В музикалното съсловие името на Йордан Дафов стои със своята значимост и тежест от десетилетия. Публиката в София го помни като дългогодишния диригент на Софийска филхармония, преди това 15-ина години работи с оркестрите във Варна и Бургас. Най- важното е, че дори и в позицията на втори диригент е следвал своя път и своя репертоарна политика. А тя винаги е била обвързана със съвременната музика, с новата българска музика и по-конкретно с популяризирането на творбите на Лазар Николов, Константин Илиев, Георги Тутев, Иван Спасов. Йордан Дафов се запознава още като ученик в музикалното училище в Пловдив с младите диригенти Добрин Петков и Константин Илиев, младежките му пориви получават ясна посока и не след дълго той е в класа по дирижиране на Константин Илиев в Музикалната Академия в София. С негова помощ получава и шанса да специализира една година в Париж, при Оливие Месиен. Затова пък със своето благородно, отзивчиво към проблемите на съмишлениците сърце и с рядката у нас способност да оцени таланта на друг, Йордан Дафов осигури в Добрич, при себе си подслон на Константин Илиев в труден за него период. И там той създаде някои забележителни произведения, именно заради приятелската атмосфера.
Добрич, тогава Толбухин е градът, който дължи много на Йордан Дафов. Създаденият от него Български камерен оркестър, който той дирижира повече от две десетилетия, показаха, че и в провинцията може да се постигат доста добри резултати, а фестивалът на камерната музика пък привлече и много изпълнители български и също и от чужбина. И на този фестивал отново с препоръката на Йордан Дафов се изпълняваха творби от съвременната музика, понякога и премиерни за България, той имаше определена физиономия и дух. Ако някой истински бе поел мисията след Константин Илиев да изпълнява публично новите творби на Лазар Николов, като премине през доста трудния репетиционен период и да сътвори събития, каквото бе изпълнението Симфония № 5 в зала „България” преди това и на Симфония № 4, това бе диригентът Йордан Дафов. Той продължи след Константин Илиев да учи оркестрите на изпълнение на нова музика, същевременно високият му професионализъм и опит като диригент бяха в полза на оркестрантите навсякъде, където го бе завела диригентската му пътека. Тя е дълга и осеяна с красиви и редки цветя, а вродената му скромност и липса на желание да изтъква себе си я поставят по-встрани от прожекторите.
Някои редки случаи като изпълнението на Симфония № 3 на Иван Спасов със СО на БНР в зала „България” през 2014 г., го поставят отново в служба на композиторите, с които е генетично свързан.
Йордан Дафов продължава да дирижира и да пише камерна музика в стила, който му е най-близък, сякаш за да запълни в себе си липсата на онези нови произведения, на които е давал живот на сцената. Ранните му творби, които познаваме под негово диригентство - „Утринна музика” и „В профил и анфас” отдавна са част от българската класика.
вторник, 24 февруари от 19.30 часа
С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...
73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..
Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..
Три талантливи дами обединяват творческите си усилия, за да зарадват публиката с разнообразна програма. Надежда Цанова, Петромила Йакас и Вилиана Вълчева поставят музикален мост между България и Хърватска с концерт, озаглавен "Жените в музиката". "След първата професионална среща с Петромила решихме, че ще бъде интересно да се направи едно..
16 февруари Изпълнения на ансамбъл La Venexiana с Габриеле Паломба – теорба и диригент. 3.00 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Di far semper gioire (Винаги да радва хората) из "Мадригали и канцонети", книга девета от 1651. 3.03 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Ohimè dov’è il mio ben (Уви, къде ми е доброто) из Седма книга с мадригали от..
След поредния четвърти опит на "Възраждане" да прокара в Народното събрание законопроекта си за регистрация на чуждестранните агенти, а пък ДПС-Ново начало..
В навечерието на освобождаването на поредните трима израелски заложници, според споразумението между Израел и Хамас, разговаряме в "Мрежата" с Димитър..
Преподавателката във Факултета по математика и информатика на Софийския университет коментира идеята на министъра на образованието и науката Красимир..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg