02.25 в 15:20

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 28 февруари 2025 г.

16 февруари Изпълнения на ансамбъл La Venexiana с Габриеле Паломба – теорба и диригент. 3.00 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Di far semper gioire (Винаги да радва хората) из "Мадригали и канцонети", книга девета от 1651. 3.03 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Ohimè dov’è il mio ben (Уви, къде ми е доброто) из Седма книга с мадригали от..

публикувано на 14.02.25 в 09:18