Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Млади пилоти са оптимисти за бъдещето на военната ни авиация

Те са част от част от поколението пилоти, които имат шанса да служат на нови летателни платформи

Тодор Тодоров
Снимка: Личен архив

Няколко български военни пилота ще посрещнат Празника на Българската армия в САЩ. Там те се обучават да летят на новия изтребител F-16. Макар заради пандемията да се очаква забавяне на доставките за страната ни на първите осем машини, бъдещите пилоти остават оптимисти и за бъдещето на военната ни авиация.

Когато преди две години капитан Тодор Тодоров обясняваше за бъдещото си обучение F-16, в неговите думи имаше надежда, че чакането за обновяване на авиопарка на българските ВВС вече е приключило, а неговото поколение ще има най-сетне възможност да използва модерна техника. Две години след първоначалното заминаване за обучението на F-16 капитан Тодоров не е загубил надеждата, въпреки очакваното забавяне на машините.

Надеждата идва не само от това, че България продължава да изпраща през последните месеци нови пилоти за обучение. Но и заради това, че колегата му капитан Александър Велинов стана първият дипломиран български пилот на изтребител F-16. Това действа мотивиращо, казва капитан Тодоров.

"Ще продължаваме занапред за летим заедно в Щатите. Мотивира ме. Всички искаме да вървим по този път. Трябва повече млади мотивирани българи да работят във Военновъздушните сили. Аз съм оптимист и се надявам тази промяна да се случи."

Двете години забавяне в подготовката на пилотите и доставката на самолетите станаха повод за критики. Основно между политиците, че страната ни е дала два милиарда за самолети на хартия, а за забавянето би убило българската военна авиация. Капитан Тодоров смята, че това не влияе на пилотите.

Тодор Тодоров  Снимка: Личен архив

"Ние си имаме мисия, която ясно осъзнаваме – да осигуряваме въздушния суверенитет на България. Всички гледаме в една и съща посока."

С новите самолети ще дойдат и повечето часове във въздуха, нальотът ще се вдигне, допълва оптимистично той.

"Докато новият самолет дойде, със сигурност трябва да поддържаме МиГ-29", категоричен е Тодоров. По думите му трябва да има застъпване в използването на двата вида изтребители.

За двете години обучение предстоят нови предизвикателства. Капитан Тодоров все още не е се качвал на Ф-16. Лети на учебен реактивен самолет, но вече може да направи разлика в практиките на летене в България и САЩ.

"Там се лети много интензивно, летим всеки ден, различни видове подготовки."

Освен на висшия пилотаж, капитан Тодоров в момента се обучава и на друго – да бъде родител на първото си дете.

"Със сигурност най-трудното е да правиш и двете наведнъж. Висшият пилотаж не е толкова труден. Родителството е свързано с доста предизвикателства."

Мартин Сотиров   Снимка: Личен архив

Цветелин Пъловски и Мартин Сотиров са две от новите попълнения в обучението за F-16. И двамата казват, че да летят за българските ВВС е чест и така осъществяват мечтата си. За Сотиров не е от значение на какво летят.

"Като пилоти за нас е от значение да има на какво да летим. Промяната на платформата за летене е доста трудна."

Мартин Сотиров сега е в американската военновъздушната база в Кълъмбъс, Мисисипи. Лети на тренировъчен самолет и очаква предстоящото обучение да е доста трудно. Уверен е, че ще се справи, като колегата си Александър Велинов, който стана първият дипломиран български пилот на изтребител F-16.

"Надъхващо е, като видиш някой, който вече го е завършил. Ето, става, сега е наш ред."

Мартин обяснява, че залогът е не само да покаже, че може, а и това, че е част от поколението български пилоти, които имат реалната възможност да служат, използвайки изцяло новата платформа.

"Българските ВВС много години са чакали това поколение изтребител. Ние сме късметлии – ще сме от първите, които ще летят на тях."

Критиката към армията не е приятна, хората са изгубили доверието в нея, признава Мартин Сотиров. Той е убеден, че самолети са ни необходими.

Цветелин Пъловски   Снимка: Личен архив

Цветелин Пъловски също е колега на Мартин Сотиров във Военновъздушната база в Кълъмбъс, Мисисипи. Целта на Цветелин е да стане успешен пилот, а това обучение е шанс да се докаже.

"Говорим си за шанса, че най-накрая ще има нов самолет и ще можем да изпълняваме нашите задължения по по-безопасен и ефективен начин. Това е много изискваща професия. Уважавана професия е, но определено не е предпочитана."

Ще има глад за пилоти, особено за F-16, прогнозира Цветелин.

"Искам да съм успешен пилот. Това ми беше мечтата. Гледам да поддържам желанието, което ме е водило досега. Добрите времена предстоят."

"На първо място ни трябват самолети, на които да можем да летим. Трябват ни хора, които могат да обслужват техниката. Трябват и пари", обобщава Мартин Сотиров.

В момента няма достатъчно пилоти, но би трябвало да има прилив на нови пилоти през следващите години, казва още той.

Тодор, Цветелин и Мартин са част от новото поколение български пилоти на ВВС. Празника на българската армия някои от тях ще посрещнат на хиляди километри от родината. Затова от физическата дистанция отвъд океана, а и от дистанцията на опита си до момента пожелават "на цяла България – да бъдат живи и здрави и в тези трудни времена да се държим един за друг и да сме по-сплотени от всякога".


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Десислава Тихолова с портрета на престолонаследника Борис Трети

131 години от рождението на цар Борис Трети - Обединител

На днешния ден се навършват 131 години от рождението на цар Борис Трети - Обединител. Знае се, че Русе е бил любим град на първия ни следосвобожденски монарх - княз Александър Батенберг. Тук за пръв път той стъпва на българска земя, тук се весели с дипломатите от мисиите на европейските страни и намира спокойствие от софийските политически..

публикувано на 30.01.25 в 19:43

Истории от бунтовно Русе

Другарят - господин - бай Атанас стои на сигурна позиция: да бъде винаги на власт и нокога във опозиция! Годината е 1950 г., когато забраненият от комунистическата власт писател Светлозар Димитров, известен като Змей Горянин пише тази епиграма. Днес обаче сме 2025 г., имаме от почти две седмици редовно правителство. Епиграма за него все..

публикувано на 27.01.25 в 20:48

Без дом, но с доброта в сърцата - истории на хора, които живеят на улицата

Наричаме ги клошари, те нямат дом, живеят на улицата. Подминаваме ги често с погнуса, защото не изглеждат добре, мръсни са, миришат, а на някои от тях им личи, че добре са се почерпили, с алкохол. Ще ви разкажа за трима бездомници, които срещнах по софийските улици. Първият намирам в центъра на София. Изоставен от майка си, отгледан от осиновители,..

публикувано на 26.01.25 в 06:24

"Бъндараците" от "Подуяне" до Луната и обратно

Елтън, Джон, Йоко и белите орхидеи. Приказка за музиката и семейството Връщаме лентата в радиото назад. На една и съща улица в съседни кооперации порастват братята Димитър и Иван Милеви и братята близнаци Александър и Константин Петрови. Баба им ги нарича "Кокосашо" . Големия Бъндарак ги надушил, че са "нечувани..

публикувано на 24.01.25 в 21:29

Три разказа за цензурирано изкуство

Разказ за три премахнати творби - разрушени, замазани или свалени от изложбените зали. Това представя изложбата " Забранено изкуство ", която е изследователски проект на куратора Ралица Герасимова.  Разглеждат се три случая на цензура: унищожената изложба „Терен и конструкции” на Веселин Димов, представена във Варна през 1982 г.,..

публикувано на 23.01.25 в 18:31
Писателят Георги Костадинов.

БНР на 90: С радиото заспивам… Поетът, посветил стих на медията

В седмицата, в която БНР отбелязва 90-годишнината си, ви срещаме с наши верни слушатели. "С радиото заспивам", по този начин Георги Костодинов - писател от Чипровци, определя връзката си с Българското национално радио. "От малък слушам радио, дори и сега - на 60 години съм", настоява поетът, който споделя, че е от по-старото поколение..

публикувано на 23.01.25 в 09:58
Снимката е илюстративна

Арх. Арсения Христова: Бих искала българите да имат повече самочувствие

"Архитектурата е моята професия, хоби и съдба" ,  казва Арсения Христова, която е завършила е архитектура в УАСГ в София точно преди 50 години. Кариерата й започва в България, но след това професията я води в различни точки на света - първо в Алжир, след това в Белгия . Случва се така, че след природни бедствия - земетресение и наводнение,..

публикувано на 22.01.25 в 13:38