Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Най-силното послание, поне за мен, в този филм идва от насилието, което сме способни да приложим върху себе си, казва известната холивудска актриса

Деми Мур и трагизмът на съвършенството във "Веществото"

Деми Мур във "Веществото"
Снимка: IMDB

Копнежът по блясъка е познат на почти всеки човек. В определен момент от живота си повечето от нас се стремят към това да са по-красиви, по-талантливи, по-привлекателни за околните. Стремежът да бъдеш по-добър от това, което си, обаче, понякога се превръща в мания. Особено често това се случва в днешни дни, когато дори и през телефона си виждаме безупречния живот на известните личности в социалните им мрежи, например. Питали ли сте се обаче какво се случва, когато фалшивата светлина, която често излъчват популярните лица изведнъж угасне?

"Веществото" е историята на Елизабет Спаркъл. Водеща на шоу за аеробика, която навършва 50 години… и се оказва твърде възрастна за амбициите на телевизионния си продуцент. Набързо е пенсионирана и от известна личност със звезда на алеята на славата се превръща в безработна жена на средна възраст. Нещо, с което трудно би се примирил човек, свикнал да се гледа по телевизионни екрани, билборди и плакати. След като претърпява зловещ инцидент, до нея достига информация за "веществото" – нелегално средство, чрез което получаваш възможност да създадеш по-млада версия на себе си. Стига да се придържаш към определени правила. Така се появява съвършената Сю – младият вариант на Елизабет, с когото трябва да се редуват – две седмици съществува Елизабет, две седмици съществува Сю. Какво обаче се случва, когато нарушиш правилата?

"Веществото" не е типичен филм за хорър жанра. В него има и някои моменти, които спокойно могат да го класират в полето на черната комедия. Най-правилно е обаче да кажем, че заглавието е „боди хорър“ – зловеща история за това, което сами причиняваме на телата си, докато гоним перфектните пропорции.

А резултатите могат да са наистина ужасяващи. И това може би е най-голямото зло, пред което някои от нас се изправят и в реалността – репликите от рода на "тя е твърде стара" или "той е твърде грозен", за да преследва мечтите си. Трагичността на Елизабет Спаркъл е предадена брилянтно от Деми Мур. Чрез "Веществото" тя демонстрира колко значителен е актьорският ѝ потенциал. 

Най-страшните сцени във филма не са свързани с някое изневиделица появило се чудовище. Истинският ужас на "Веществото" виждаме, когато героинята на Деми Мур се подготвя за среща, докато от всички страни я гледа облика на нейното по-съвършено и по-младо "аз". 

Актрисата получи Златният глобус за "Най-добра актриса" в главна роля за мюзикъл или комедия и прие това високо отличие много емоционално. Ето какво сподели на награждаването:

"Преди 30 години един продуцент ми каза, че съм актриса от филми за пуканки. Тогава се примирих с факта, че не мога да имам награди като тази. Че ще правя филми, които ще бъдат успешни и ще изкарват много пари. Но талантът ми никога няма да бъде оценен. Приех това и му повярвах. В един момент обаче при мен се появи един магически, дързък, смел, абсолютно ненормален сценарий. Наричаше се "Веществото". Така вселената ми каза - не си приключила с киното“!

Анализаторите сочат Деми Мур за най-вероятната носителка на наградата за "Най-добра актриса в главна женска роля" и на „Оскарите“. Златната статуетка ще ѝ отива и ще бъде напълно заслужена. Ето какво Деми Мур сподели и пред сутрешното предаване на телевизия NBC - „Today”.

„Мисля, че това е уникален начин да се впуснеш в дълбините на един много важен съвременен проблем - колективното възприемане на остаряването и женската стойност в този процес. Тази стойност сякаш намалява с възрастта. Това обаче не е истина, макар и да е прието в някои старомодни идеали. Ролята на Елизабет Спаръкл определено ме извади от зоната на комфорт. Имаше много физически и емоционални предизвикателства. Трябваше да демонстрирам уязвимост. Най-силното послание, поне за мен, в този филм идва от насилието, което сме способни да приложим върху себе си".

Деми Мур е съвършено трагична в ролята си на Елизабет Спаркъл. Трябва обаче да отбележим и другите замесени в тази емоционална въртележка. Режисьор на "Веществото" е французойката Корали Фаржа. По майсторски начин тя успява да структурира един филм, който ни шокира с откровеността си за съвременните възприятия що се отнася до възраст и красота. Нейните идеи са смели, креативни и безпощадни към зрителя.

Именно за това Корали е сред номинациите за Оскар в категорията за "Най-добър режисьор". Филмът ѝ започва на алеята на славата.

И завършва на алеята на славата. Още един от символите за фалшиво съвършенство, което често мислим, че е крайната спирка на човешкото щастие. Аплодисменти заслужава и актрисата, влязла в ролята на по-добрата версия на Елизабет Спаркъл – Сю. 30 годишната Маргарет Куейли идеално предава сексапила и елегантната арогантност на своята героиня, в която светът се влюбва буквално за няколко минути екранно време.

Най-важно послание на "Веществото"? Време е да заживеем в свят, който съди по-малко и малко повече обича себе си. Независимо от възрастта и външния вид.


Още по темата в рубриката ''КиноРадио'' на предаването "Понеделник вечер" по "Хоризонт".


По публикацията работи: Гергана Хрисчева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Стоян Караиванов

Стоян Караиванов е новият носител на Бандонеоновата награда на Крефелд

Българинът Стоян Караиванов е новият носител на Бандонеоновата награда на германския град Крефелд за 2025 г. Призът е учреден през 2018 г. в чест на важното място на града в историята на този инструмент - през 1821 г. именно там е роден изобретателят на бандонеона Хайнрих Банд. Първата наградена е изпълнителката Джудит Бранденбург,..

публикувано на 12.02.25 в 18:27
Давид Гросман

Спектакъл по творба на носителя на "Букър" Давид Гросман въздейства като лечебен катарзис на израелската публика

Театралната формация “Паспорт“ рядко използва пиеси или готови сценично музикални произведения в своя репертоар. Най-често в тяхно изпълнение “оживяват“ книги. Израел също има свой писател, лауреат на наградата “Букър“ – Давид Гросман /Романът му “Един кон влязъл в бар“е преведен на български език от Емилия Юлзари /. През август миналата..

публикувано на 12.02.25 в 16:53

Спечелете билети за "Алиса в страната на чудесата"

Елитната българска трупа за съвременен танц Балет “Арабеск“ кани своята публика на 21 февруари от 19 ч. в Националния музикален театър “Стефан Македонски“ на премиерата на “Алиса в страната на чудесата“. “Артистите от Балет “Арабеск” пресъздадоха фантастично моята представа за произведението. Талантливи балетни артисти от Националното училище за..

публикувано на 12.02.25 в 14:37
Ангелина, Мирослав и Васил от

Вълнения и послания в постановката "Клюки от Ада"

Какво вълнува фризьор, политик и журналистка, загубили живота си и срещнали се в… пъкъла ? За това разказва новата постановка "Клюки от Ада", споделят за "Понеделник вечер" актьорите Ангелина Грозева, Васил Алексов и Мирослав Митков, който е и режисьор на представлението. Ангелина Грозева , която е в ролята на журналистка в представлението..

публикувано на 12.02.25 в 13:59
Самуел Финци

Самуел Финци: Все по-малко разбирам какво се случва в света

Все по-малко разбирам какво се случва в света! Това каза пред БНР актьорът Самуел Финци, номиниран "Икар" за водеща мъжка роля  за Шайлок във "Венецианският търговец" от Уилям Шекспир, реж. Явор Гърдев, Народен театър "Иван Вазов". "Просто съм онемял, защото имам чувството, че все по-малко разбирам какво става около мен и респективно в света...

публикувано на 11.02.25 в 18:14

"Каста дива" - едно предаване, което прави живота по-хубав

В 18-ото издание от 32-я сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: - Акцент в столичния афиш през изминалата седмица: Концертът на Софийската филхармония с изпълнение на Концерта за цигулка "Offertorium" от София Губайдулина и “Стабат Матер“ от Джоакино Росини - Преди..

обновено на 11.02.25 в 15:06

“Парижката Света Богородица“ – гастролът на годината

Най-голямото събитие в областта на музикално-сценичните изкуства у нас през месец февруари е гастролът от 6-и до 11-и февруари в зала 1 на НДК на наследника на оригиналната продукция от 1998 г. на мюзикъла “Парижката Света Богородица“ от Рикардо Кочанте, при това с една от звездите в главните роли в нея – канадският артист Даниел Лавоа като..

публикувано на 11.02.25 в 12:05