С фестивала във Велико Търново започват тазгодишните празници в страната, посветени на двутактовата източногерманска машина, която не се произвежда от 33 години. За трабантаджиите казват, че са по-особена порода шофьори, защото поддържат живота на автомобил, който не се произвежда от 1991 година. За 13-а година собственици и любители на трабантите от България и Румъния и за първи път от Турция се събират във Велико Търново, за да покажат автомобилите си, да дефилират с тях и да празнуват. Организаторите на трабант феста винаги подхождат с чувство за хумор и към актуалната обществено политическа обстановка и тази година за мото на фестивала са избрали:
"Ротацията може да не се случи, но трабант фест ще има. Можем да направим и друг прочит на събитието – Сглобката отминава, трабантът остава", обясни политикът и историкът доцент Милен Михов от великотърновския „Трабант клуб“, организатор на фестивала, който е част от културния календар на община Велико Търново.
От 10 часа в съботната сутрин е регистрацията на автомобилите около парка „Марно поле“, а от 11 до 12 часа е изложението им пред Община Велико Търново. След това започва дефилето на двутактовите немски машини от центъра на града до крепостта Царевец и към общинския паркинг на ул. „Крайбрежна“, където ще се проведат състезанията за майсторско кормуване на трабант от жени и мъже, ще бъдат отличени и най-интересните трабанти.
"Нашият трабант фест се утвърди като най-големия ретро събор на тази легендарна марка автомобил. Миналата година имахме рекордните над 140 автомобила. Тази година сме подготвили номер 150 и очакваме да бъде регистриран такъв автомобил".
За първи път тази година трабант фестът във Велико Търново ще има и литературна изява с представянето на книгата на бургазлията Гочо Гочев „Водачът на трабант 601“.
"Ще експонират една инсталация на трабант и ще представят своята книга, така че всички анекдоти за книжния трабант и празника на трабанта 24 май ще имат своето книжовно потвърждение на този фест".
Над 100 трабанта има великотърновецът Ивайло Антов, когото трабантаджиите в цяла България наричат ангела на двутактовото немско возило, защото, освен че ги колекционира, ги поправя и много успешно.
"Повече от половината са в движение. Нямам такива, които са ми за части. В който и да е било момент, като сложа бензин и акумулатор, се надявам трабантът да запали".
Великотърновския трабант клуб е създал добро настроение към двутактовия автомобил и дори сбъдваме детски желания, разказаха доц. Михов и Ивайло Антов:
"Преди буквално месец ни се обадиха познати, които искаха да направят подарък малко момченце да се повози на трабантче и го изпълнихме с единствения трабант Арлекин".
Сред участниците и организаторите на 13-ото издание на трабант феста във Велико Търнов е счетоводителят Тодор Колев. Споделя, че си купил немското возило преди 11 години, защото завидял на съседа си, който имал трабант. В последствие го направил пикап, регистрирал го и му плаща данъци и застраховка като за товарен автомобил, но е категоричен, че трабантът е най-вредният му помощник. Сега трабантът е на ремонт:
"Сега след като прекарах с него 30 кубика дърва, сега е на рехабилитация при Ивайло. Не ме е оставял никога, Много е удобен и основно си го ползвам за товарен автомобил".
Трабантът е историческо превозно средство, най-малкото защото отговаря на законовото изискване, прието от 43-ото Народно събрание, да е поне 30-годишен автомобил. По статистиката на Българската асоциация на клубовете за колекционерски старинни автомобили и мотоциклети, у нас има около 30 хиляди автомобила, произведени преди повече от три десетилетия, и могат да попаднат в класификацията историческо превозно средство. От асоциацията имат няколко искания към общините и законодателната власт за промени, поясни доц. Милен Михов от управителния съвет на асоциацията:
"Да се разшири и либерализира възможността да се регистрират исторически превозни средства, в момента това е твърде труден процес. Историческите автомобили да бъдат на облекчен данъчен режим, тъй като се използват спорадично, те не са основно превозно средство. Въвеждане на специални номера на тези исторически автомобили. Регламентация, и облекчаване на застрахователния режим на тези автомобили".
Трабантаджиите са запалени колекционери на различни сувенири, свързани с двутактовия автомобил. И освен различни по големина малки трабантчета, доцент Милен Михов от скоро има банкнота с номинал от нула евро, посветена на трабанта:
"Оригинална банкнота евро, отпечатана по всички правила на Дойче банк в Германия като сувенир. Тя е защитена с всички защити на оригинална банкнота евро. Трабантите вече са в еврозоната“.
Още по темата в звуковия файл.
Златина Русева е артистичен директор на Международния филмов фестивал "Милениум" , който е създаден през 2009 г. и ежегодно се провежда в Брюксел. Посветен е на основните цели на ООН за хилядолетието - премахване на бедността, насърчаване на социалните промени и гарантиране на устойчиво спрямо околната среда развитие навсякъде по света...
Старите професии, които са на изчезване, и новите, които ще заменят човешките ръце с роботи, коментираха пред БНР двама обущари от Благоевград, чийто трудов стаж е колкото един човешки живот. Данка Попева е на 86 години, а 69 от тях са минали в ремонт на обувки. Колегата ѝ Сотир Николов е на 80, но трудовият му стаж е 83 години , колкото и..
Галин Томов е единственият майстор тъкач в района на Априлци. Той тъче икони, а с една от тях - на Богородица, която вижда насън, кандидатства за вписване в книгата с рекорди "Гинес" . Иконата е с размери 2,20 на 1,5 метра, изтъкана е в 19 различни цвята на 186-годишен стан . "Това е нещо уникално в България и в света. Подал съм..
Галина Мирчева е овцевъд и управител на сдружение "Плевенско мляко". Тя притежава една от най-модерните овцеферми в региона, отглежда над 800 животни в плевенското село Петърница. Предстои Галина Мирчева да представи първата си книга – "Милно ми е", която е посветила на българските овцевъди. Събитието ще се състои в Художествена галерия "Илия..
Най-старият възстановен за движение парен локомотив от музейния парк на държавните железници 26.26 направи два курса от София до Банкя и обратно на Лазаровден. Локомотивът е произведен през 1908 година. За пътниците имаше изненади, свързани с традициите на Лазаровден, Цветница и Възкресение Христово. Децата получиха образователни подаръци с..
Дария е само на 13. Живее в Силистра и мечтае да бъде отново просто дете – с усмивка, без болка, без страх. Но пътят ѝ към тази мечта минава през битка, каквато никое дете не бива да води – битка за живот. Диагнозата е артериовенозна малформация , рядко заболяване, с фатален край. Всичко започва преди няколко години. Едно неочаквано..
Младеж от Ардино избра странен за връстниците му живот - между университета и ферма за крави . Вместо да се забавлява в големия град, той редовно се връща вкъщи, за да помага в семейното стопанство. Смята, че животновъдството в България има бъдеще, въпреки не доброто в момента състояние на отрасъла. Младежът мечтае, когато завърши..
"С навлизането на дигиталното евро еврозоната иска да обхване още по- голяма територия, защото, както казва Кристин Лагард, "нашата икономика..
Ние сме в помийна яма. Как може да спорят държавен глава и лидер на най-голямата партия в парламента? Трябва да се изясни някой лъже ли, каква е..
Това са едни закачки, които са откакто се сблъскаха в политиката Бойко Борисов и Румен Радев . Това мнение изказа пред БНР ген. Спас Спасов, бивш..