Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Конкорд“: Закуска в Лондон и обяд в Ню Йорк - възможно ли е отново?

45 години след първия полет с пътници на свръхзвуковата машина гледаме към песимистичното настояще и мечтаното бъдеще на авиотранспорта

2
Конкорд
Снимка: REUTERS

21 януари 1976 г. 

Първият полет с пътници на борда на „Конкорд“. Приказката, луксозното изживяване, приключението, продължило 27 години започва. За да се приземи окончателно на 26 ноември 2003 г., когато е прощалният полет на свръхзвуковата машина.
Дали може да очакваме ренесанс? Никой не знае. Една иновативна идея и провален бизнес модел, казват икономисти от времето на най-силните години на свръхзвуковия самолет, прекосяващ Океана само за три часа и половина.
В „Изотопия“ се понасяме високо в небесата. Говорим си за бляскавата и трагична история на „Конкорд“, вечната мечта и стремеж за скъсяване на разстоянията, както и за приземените от коронакризата самолети.
журналистът Николай Петров минути, след като е летял на борда на Airbus A380
За свръхзвуков авиокоментар си поканихме журналиста от програма „Хоризонт“ Николай Петров, който има отявлени интереси и познания в областта на гражданската авиация. 

Уникалността на проекта „Конкорд“ 

„Конкорд“ сбъдва мечтата на човек не просто да лети, а да го прави два пъти по-бързо спрямо другите самолети. И това се случваше близо 30 години, казва Николай.
Да стигнеш от Париж или Лондон до Ню Йорк за три часа и малко, при положение, че се лети нормално между 6 и 7 часа, си е тръпка“, продължава журналистът. Стойността на тръпката е няколко пъти по-висока от тази за обикновен полет, но със сигурност си е заслужавала. 

Бързо и с чар

Няма как да не обърнем внимание на дизайна на „Конкорд“. Тези широки криле и провесеният нос, който придава отличителен характер на машината.
Прилича малко на игла с този чупещ се нос при кацане и при излитане. Всичко е в името на максимално добрата аеродинамика. За да лети с такава скорост, не трябва нищо да му пречи. Затова и комфортът в салона не е толкова добре изразен в сравнение с другите авиолайнери. Тук има един много тесен фюзелаж, влизаш като в някаква тръба. Ако го сравним с Бойнг 747, който има 10 седалки на ред в конфигурация 3-4-3, тук имаме само две от едната и две от другата страна. И само 120 седалки в целия салон. Така че при „Конкорд“ комфортът беше несравнимо по-малък, продължава Николай Петров. По думите това, което е карало много хора да плащат високата цена да летят с „Конкорд“, е самото изживяване: да летиш с 2200 км/ч на 18 км височина и да стигнеш два пъти по-бързо от другите самолети, както и високият клас на обслужване вътре.
Скъпата поддръжка, високият разход на гориво, катастрофата от 2000 г., при която загиват всички на борда плюс няколко души на пистата, сянката на 11 септември 2001 г., покачването на цените на петрола. Това са основните обстоятелства, които катализират окончателното приземяване на „Конкорд“ от двете компании, които извършват полети с него - Air France и British Airways.

Конкорд
Лошата слава го прави прочут

Щеше ли да е толкова забележителен и легендарен „Конкорд“, ако нямаше това лошо стечение на обстоятелствата и тези неблагоприятни фактори, които се струпват през годините?
Николай Петров отговаря: „Щеше, защото така или иначе до ден днешен той щеше да е единственият свръхзвуков пътнически самолет. Скоростта на масовите самолети, с някои малки разлики, е 900 км/ч., а на „Конкорд“ е над два пъти по-висока. Така че той щеше да продължи да е уникален“.

Според журналиста в един момент „Конкорд“ просто е станал прекалено скъп и без нито един авионцидент дори, поредицата от събития незибежно води до края на свръхзвуковата приказка.

И все пак не единственият

В разгара на Студената война от другата страна на Желязната завеса, още през 1968 г. има свръхзвуков самолет. Това е машината Ту-144, която полита тестово за първи път през декември същата година, като по този начен изпреварва с два месеца първия полет на „Конкорд“.
Животът на Ту-144 е кратък, разказва ни Николай. 

Ту-144
Когато „Конкорд“ прави първия си полет с пътници през 1976 г., съветският самолет вече лети, но изпълнява карго полети - превозва пощи и товари. Малко след това полита и с пътници, но този му живот продължава кратко. Оказва се, че машината има много несъвършенства, като високият разход на гориво, силен шум в салона и проблеми в аеродинамиката.
Николай Петров ни припомня, че има два тежки инцидента с Ту-144 по време на авиоизложения. Това отрежда на съветската машина само няколко години живот, по време на които изпълнява само вътрешни полети в рамките на СССР. Един от тях е Москва - Алмати (днешен Казахстан).
 
И така „Конкорд“ надживява Ту-144 с близо 30 години. 

Не слагаме кръст на свръхзвуковата мечта

Надежда за нов тласък на свръхзвуковите пътнически пътувания наскоро даде американската компания Boom Supersonic. Тя представи в края на миналата година първия си демонстрационен самолет X-B1. Изпитанията с него трябва да започнат през тази година. 
„Колкото и трудна да е поддръжката на такива самолети, колкото и скъпо да излиза, ще има нужда от тях. В един момент на човек няма как да не му се прииска отново да стига толкова бързо от една точка до друга. Където е текло, пак ще тече и където е летяло - пак ще лети“,смята Николай Петров.

Вие не отлитайте, а чуйте цялото интервю с жулналиста от Хоризонт Николай Петров за легендата „Конкорд“, бъдещето на авиопревозите и как се става авиофен доживот.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

За филмографията на Доналд Тръмп и неговата мечта да бъде актьор

Много преди да стане постоянна част от информационните емисии на малкия екран, американският президент Доналд Тръмп се настанява под светлините на прожекторите посредством предавания и филми.  Останах изненадан от многото програми и филми, в които участва Тръмп. Сигурно сте чували за "Стажантът", но може би и вие като мен не сте очаквали да видите..

публикувано на 13.11.24 в 12:04
Цветелина Мунтова

Цветелина Мунтова за сладкото удоволствие наречено торта

Цветелина Мунтова е гост в  59-ти епизод на рубриката "Америка - илюзии и реалности". Една чаровна, слънчева млада жена, открила възможността да  осъществява своите кулинарни таланти в Америка и да превърне това, което й доставя радост в удоволствие за другите. Разказват че , когато една дама си поръчала парче торта, толкова много й харесала,..

публикувано на 11.11.24 в 12:13
Доналд Тръмп на митинга в Пенсилвания преди стрелбата срещу него, 13 юли 2024 г.

Династията Тръмп, която винаги е зад гърба на новоизбрания американски президент

Часове след като избирателните секции затвориха, Доналд Тръмп излезе в конгресния център във Флорида, за да обяви победата си в президентския вот. На сцената той беше обграден от редица членове на многобройното си семейство.  До него бяха всичките му пет деца, част от които имаха и ще имат ключова роля в администрацията му, заедно със своите партньори и..

публикувано на 09.11.24 в 14:38
Семейство Благовеста и Бернхард Вегнер

Благовеста и Бернхард Вегнер от село Крупник

Той е винаги до  нея и още по-близо, когато е трудно. Тя позлатява времето му.   Пътищата им се пресичат още като студенти в Германия . Имат две  прекрасни дъщерички и много добра професионална кариера.  В годините на Covid пандемията повечето време са в красивото село на Благовеста- Крупник. И решават да  преместят живота си в България.   Те са..

публикувано на 09.11.24 в 09:30

Премиерата на "Оръжията и човекът" - пред полупразна зала в обсаден театър

Бурни протести и физически сблъсъци предшестваха премиерата снощи на "Оръжията и човекът". Спектакълът, режисиран от Джон Малкович, все пак имаше премиера, макар и пред полупразна зала . Постановката започна с час закъснение, а публиката, закупила си билети, не можа да влезе в залата. Протестиращи бяха блокирали входа на Народния театър и пиесата..

публикувано на 08.11.24 в 11:00

Стенопис с приказни образи от Витоша в столичния квартал "Стрелбище"

Испанският художник Гийем Фонт изобрази петнистата тинтява от Витоша върху стена в столичния квартал "Стрелбище". П риродата е вдъхновение за твореца, който живее между Испания и Мексико. "Щом кацнах в София, моите приятели от фондация Visionary бяха така добри да ме заведат направо на Витоша. Бяхме направили предварително проучване,..

публикувано на 07.11.24 в 10:13

Антарктическият кораб "Св. св. Кирил и Методий" потегля на поредна мисия

С официална церемония на Морска гара - Варна ще бъде изпратена поредната антарктическа експедиция с научноизследователския кораб "Св. св. Кирил и Методий".  Командир на кораба е капитан II ранг Радко Муевски. Екипажът се състои от 34 души, в него се включват и три дами. Този път сред учените има и двама орнитолози , които ще наблюдават птиците..

публикувано на 07.11.24 в 09:26