Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Премиера на „Духовният камък” от Теодора Димова на 2 юли, събота, от 15.30 часа

Снимка: Архив
Радиодокументалистиката е особен феномен в рамките на Големия Феномен, наречен Радио. На теоретични форуми и фестивали я наричат „радиофилм”, като имат предвид основния й принцип – животът монтажно и монтирано нахлува в ефира. Наричат я и „сърцето на радиото”, като имат предвид синкретичната й същност и способността да кръстосва и смесва на пръв поглед противоположни принципи да е обективно-субективна или субективно-обективна. Хем всичко е наистина, хем не е новини, хем слушаме автентични гласове, но ни „хваща” не информацията, а подводното течение в гласовете, хем е просто нечия чужда история, хем би могла да бъде историята на всеки от нас. В онези редки ситуации, когато за кратко време ми се е налагало да изслушам 20, 30 или 40 такива произведения, създадени на различни географски ширини, съм имала чувството, че попивам целия свят – от най-горещите проблеми, катастрофите и болките през интонациите на гласовете, горещината на темпераментите до хипнотозиращата непринуденост да споделиш какво ти се е случило и как се чувстваш тук и сега на десетки езици. И зад всички тези творения стои един автор, който като автор на роман създава свой собствен свят – документ за света около себе си.

„Духовният камък” е първият фичър на Теодора Димова и своеобразно продължение на радиоромана, започнал през 1987 с радиопиесата „Фюри” и продължил със „Стая № 48”, „Калвадос, приятелю”, „Игрила”, „Платото”, „Замъкът Ирелох” и „Другата половина”. Много от тези радиопроизведения, както и романите на Теодора са пътували по света като документ за света около нас на български език и с български гласове.

Слушайте фичъра „Духовният камък” от Теодора Димова в събота от 15.30 часа.

Група във Фейсбук
По публикацията работи: Даниела Манолова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Дългият път на деня към нощта" от Юджийн О'Нийл в четири части по програма "Христо Ботев"

Юджийн О'Нийл пише "Дългият път на деня към нощта" през 1940 година, само четири години преди това, през 1936-та, той става Нобелов лауреат като драматург. В "Дългият път на деня към нощта" О'Нийл разказва историята на своето семейство. Всички конфликти и ситуации, съответстват на мъчителните, изстрадани мигове, изживяни през годините в неговия дом...

публикувано на 31.01.25 в 08:00

In Memoriam: Валя Бояджиева

Отиде си вълшебницата на музикалното оформление Валя Бояджиева. Професионалният ѝ път премина в БНР. Работи за различни редакции в програма "Христо Ботев". За късмет на Радиотеатъра, тя прекара дълги години като музикален оформител на радиопиесите. Остави толкова много след себе си, че ще трябва продължително да ѝ благодарим. Фин човек. Прекрасен..

публикувано на 28.01.25 в 15:48
Колаж: Теодор Иванов

За да се роди, поетът трябва няколко пъти да умре – Жан Кокто

Словото се умори и капна. Капна до такава степен, че ми е съвестно да прибягвам до услугите му. То е като кон, коленичил кон. Камшик, камшик трябва! Единственият камшик – това е смехът! Смейте се, гадове, на мъките на падналото слово. Виктор Ерофеев, "Три срещи" "Орфей" на Кокто е модернистична и ексцентрична интерпретация на една класическа..

публикувано на 24.01.25 в 08:00

Премиера на "Монетата" в Радиотеатър

Историята на "Монетата" започва през 2020 г., когато е отличена като победител в конкурса за нова пиеса на Нов български университет. На 20 януари 2021 г. се състоя премиерата ѝ на сцената на Младежки театър "Николай Бинев". В началото на 2025 г. пък слушателите на програма "Христо Ботев" ще могат да чуят премиера на аудио "Монетата" – от 16 часа на..

публикувано на 15.01.25 в 16:35

Антиутопията "Восъчко" в ефира на "Христо Ботев"

Камила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..

публикувано на 01.11.24 в 16:15