Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Как казусът със заседналия контейнеровоз в Суецкия канал се отразява на световната икономика

Снимка: ЕПА/БГНЕС

Контейнеровозът „Евър Гивън“, който блокира Суецкия канал, се раздвижи. Петролните фючърси започнаха да поевтиняват след позитивната информация за преместването на гигантския плавателен съд.

Контейнеровозът възпрепятства движението по Суецкия канал от вторник насам. Близо едноседмичната блокада стана причина за огромни икономически загуби, доведе до поскъпване на петрола, до забавени доставки и недостиг на суровини, оборудване и ключови компоненти за изработка на електроника.

Каналът има важно геополитическо значение и е един от най-важните източници на приходи в хазната на Египет.

Малко преди да бъде съобщено, че контейнеровозът е преместен по начин, който позволява да се преминава по него, на опашка вече чакаха 369 товарни кораба.

Суецкият канал е открит с грандиозната церемония през 1869 година. През 2015 г. е разширен за пореден път и движението вече е двупосочно.

Пред „Дойче веле“ капитан Джон Конрад заяви, че не само „Евър Гивън“, но и други кораби с подобни огромни размери може да бъдат изправени пред подобен проблем.

„Тези кораби станаха много по-големи само за десет години. През този период от превоз на 10 000 контейнера се стигна до 20 000 контейнера на борда. И не говорим само за дължината на кораба, който е с 60 метра по-дълъг от най-големите самолетоносачи в света, но и за неговото тегло. С удвояването на превозваните на борда контейнери, теглото на целия плавателен съд става 200 или 300% по-голямо спрямо десет години по-рано, но на борда се използват технологии и оборудване, произведени преди 10, дори 20 години.“

Снимка: ЕПА/БГНЕС„Задръстването, което се получи в Червено море, принуди много компании да пренасочат корабите си през нос Добра надежда, където пътуването се удължава с две седмици близо, до най-ликвидните пазари в Западна Европа. Съответно ценовите котировки, специално за Европа, поскъпнаха значително“, подчерта в предаването „Хора, пътища, автомобили“ на БНР Мартин Владимиров от Центъра за изследване на демокрацията.

„Може би трябваше да се случи това нещо, за да се разбере колко важен е този канал. През него преминават почти 12% от годишната търговия между Азия и Европа“, обясни в предаването „Хоризонт до обед“ Лъчезар Динев, председател на Българо-китайската търговска камара.

Нос Добра Надежда не е единственият алтернативен маршрут. Северният морски път е по-кратък, отбеляза Динев.

По думите му от началото на годината само по железопътната линия, която се утвърждава през последните десет години между Китай и Европа, са минали 2 хиляди композиции. Преминаването по този маршрут от Китай до Германия например отнема девет дни в най-добрия случай и може изцяло да промени цялата търговия, смята Лъчезар Динев. „Защото преминаването само през Суецкия канал понякога отнема повече от едно денонощие.“

Част от процедурите по отместването на контейнеровоза  Снимка: ЕПА/БГНЕС

Цените на таксите за контейнер през последните няколко месеца се увеличиха драстично, коментира още Лъчезар Динев, според когото „те са над три пъти от това, което беше стандартно през миналата година септември“.

„Това стана заради пандемията, но не само. „Войната“ между САЩ и Китай се намеси страшно в този конфликт.“

Миналата година сме завършили с ръст в износа към Китай със 17,64% и то в година на пандемия, а българските предприятия са показали, че могат да работят добре, независимо от международната конюнктура, изтъкна Динев.

Според Лъчезар Динев българските производители следва да се възползват от връщането на контейнерите.

В момента връщането на контейнерите дава възможност на българските производители почти безплатно да закарват стоките си от България към Китай. От Шанхай примерно до Пекин цената на един контейнер може да надхвърли 2 или 3 хиляди евро, докато от село Орехово до Шанхай е около 1 000 долара. Ние трябва да се възползваме максимално и може да изнасяме всичко.“

Повече чуйте в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Делян Пеевски

Севим Али: Не бихме подкрепили правителство с участието на Пеевски, независимо дали е явно или скрито

Не бихме подкрепили правителство с участието на Пеевски, независимо дали  е явно или скрито . Това заяви пред БНР Севим Али, член на ЦОБ на ДПС. Той ще бъде депутат от АПС. "Моделът "Пеевски" руши държавността и използва всички държавни институции като бухалка".  Биршен Ибрямова: Проблемът с ДПС не е вътрешнопартиен, а на цялата..

публикувано на 03.11.24 в 13:56
Снимката е илюстративна

Протестиращи блокираха пътя София - Варна край търговищкото село Буховци

Протестиращи блокираха движението по главния път София - Варна край търговищкото село Буховци. Те настояват за справедливо разследване на смъртта на 24-годишния Момчил, който загина при катастрофира с мотоциклета си край Попово в началото на април тази година. Близките на младия мъж са убедени, че инцидентът не е само пътно произшествие.  Осигурени са..

публикувано на 02.11.24 в 18:38

Микаел Герстад: Няма срив в украинската армия, но тя може да не си върне отстъпените територии

8000 бойци от Северна Корея са разположени край Курск - вече съвсем близо до района на бойните действия между руските и украинските войски, заяви в четвъртък представителят на Съединените щати в Съвета за сигурност на ООН Робърт Ууд. Ефектът от тях ще е по-скоро политически, отколкото военен, твърдят анализаторите, до които се допитахме...

публикувано на 02.11.24 в 11:57

Чарлс Купчан: Западът трябва да помогне на Украйна да устои на руския напор

Западът трябва да помогне на Украйна да устои на руския напор - само това, изглежда, може да убеди Путин да преговаря сериозно за примирие, казва в интервю за БНР преподавателят по международни отношения от Джорджтаунския университет Чарлс Купчан  в коментар на публикация във "Файненшъл таймс". Британският вестник писа, че Русия и Украйна..

публикувано на 02.11.24 в 11:35

Веселин Маринов: Почти унищожихме ореола около всички наши герои от миналото

" Почти унищожихме ореола върху всички наши герои в миналото, които сме имали . Останаха един - двама".  Това заяви пред БНР певецът Веселин Маринов, който има нов - 30-и в творчеството му, албум - "Лесен за обичане".  " Всеки един от нас има своите будители. Всичко е въз основа на възпитанието, което имаме, поставено от нашите учители и..

публикувано на 01.11.24 в 17:49
Латинка Петрова

Латинка Петрова: Всяко време има нужда от будители

"Тъжно ми е, че днес будителството е малко встрани и като че ли повече наблюдава, отколкото участва в процесите ни. Това е тъжно, защото от будители има нужда всяко време . А сега при нас една алиенация се шири навсякъде. Будителите стоят встрани, мълчаливо и не им се приказва. Вероятно са стъписани от простотията".  Това каза пред БНР..

публикувано на 01.11.24 в 15:57
Антъни Блинкън

Блинкън: Има значителен напредък в преговорите за прекратяване на огъня в Ливан

Има значителен напредък в преговорите за евентуално прекратяване на огъня между Израел и ливанската ислямистка организация "Хизбула". Това заяви държавният секретар на САЩ Антъни Блинкън, предаде Франс прес. САЩ работят "много усилено" за постигане на споразумение, което да включва изтегляне на подкрепяното от Иран ливанско ислямистко движение..

публикувано на 01.11.24 в 08:09