Заради отменени полети редица туристи от Беларус отказаха резервациите си, включително и в България.
„И това е само върхът на айзберга от икономически последици - и за страната, и за цялата авиационна индустрия, и за зависещите от нея бизнеси, посочи пред БНР Елмар Гимула - експерт по международно въздушно право.
„Международната организация за гражданска авиация има възможност да изключи Беларус. Говорим за организация, в която членуват 193 държави - практически целия свят. Изключването на една държава от нея означава, че тя не може да има международна авиация, освен ако не се стигне до потенциални двустранни споразумения със съседните й държави. И в такъв случай обаче глобална авиация би била невъзможна за Беларус. Мисля, че това би бил правилният отговор за това неприемливо поведение. Тепърва ще стане ясно какво е заключението на тази организация по безпрецедентния за световната авиация случай“, заяви в "Преди всички" Елмар Гимула.
„Има подобен случай през 2013 година, когато самолетът на боливийския президент Ево Моралес трябваше да се приземи, тъй като не бе допуснат до въздушното пространство на определени държави по политически причини. Приликата обаче е само привидна, тъй като самолетът на президента не спада към гражданската авиация, а има съвсем различен статут според международните конвенции.
Първите и най-явни щети ще бъдат по-скъпите полети, тъй като въздушното пространство над Беларус е ключово за полетите между Европа и Русия и за много от дългите полети между Стария континент и Азия. Това създава сериозни трудности за избирането на нови маршрути и управлението на целия въздушен трафик, а това е огромно предизвикателство за всички от авиосектора, но най-вече самите самолетни компании:
„Те трябва да използват по-дълги летателни маршрути, което означава по-големи разходи. Никой не желае да харчи пари напразно и това е сериозен проблем за международната авиация, но е по-добре да избегнеш опасността да бъдеш отвлечен въпреки по-дългия път, отколкото да спестиш пари. Знаете, че Европейският съюз затвори въздушното си пространство за беларуските авиолинии. Това няма да се отрази единствено на компанията „Белавиа“, но и на цялата икономика на страната", каза още Гимула.
И ако най-логичният извод е, че Минск ще изгуби пари от летищни такси, а нищо чудно голяма част от гражданските полети няма да се осъществят. Междувременно Русия също се включи в "надиграването" с въздушния трафик, след като отказа на "Ер Франс" достъп над собственото си въздушно пространство и европейската компания бе принудена да отмени полети, които вече са планирани по нов по-дълъг маршрут. При товарните оператори проблемът е още по-сериозен.
„Товарните полети са също много важен въпрос за цялата икономика, както и за работните места. Беларус има много сериозни търговски взаимоотношения най-вече с Русия, но и с много европейски държави.
Може да се стигне и до дефицит на определени стоки заради прекъснатите товарни полети от Европа. А тъй като авиотранспортът е най-скъпият вариант, за него са отредени най-важните стоки - например ваксините. Беларус не получава ваксини срещу коронавирус от Европа и Съединените щати към момента, а използва китайска и руска ваксина срещу Covid-19 - от тези държави полетите засега не са спрени. Миналото лято обаче Европейският съюз финансира спешна доставка по въздух за Беларус от Китай на медицински консумативи, свързани с борбата с пандемията. Очаквам нашите правителства да направят изключение за хуманитарни товари", коментира авиоекспертът, като уточни, че става дума за изключение за доставка на товари в Беларус, а не за преминаване на европейски хуманитарни полети над въздушното пространство на страната.
Още по темата в звуковия файл.
Роботиката представлява голяма планина, която участниците се учат да изкачват заедно . По време на това изкачване те учат много за екипната работа, за реалния свят – как когато свържем две жички, напишем малко код и натиснем един бутон, виждаме как това, което сме направили, може да помогне на останалите около нас. Това обясни в интервю за..
Последният петък на септември е Европейски ден на спорта в училище. Идеята е да се съчетаят физическа активност и забавление . Това е десето, юбилейно издание на кампанията у нас, в която се включват все повече училища и спортни клубове, отбеляза пред БНР Румяна Киризиева от пловдивското сдружение "Бъди активен". По техни данни близо 800..
За ролята на технологиите в съвременния свят има много какво да се каже. Те стават все по-важна част от нашето ежедневие. "В момента технологиите се развиват като симбиоза между човека и иновацията , защото винаги целта е технологията да помага на човека да се справя по-добре, да работи по-комфортно, по-удобно, каза за "Нощен Хоризонт"..
"Ние никога не сме си мислили, че ще превземем по такъм сърцат начин хората, идеята ни беше да направим нещо от себе си, което да бъде чисто, същевременно полезно, каза за БНР Владислав Николов, създателят на първата в България благотворителна кампания за събиране на капачки в помощ на недоносени бебета "Аз Вярвам и Помагам" . Всичко започва през..
Мръсен, тъмен и издраскан, сборно място на футболни агитки – така доскоро е изглеждал подлеза под бул. "Цариградско шосе" в близост до кръговото на четвърти километър. Случайни минувачи разказват, че подлезът от години е оставен без поддръжка. „Беше ужасно мръсен, всичко беше нарисувано“, каза случен минувач. „Не съм минавала много често..
Искаме или не, есента ще напомня все повече за себе си и нощите ще стават студени . С идването на новия месец ще дойде и края на отпуските и ще трябва да се върнем отново в познатия ритъм. Есента е хубаво време, прибират се плодовете, прави се вино. Подготвя се къщата за по-хладните и къси дни. Това е времето на приказките, на митовете,..
В Европа в много държави е забранено ползването на телефон в училище. В Израел възразяват срещу толкова категорична забрана. Преди войната дори имаше ученически демонстрации. На тях средношколците искаха изцяло смяна на концепцията за образование. Смятаха, че е отминало времето, когато учителят по хуманитарни науки да запознава възпитаниците..
Решението е добро за Албания, не е добро за Северна Македония. В България нямаме основание за потриване на ръце . Това мнение изрази пред БНР..
Новите технологии да се вкарват разумно, а не на основата на идеология. За това призова в ефира на БНР Кузман Илиев, икономически експерт и..
Затварянето на въглищните централи не е административно, а е пазарно, те не могат да издържат на пазара, не са конкурентоспособни . Това каза..