Контейнеровозът възпрепятства движението по Суецкия канал от вторник насам. Близо едноседмичната блокада стана причина за огромни икономически загуби, доведе до поскъпване на петрола, до забавени доставки и недостиг на суровини, оборудване и ключови компоненти за изработка на електроника.
Каналът има важно геополитическо значение и е един от най-важните източници на приходи в хазната на Египет.
Малко преди да бъде съобщено, че контейнеровозът е преместен по начин, който позволява да се преминава по него, на опашка вече чакаха 369 товарни кораба.
Суецкият канал е открит с грандиозната церемония през 1869 година. През 2015 г. е разширен за пореден път и движението вече е двупосочно.
Пред „Дойче веле“ капитан Джон Конрад заяви, че не само „Евър Гивън“, но и други кораби с подобни огромни размери може да бъдат изправени пред подобен проблем.
„Тези кораби станаха много по-големи само за десет години. През този период от превоз на 10 000 контейнера се стигна до 20 000 контейнера на борда. И не говорим само за дължината на кораба, който е с 60 метра по-дълъг от най-големите самолетоносачи в света, но и за неговото тегло. С удвояването на превозваните на борда контейнери, теглото на целия плавателен съд става 200 или 300% по-голямо спрямо десет години по-рано, но на борда се използват технологии и оборудване, произведени преди 10, дори 20 години.“
„Задръстването, което се получи в Червено море, принуди много компании да пренасочат корабите си през нос Добра надежда, където пътуването се удължава с две седмици близо, до най-ликвидните пазари в Западна Европа. Съответно ценовите котировки, специално за Европа, поскъпнаха значително“, подчерта в предаването „Хора, пътища, автомобили“ на БНР Мартин Владимиров от Центъра за изследване на демокрацията.
„Може би трябваше да се случи това нещо, за да се разбере колко важен е този канал. През него преминават почти 12% от годишната търговия между Азия и Европа“, обясни в предаването „Хоризонт до обед“ Лъчезар Динев, председател на Българо-китайската търговска камара.
Нос Добра Надежда не е единственият алтернативен маршрут. Северният морски път е по-кратък, отбеляза Динев.
По думите му от началото на годината само по железопътната линия, която се утвърждава през последните десет години между Китай и Европа, са минали 2 хиляди композиции. Преминаването по този маршрут от Китай до Германия например отнема девет дни в най-добрия случай и може изцяло да промени цялата търговия, смята Лъчезар Динев. „Защото преминаването само през Суецкия канал понякога отнема повече от едно денонощие.“
Цените на таксите за контейнер през последните няколко месеца се увеличиха драстично, коментира още Лъчезар Динев, според когото „те са над три пъти от това, което беше стандартно през миналата година септември“.
„Това стана заради пандемията, но не само. „Войната“ между САЩ и Китай се намеси страшно в този конфликт.“
Миналата година сме завършили с ръст в износа към Китай със 17,64% и то в година на пандемия, а българските предприятия са показали, че могат да работят добре, независимо от международната конюнктура, изтъкна Динев.
Според Лъчезар Динев българските производители следва да се възползват от връщането на контейнерите.
„В момента връщането на контейнерите дава възможност на българските производители почти безплатно да закарват стоките си от България към Китай. От Шанхай примерно до Пекин цената на един контейнер може да надхвърли 2 или 3 хиляди евро, докато от село Орехово до Шанхай е около 1 000 долара. Ние трябва да се възползваме максимално и може да изнасяме всичко.“
Повече чуйте в звуковия файл.Губим способността си да лекуваме дори най-често разпространените инфекции, както и да извършваме животоспасяващи операции вследствие на антимикробната резистентност. Това заяви в интервю за „Хоризонт“ доктор Филип Матю от Световната здравна организация. Раждане, трансплантация на органи и дори вадене на зъб могат да се превърнат в опасни и..
Постоянната смяна на правителства в България пречи на приемането на национална програма за борба с антимикробната резистентност. Това заяви за „Хоризонт“ доцент Иван Иванов от Националния център по заразни и паразитни болести. При прекомерната употреба на антибиотици микроорганизмите спират да се влияят от лечение с лекарства, като по данни на..
" Съществуването е винаги някакъв парадокс, който трудно можем да си обясним . Появяваме се от нищото и целият ни жовот е пътуване към нищото...За хората, които са "подпрени" на вярата светът може би да изглежда по-различен, но безспорно е, че има една територия на непознаваемото , която каквато и наука да го заобикаля, каквито и открития да..
" Има странна симбиоза между част от регулаторните и контролиращите органи и част от ресторантьорския бранш ", изказа мнение пред БНР Дарин Стойков, който е собственик на заведение в София. Той допуска, че има данъчни протекции и политически чадър за част от бранша . Според него обаче протекциите не свършват в контролния орган, а..
" България е поела в една не много добра посока. Все още всяко трето дете в България живее в риск от бедност и от социално изключване , което автоматично го лишава от всички възможности, които биха му позволили да развие пълния си потенциал". Това заяви пред БНР Боряна Гидикова – директор "Комуникации" в УНИЦЕФ-България. На днешния..
Международната организация за защита на животните "Четири лапи" съобщи, че 80% от кучетата, които се продават на пазара в Европа, не могат да бъдат проследени до проверени и легални източници . Това на практика означава, че няма информация каква е историята на животното и в какви условия е родено и отглеждано до продажбата. Оказва се, че..
Преди дни в София се състоя церемонията по награждаване на печелившите участници в Националното движение "Опознай България - 100 национални туристически обекта" . В списъка на годишната игра с награди участваха общо 2468 притежатели на отличия. Тази година участниците в движението се увеличават с около 50 000, а от създаването му през 1966 г...
Обществото е заблудено за БДЖ, защото всеки чака частен превозвач да дойде с неговите хубави влакове и да предлага по-добра услуга. На..
БСП не е вече БСП! Не ние си тръгваме от БСП, а БСП си тръгва от нас! Това каза пред БНР Петко Тюфекчиев, който заедно с други членове на три..
"Обсъжда се желанието на евроатлантическото мнозинство в НС да влезем по най-бързия начин в еврозоната. Скритата инфлация е много по-голяма от..